In 2005 heb ik als leerkracht van groep 5 veel met de kinderen gesproken over terrorisme. In juli waren er terroristische aanslagen in Londen geweest en in november was Theo van Gogh in Amsterdam vermoord.
In december ging ik met groep 5 op excursie naar de moskee in Poelenburg. We zagen daar o.a. prachtige geometrische versieringen. Op school gingen we na het bezoek tegeltjes beschilderen met As-Salaam (vrede) in de vorm van een vredesduif. Ik ben benieuwd hoe scholen nu aandacht besteden aan de moord op Samuel Paty. Zelf gebruikte ik altijd teksten van bijvoorbeeld burgemeester Livingstone en Cohen in die tijd. Livingstone zei toen o.a.:
“De mensen die deze aanslagen gepleegd hebben willen andere mensen hun wil opleggen en de vrede in de stad verstoren. In onze stad wonen mensen van verschillende landen, godsdiensten en culturen in vrede bijelkaar. Iedereen kan zichzelf zijn, de mensen laten elkaar met rust en hebben respect voor elkaar. Wij hebben veel verdriet, wij treuren om de doden, maar blijven in vrede leven.”
Macron zei:
“Samuel Paty is vermoord, omdat hij besloten had zijn leerlingen te leren om burgers te worden. Paty werd vermoord omdat islamisten onze toekomst willen en omdat ze weten dat ze die nooit zullen krijgen.”
Op de kist van Paty ligt het Legion d’Honneur, de hoogste Franse onderscheiding even daarvoor postuum gekregen. Volgens het Franse republikeinse ideaal zijn alle Fransen gelijk, voorwaarde is dat ze de Franse waarden respecteren, zoals vrijheid van meningsuiting en de scheiding van kerk en staat. Als je dat als leerkracht aan leerlingen duidelijk kunt maken dan weten ze wat artikel 1 van onze grondwet betekent.
Je suis Samuel.
Anne Bijlstra
Inderdaad mooi om te lezen dat het uitleggen van artikel 1 van onze grondwet in uw geval wel goed ging. Ik moet zeggen, ik ben heel erg aangeslagen omdat Samuel Patty blijkbaar artikel 1 van de grondwet niet mag uitleggen aan de Franse kinderen.
De scheiding van kerk en staat en de vrijheid van meningsuiting is in de westerse landen het hoogste goed, dit inzicht is op basis van ervaring in de loop der eeuwen ontstaan.
En helemaal in een globaliserende wereld waarin mensen naast elkaar leven die verschillende religies hebben of niet geloven is scheiding van kerk en staat een goede manier om dit mogelijk te maken. Een algemene basis gemeenschappelijk en religie doe je ernaast en de wet staat boven de religie. We luisteren allemaal naar de wet.
De vrijheid van meningsuiting moet ons beschermen tegen beÏnvloeding vanuit de machthebbers voor hun eigen gewin. Zodat journalisten hun werk kunnen doen en misstanden aan de kaak kunnen stellen.
Ik wordt heel verdrietig en gefrustreerd wanneer ik Erdohan zie, die in plaats van condoleances aan te bieden aan de nabestaanden van Samuel Patty, deze situatie misbruikt voor z'n eigen gewin, om populair te blijven bij z'n achterban. En z'n gifbeker uitgiet over de wereld met alle gevolgen van dien. Hoe onverantwoord en egoïstisch.
Maar ik voelde me pas echt machteloos toen ik gisteravond op tv een menigte moslims zag demonstreren, die foto's van Macron verbrandden en beweerden dat Macron de profeet Mohammed had beledigd. Hoe is het toch mogelijk dat zulke grote groepen mensen de werkelijkheid compleet verdraaien en daarin helemaal geloven? Omdat er machthebbers, influencers achter zitten die het negatieve willen.
Een dat baart mij heel veel zorgen. En ik denk dat de tijd gekomen is dat we achter ons Netflixscherm vandaan moeten komen dat we iets moeten doen. Dat we in contact moeten zien te komen met elkaar, mensen van de verschillende religies en atheïsten. Met elkaar praten, niet polariseren maar wel durven zeggen wat het geval is.
Mooi stukje, Anne. Dankjewel.
Met genoemde groep 5 in 2005 heb ik me inderdaad vaak verwonderd. Het was een enthousiaste, nieuwsgierige en creatieve groep. De ouders speelden daar uiteraard ook een belangrijke rol bij. Zonder hen konden we niet op excursies. Met deze groep ben ik naar de Joodse begraafplaats op de Westzanerdijk geweest en naar de moskee in Poelenburg en naar de Bonifatiuskerk in de Oostzijde. Alles in het kader van het vak Geestelijke Stromingen. Het woord as-salam in de vorm van een duif maakten we naar een voorbeeld van de bekende kalligraaf Hassan Massoudy. Ik was de eerste leerkracht op onze school die met de groep naar de moskee ging.
Mooi stukkie, meester Anne Bijlstra. Een goede schoolmeester ziet en verwondert, laat zien en verwonderen.