De gemeenteraad van Zaanstad gaat niet over één nacht ijs bij het bespreken van de nieuwe Parkeervisie. In april 2024 werd deze gepubliceerd, vanavond wordt het in het Zaanstad Beraad besproken. Voor die bespreking heeft de raad niet minder dan drie uur uitgetrokken.
De ‘nieuwe regels en uitgangspunten omtrent parkeren’ komen in de praktijk vooral neer op een strenger parkeerbeleid, er moeten nu eenmaal ‘keuzes worden gemaakt’ aldus het college: ‘meer lopen, fietsen en openbaar vervoer’ en minder auto. Dat betekent uitbreiding van betaald parkeren, inzetten op autodelen, vaker parkeren verbieden, in duur beperken of lang parkeren onaantrekkelijk maken, het aantal parkeervergunningen per huishouden beperken, geen extra vergunningen na woningsplitsing…
Er is niet alleen veel tijd voor uitgetrokken, maar alles wijst erop dat die tijd niet genoeg is. Raadsleden hebben al 65 debatpunten aangedragen. Die gaan over auto- en fietsparkeren, want ook dat laatste wordt geregeld in de Parkeervisie.
Uit de Nota van Beantwoording (28 pagina’s) wordt ingegaan op zienswijzen en vragen uit buurtbijeenkomsten en eerdere reacties van de raad op de Visie. Uit de beantwoording blijkt vooral dat het college niet bereid is tot aanpassing van de visie.
Lees ook: Parkeren in Zaanstad volledig op de schop (april 2024)
De vergadering van het Zaanstad Beraad is van 20.15 tot 23.10 uur in het gemeentehuis en is ook online te volgen.
Door Piet Bakker op basis van Raadsinformatiesysteem Zaanstad. Foto: De Orkaan.
Het lijkt erop dat je een aantal belangrijke punten spreekt over mobiliteit, duurzaamheid en het evenwicht tussen verschillende vormen van vervoer, zoals auto, trein, bus, en fiets. Je wijst erop dat het belangrijk is om rekening te houden met zowel de kosten als de duurzaamheid van vervoer opties. Daarbij geef je aan dat het goed is dat er meer elektrische auto's zijn, maar dat het niet ten koste moet gaan van andere vervoersmogelijkheden, zoals openbaar vervoer (OV) en fietsen. Je ingewikkelde dat er praktische oplossingen nodig zijn, zoals meer parkeergarages in de centrum in de wijken en buitenwijken of verplichtingen voor parkeerruimte bij nieuwbouw, zodat het gebruik van de auto mogelijk blijft zonder te pesten op links
Je spreekt ook over de risico's van een te rigide benadering van autovrij beleid, wat zou kunnen leiden tot ontevredenheid bij automobilisten bij linkse automobilist, mogelijk zelfs versterkt door rechts radicaal populistische benaderingen. Dit zou volgens jou kunnen
Het lijkt erop dat je oproept voor een balans tussen duurzaamheid en auto en fiets, kosten, en de praktische behoeften van mensen, terwijl je ook pleit voor een politiek die zowel de belangen van autogebruikers als de term van groene en duurzaamheid serieuze serieuze neemt. Het idee van een nieuwe linkse partij die krachtige omgaat met de mobiliteitsbehoeften van de samenleving op een sociaal links en realistisch en haalbaar manier
Het is duidelijk een dat je
Dit onderwerp gaat over veel verschillende aspecten van mobiliteit, politiek en de toekomst van steden, wat complex is maar het kan wel. Het is belangrijk om een scala aan oplossingen te overwegen die zowel de duurzame ontwikkeling als de behoeften van de burgers respecteren en dat je duidelijk bent.
ps bron chat GPT mag het nu wel pff zucht alleen ik schreef het totaal anders pff hoor joh zucht
Meer openbaar vervoer???? dat moet dan wel heel wat betrouwbaarder zijn als nu, as we speak..
De meesten parkeerproblemen zijn in Zaandam. De rest van Zaanstad op wat blauwe zones na is goed met de auto bereikbaar en parkeren geen problemen.
Vooral het uitbreiden van het betaald parkeren moet niet onderschat worden. Bijna heel Zaandam betaald parkeren, ook in wijken ver van het centrum, en dat voor fors hogere tarieven. Het doel is niet parkeerregulatie, maar het autogebruik terugdringen. Niet meer bij oma en opa op bezoek, niet meer naar het kaartavondje, niet meer naar de sportclub. Geen informele mantelzorg meer.
Op naar een maatschappij waar de havermelkdrinkende elite gelukkig kan leven en de hardwerkende arbeider het onmogelijk wordt gemaakt een normaal bestaan op te bouwen.
Hebben deze arbeiders hiervoor op de POV gestemd?
ze moeten in Zaanstad niet teveel voor de auto verbieden wan dan loop je het risico dat ene Musk zich er mee gaat bemoeien, en ik denk dat de raad daar niet tegenop kan
En nu komt het plan in effect om de geldkraan open te zetten voor de gemeente. Eerst schaarste creëren door nergens parkeerplaatsen te laten ontwikkelen omdat niemand zogenaamd een auto (nodig) heeft. En nu de prijs omhoog schroeven en de burger betaald zich scheel. En dit zagen we al sinds 2018 aankomen…om te janken
Gretverde.... sindswanneer gaat een ambtenaar bepalen wat de burger moet doen én laten? Waarvoor, hoe vaak en hoeveel er betaald moet worden? Is daarover een maatschappelijke discussie gevoerd? Is dat democratisch bepaald?
Waardoor wordt die arrogantie gevoed? Waarom plaatst die ambtenaar en politicus zich boven die burger?
Zo ver ik weet staan die ambtenaar en politicus in dienst van de burger, worden ze betaald door de burger en behoren ze de democratische keuze van die burger uit te voeren. Klaar! Basta! En dus niet andersom.
Belachelijk plan, Saendelft markeren als A locatie waar mogelijk betaald parkeren invoeren, want er zijn zo veel parkeerproblemen rondom het winkelcentrum..
Het is gewoon graaien om de begroting te dichten, ondersteund door de groene rakkers welke graag overal groen willen.
De auto de heilige koe noemen... je bent vanaf hier 5 kwartier onderweg om met het ov in Oostzaan te komen...
mensen gaan naar hun werk met de auto, naar voetbaltraining of sport met de kinderen, op bezoek bij oma met de kinderen...
Breng je kinderen met de fiets naar school, ja zeker! echter als de rit naar de school op de route naar je werk is en je daar heen moet, ga je niet eerst met je fiets heen en weer...
Tenzij je natuurlijk werkeloos thuis zit te genieten van het groen voor je deur wat ooit een parkeerplaats was is dit een stompzinnig plan.
andere politieke partij kiezen. de pvda/GL burgemeester moet je hier niet voor hebben. kijk maar naar Amsterdam waar het probleem het zelfde is. zaanstad is een voorstad van amsterdam
Amsterdam is de fietsenstalling van de Zaanstreek.
Nou meneer Grandiek, mijn mening is dat wij ons al enige tijd in een soort van neo communisme bevinden. We beelden ons in dat we in een democratie leven. https://zaanstad.nieuws.nl/bedrijvigheid/zaanstad-vestigt-voorkeursrecht-op-bedrijfspand-aris-van-broekweg hier wordt gewoon een bedrijf ingepikt en je hebt het maar te slikken. Overal verdwijnen parkeerplekken na herbestrating, worden torenflats gebouwd zonder parkeerplek. Volgens mij zijn we heel dichtbij een systeem dat er gedicteerd gaat worden hoe u en ik straks moeten gaan leven. Geen vrije keus of vrije meningen. Vreemd eigenlijk toch hè, dat de politiek zo weinig vertrouwen wekt bij de burgerij.
Breng ze dat maar eens aan hun verstand…
aub orkaan mag ik het plaatsen het is lang van stof maar wel duidelijk wat mij punt is en sorry voor de spelfouten die erin staat en u weet inmiddels hoe het komt ook he!
moet er evenwicht zijn tussen wat de kosten voor trein bus en de auto zijn en dat je naar duurzaamheid kijkt en die op nummer een zet en dat die optie goedkoper is en maakt tegen de grijs optie wat het toch blijft ook de auto ook al rijd veel auto electrische al op dit moment en schoon he en dat is alleen maar goed en die wel een plek in de straat in neemt en dat dan ook mee genomen word erin snap ik ook en weegt natuurlijk maar je kan het ook te gek maken op de links zijde met de auto pest beleid met de weg weg pest beleid he bijvoorbeeld denk aan oplossingen waar de autogebruikers van links wel wat aan heeft en dat je even goed voor goed ov en fiets beleid bent zonder dat je dit weg pest en weg streept met bijvoorbeeld meer parkeergarage is een optie in de wijken buiten het centrum op in nieuwbouw wijken het gaan maken en gelijk met de nieuwbouw huis ipv van op de straat waar de parkeer druk al hoog is bijvoorbeeld ja helaas of dat elke nieuwe bouwhuis een auto parkeer garage verplicht erbij krijgt gemaakt ja je hoort het goed en ook de flat bewoners krijgen die en of word dat gemaakt bij bestaande gevallen alleen waar het mogelijk is vooral bij nieuwbouw wijken zeker kan je hierop inspelen en anders komt die huis of flat er toch niet eerder zo kan je het toch ook oplossen dat het gedaan word of dat er een anderen oplossing er voor komt waar ja waar dat mogelijk is zo veel mogelijk vooral zoveel mogelijk bij de nieuwbouw en daar vooraf plaats hier alvast voor maken op de teken tafel al en al er vanuit gaan voor de toekomst en hierop in gaan zitten springen zonder dat je gaat zitten weg pesten gaat met de auto beleid en vind je het dan gek dan extreem rechts radicaal populist groot gaan worden er door dat doen jullie tocht echt zelf dan met deze onderwerpen beleid van linkse zwaktes en weg gaan zitten kijken er mee waar geen juiste ja links antwoord erop komt en de kosten moet normaal zijn en er moet zo veel mogelijk aan gedaan worden waar het kan op auto parkeer plaatsen te gaan maken en soms gaat het ten kosten van iets anders wat links vaak niet wil door de keuze van waar het anders te kosten van gaat om dat dat wel links is zogenaamd of om dat links hier geen geld voor wil gaan zitten vrij maken of geen rekening er mee houdt of dan maar geen auto erbij of dan maar een auto vrij wijk of straat of buurt of straat deel dan maar er van maken of een fiets straat er van maken 100 procent waar de auto niet welkom is en dat is dan te ten top te gek voor woorden gewoon het is tijd voor een nieuwe linkse partij die wel voor de linkse automobilist kant staat wn kies op een normaal links en ook op een groen en op een realistisch en een haalbare manier natuurlijk
Mvg Fabian bolding hoor joh
Gooi dr eerst eens hoofdletters en punten in.
leest een stuk makkelijker.
Grt Ben.