Als we het over stikstof hebben, zijn we snel geneigd naar de lucht te wijzen, terwijl er voor ons huis twee auto’s staan en we nerveus worden van de gedachte dat één van de twee misschien verderop in de straat moet worden geparkeerd.
Door Anneke van Dok
Tijdens de oliecrisis van bijna een halve eeuw geleden mochten we onze heilige koe alleen op een beperkt aantal dagen van stal halen, en die maatregel leidde tot creatieve oplossingen. Zo werden de snelwegen op zondag alleen door fietsers bereden en was het weldadig stil in de stad. Af en toe wordt die tijd nog weleens gememoreerd op een verjaardag of in een nostalgische bui. Dat je je buren toen beter leerde kennen, omdat je samen in één auto naar je werk in Amsterdam reed, of: dat het alternatief van de fiets en de trein best meeviel. Het regende immers minder vaak dan de autoverslaafden beweerden?
Ik ben een fanatiek aanhanger van het openbaar vervoer geworden en ik fiets nog steeds zonder accu. Ik verbaas me over krantenberichten, dat bewoners alom bezwaar maken tegen de bouw van broodnodige woningen. Omdat men vreest dat die ten koste zullen gaan van parkeergelegenheid. ‘Waar kan ik mijn tweede auto kwijt als ik nieuwe buren krijg?’ En: ‘Straks krijg ik geen visite meer omdat mijn familie of vrienden nergens kunnen parkeren.’
In sommige binnensteden worden huizen verhuurd of verkocht onder de voorwaarde, dat de nieuwe bewoners geen auto bezitten en dus geen nieuwe parkeerplaatsen vergen. Het station is immers op loopafstand bereikbaar. Tegen dit soort maatregelen zal ongetwijfeld verzet ontstaan en misschien komen de klachten over ‘tweedeling in de samenleving’ en ‘vrijheidsberoving’ wel weer op tafel. De auto is inzet geworden van een kruistocht vol tegenstrijdigheden.
Als we echt zo bezorgd zijn over het klimaat en over de toekomst van onze kinderen, moeten we onze liefdesrelatie met de heilige koe beëindigen en gaan afkicken van onze benzineverslaving. Ga liever een half uurtje lopen naar een station of bushalte, of stap wat vaker op de fiets. Dan wordt het in de straat van de school ook veiliger.
Foto van Annemarie van Nieuwamerongen (gouden Tesla in Poelenburg)
Zolang we weigeren om een fijnmazig OV net te maken en te onderhouden blijft een koekblik de norm om je te verplaatsen naar de omgeving. En ja dat gaat niet van vandaag op morgen maar visie ontbreekt ten ene male in de politieke arena. Voor het Zaanse een minimale verdubbeling van Hoornse en Zaanlijn met een lightrail variant die ook als tram kan rijden. Meer buslijnen die dwars op deze lijnen rijden. En aan de Oostkant een aansluiting richting Amsterdam Noord.
En deze dingen spelen eigenlijk in het gehele land maar ja die heilige koe.
Helemaal eens!
In plaats daarvan worden buslijnen en treintrajecten weg bezuinigd...
Inderdaad visieloos! As ever!
Andere marktwerkingen krijgen zoals altijd prioriteit...
Zo rete teleurstellend onze, herkenbaar als landelijke, Zaanse politieke bewegingen!
Eigen belang van politici, carrière doelen, netwerken, vriendjespolitiek, achterkamer politiek... Het krijgt helaas allemaal voorrang op het grotere doel en belang van de burger.
Niet zo gek dat mensen boos zijn en geen vertrouwen meer hebben in de politiek.
Treintrajecten wegbezuinigd? De Intercity Alkmaar-Maastricht is enkele jaren geleden ook in het weekend gaan rijden. En vanaf medio december gaan er overdag in het weekend vier Sprinters per uur over de Zaanlijn rijden.
Gek genoeg hoor ik nooit iets over 'het aan de markt overlaten' als het om parkeerplaatsen gaat. Grond is duur en een parkeerplaats dus navenant. Heeft men het geld er nog voor over als men de grond ervoor zou moeten betalen?
Ik zou zeggen pak eens de fiets dan dat gezeur altijd maar over de auto of het ov.De mens word steeds beroerder om iets te moeten doen. Verwent volk.
Ja, dat klopt, maar ik stond ook heel vaak in een kilometerslange file.
Heb je voor de coronamaatregelen wel eens in de spitstijd in de trein gezeten? Daar is nauwelijks ruimte voor meer passagiers!