Het schetsontwerp voor de nieuwe indeling van het luchtruim dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat recent bekend maakte, heeft winnaars en verliezers. Wormer krijgt meer geluidsoverlast.

Het plan moet ervoor zorgen dat Defensie meer aaneengesloten ruimtes heeft voor oefeningen, dat uitstoot van het vliegverkeer vermindert en dat de kwaliteit van de leefomgeving verbetert. Maar niet voor iedereen dus.

Effectenanalyse

Volgens de zogenaamde ‘effectenanalyse’ van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft dat verschillende soorten ‘effecten’ op de verdeling van geluidsoverlast.

Op de kaart zijn afnames in geluidsoverlast (groen) in bijvoorbeeld Middenbeemster zichtbaar. Dat terwijl er een grote geluidstoename (blauw) is in Wormer. In het rapport staat overigens ook dat er grote onzekerheden zijn over de verdeling van de gesimuleerde toe- en -afnames van de geluidsoverlast. Het verschil tussen Wormer en Middenbeemster wordt wel specifiek benoemd.

Het blijft dus onbekend wat er precies gaat veranderen, maar naar verwachting komt er meer geluidsoverlast in Wormer. Dat zal overigens niet snel gebeuren; er wordt verwacht dat het plan pas tussen 2028 en 2030 geïmplementeerd zal worden.

Het is opvallend dat de geluidsoverlast in sommige regio’s juist toeneemt, terwijl een van de hoofddoelen van het ontwerp het verbeteren van de leefomgeving was. Het is de vraag of Wormenezen iets zullen merken van de toegenomen ‘kwaliteit van de leefomgeving’ die het nieuwe plan nastreeft.

Defensie

Om aaneengesloten oefengebieden voor defensie te bereiken, wordt het militaire oefengebied in het noorden van het land uitgebreid naar het zuiden. Naar delen van Friesland, Drenthe en Groningen. Dit zorgt ervoor dat het aanvliegpunt naar Schiphol voor normale vliegtuigen naar het zuiden moet verplaatsen.

Op de kaart zijn de veranderingen te zien, het militaire gebied in het Noorden bereidt zich uit naar het blauwe gedeelte. Blauw op de kaart staat voor uitgaand vliegverkeer. Daardoor moet het aanvliegpunt (A) uitwijken naar het zuiden.

Door Marijn Kerkhoven, op basis van het Schetsontwerp Nieuwe indeling van het Nederlandse luchtruim en de effectenanalyse: technisch rapport van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.