Het fietsongeluk van Carolien Trakzel op de Wilhelminabrug staat niet op zichzelf. In mijn kennissenkring lopen er de laatste tijd steeds meer pechvogels met een mitella of een bracelet rond, omdat ze van hun fiets vielen door een onmogelijke situatie.
Door Anneke van Dok
Zo werd een oude bekende van mij gelanceerd door een richel, die het fietsverkeer van een busbaan afscheidde. De oorzaak: een onduidelijke verkeerssituatie door werkzaamheden op het fietspad. Resultaat: gebroken ribben en een gebroken sleutelbeen. Hij fietste op een gewone fiets. Op een elektrische waren de verwondingen nog ernstiger geweest.
Als er wegwerkzaamheden moeten worden verricht, zetten werklui er een rood-wit hek omheen. De fietser zoekt het verder zelf maar uit. Het beste wat je kunt doen is afstappen. Helaas ontbreekt soms de tijd om goede beslissing te nemen. Vooral als je er flink de vaart in hebt.
Fietsongelukken vinden plaats op plekken waar verwarring of onduidelijkheid heerst. En die zijn er: niet alleen op te smalle bruggen en door obstakels. Zo is een haakse bocht ook onneembaar op een zware e-bike. Toch zijn er talloze van die moeilijk te nemen bochten van negentig graden.
Bijvoorbeeld op een fietspad met een T-kruising. Wie remt, vliegt over het stuur, wie nog te veel vaart heeft eveneens. Helaas overkomt dat juist oudere mensen, bij wie een breuk of hersenschudding veel lijden veroorzaakt.
Nu zoveel mensen over wegen en paden zoeven op een elektrische fiets, gaat het gezegde Eigen schuld, dikke bult niet meer op.
Ik daag het gemeentebestuur van Zaanstad uit tot een uitgebreid veldonderzoek. Uiteraard op een e-bike met een pittige snelheid en in het donker.
Foto: één van de gevolgen van het fietsongeluk op de Wilhelminabrug
Wat'n oeverloos gezeur toch over 'onveilige situaties' er zijn meer meningen hierover dan er fietsenmerken zijn 'n e-bike is geen 'lanceertoestel' ben zelf ook al 'n paar jaar geleden de 70 gepasseerd,e-bike er heel wat af ,heb m'n fiets onder controle en anticipeer in het verkeer,mijns inziens zijn die ...scootertjeshet grootste risico voor mede weggebruikers die met 'n rotgang langs je heen scheuren zonder vaart te minderen ! en dan 'n 'cursus' voor e-bikers ? vergroot dat dan het vertrouwen op zo'n 'levensgevaarlijke' e-bike ? ik denk dat mensen meer de oorzaak bij zichzelf moeten zoeken en altijd de 'schuld' moeten leggen op 'gevaarlijke'wegen,fietspaden en wegconsstructies ..mijn mening is dat we hier in Nederland een van de beste fietspadennetwegen hebben van heel europa ! dus conclusie : kijk zelf ook goed uit je doppen !
Tjonge, wat een vooroordelen over e-bikes en fietsers ... blame the vicitim.
Er zijn vast ook veel tegenstanders van korte rokjes hier te vinden.
Even een paar vooroordelen weerleggen: e-bikes zijn per gereden kilometer niet vaker betrokken bij ongevallen dan 'gewone' fietsen. Er zijn er gewoon erg veel en ze leggen grotere afstanden af. Ook leiden ze niet tot meer of ernstiger kwetsuren bij een val of aanrijding. Twee, tamelijk omvangrijke, studies van het VieCuri Medical Center in Venlo en het MC Alkmaar laten daarin namelijk geen verschil zien.
En wegbeheerders zijn natuurlijk wél verantwoordelijk voor een veilige weginrichting. Dat ontslaat een ieder niet van de eigen verantwoordelijkheid in het verkeer. Het zou dan ook te ver gaan een wegbeheerder voor elk ongeval aansprakelijk te houden, maar er bestaan richtlijnen. Wegbeheerders die zich daar niet aan houden worden dan ook met enige regelmaat veroordeeld tot een schadevergoeding. Terecht.
Het advies van Anneke aan ambtenaren om zelf op de fiets de omgeving te verkennen kan ik daarom alleen maar onderschrijven.
Het kunnen inschatten van dreigende onveilige situaties is veel lastiger voor mensen die nog nooit op brommer of in een auto hebben gereden. Op tijd afremmen moet je leren- inzicht in krijgen. Een cursus zou bij de aanschaffing van een E-bike verplicht moeten worden.
Hoe je het wendt of keert er is bij alle fietsers een dalende trend te zien in voertuig beheersing. Dat bouw je ook niet zomaar weer op als je ziet hoe veel jongeren fietsen en dan heb ik het niet over kletsen/bellen of wat meer maar gewoon hoe ze alleen rijdend rechtdoor fietsen. Bij de (oudere) E-bikers zie je precies hetzelfde wel gang vanwege het motortje maar stuurman/vrouw kunst minimaal. Het zou goed zijn als daar een cursus met beloning voor zou zijn net als bij de toenmale VRO cursus op de motor je een korting op de verzekeringspremie kreeg. Misschien vanuit de zorgverzekeringen? Beter remmen,sturen en zelfverzekerder aan het verkeer deelnemen is daar het doel.
Fietsen is een kunde geworden. Vanwege electr fietsende en electr rijdende scooters had ik vaak niet in de gaten dat er iemand al naast mij fietste. Nu heb ik maar een helm aangeschaft en een achteruitkijkspiegeltje en voel mij veiliger. Wel een beetje tuttig gezicht maar ik gebeurlijk mijn ietwat afschrikkende spiegelconstructie om ook de weg achter mij te volgen, net als in de auto. Ook belt niemand meer als ze voorbij willen. Asociaal fietsgebruik. Den Haag is nog ergere dan Zaanstad want ooit ben ik op weg naar mijn werk op EZ in de tramrails van de nauwe Zeemanstraat gereden met mijn voorwiel. Ik kwam er goed van af. Mijn fiets minder. Die gevaarlijke plekken zijn de gemeente bekend maar ze doen er niks aan. Is ook lastig om een tram te laten wijken voor een fietser.
Wat een gezeur over fietsongelukken. Simpele oplossing : Kijk uit je doppen en pas je aan in het verkeer.
Het is gewoon een kwestie van goed opletten en je snelheid aanpassen aan de situatie.
Met de auto doe je dat toch ook?
Ik behoor tot die grijze garde, die senior die volgens velen met hoge snelheid door het verkeer vliegt 😉. Ik heb altijd gefietst, naar school, werk, met de kinderen, en sinds zo'n drie jaar met e-bike. Heerlijk met ondersteuning, standje 1 of 2. Ook ik wordt regelmatig ingehaald door jong en oud. En ik maak vast wel fouten in het verkeer, in het verleden, heden en zal dat in de toekomst ook vast wel doen. Die e-bike cursus wil ik best wel volgen, maar als ik dan geslaagd ben wil ik als bewijs wel een vlag,sticker of wat dan ook mijn fiets. 😄
Ik word niet goed van de E bike haat.... lijkt wel een soort jaloersheid...
Dat getrut van mensen die in Coronatijd zijn gaan fietsen, breeduit kletsend niet rechtshouden op oude barrels die zijn het probleem net als in een auto als je niet meekan met de stroom stap dan af.
Misschien is die stroom juist wat langzamer en moet je je daarop aanpassen. Niet iedereen kan een e-bike betalen en bovendien is gewoon fietsen een stuk gezonder.
Je hoeft niet snel te rijden met een elektrische fiets hoor, ze kunnen ook langzaam maar als ik soms zie hoe de grijze garde mij voorbij vliegt hou ik soms m'n hart vast.
Maar wel mee eens, je komt af en toe ( ook ) voor fietsers onbegrijpelijke linke situaties tegen die met weinig moeite en kosten beter kunnen.
Misschien wordt het hoog tijd dat mensen op een elektrische fiets zich gaan beseffen dat fietsen met een hogere snelheid risico's met zich meebrengt. Dat je dus sommige verkeerssituatie's minder goed kunt inschatten, maar ook dat andere verkeersdeelnemers er lang niet altijd op rekenen dat een fietser een stuk sneller bij een kruising is dan je verwacht.
U hebt denk ik geen elektrische fiets,ik rij zelf al negen jaar electrische maar de snelheid kan je beperken,net als een gewone fiets.
Helemaal eens!! En fietspaden zijn niet ontworpen voor elektrische fietsen, dat kun je niet verlangen van de gemeente.
Ik heb al veel te veel bijna ongelukken gezien op de Zuiddijk, waarbij e-bikers geen rekening houden met verkeer van rechts en in volle vaart doorrijden. En ik zeg het gewoon, het zijn 9 van de 10 keer de senioren die zo idioot rijden! Ze beseffen gewoon niet hoe snel ze aan komen rijden.
fietspaden daar reden vroeger ook brommers, u kent ze vast nog wel..
fietspaden ,zijn juist ontworpen voor het w wiel verkeer. kies een andere weg als u ergenis heeft. of stap af.
En die brommers zijn daar ook niet voor niets weggehaald en naar de rijbaan gegaan.
Mee eens. Verkeerscursussen voor e-bikers?