Met een perfect gevoel voor timing – in de aanloop van de raadsverkiezingen van 2018 – vond de Stichting Kleurrijk / ICC Ar-Rahma het een goed idee om bij Zaanstad aan te kloppen om de plannen voor een moskee in Saendelft opnieuw te bespreken.
Niet geheel onverwacht roerden vanaf dat moment ook de tegenstanders zich op de anti-moskee Facebook-pagina die daarvoor een wat kwijnend bestaan leidde.
Twee jaar geleden was er niet voldoende geld maar de fondsenwerving ging door, als het gebouw wat kleiner werd en de Zaanstad de grond niet zou verkopen maar in erfpacht zou geven, zou er weer muziek in de plannen zitten aldus de initiatiefnemers.
De Moskee-stichting had een punt. De gemeente had beloofd de grond te verkopen (of erfpacht te geven) en het bestemmingsplan liet de vestiging van een moskee toe.
PVV
Maar in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen wordt de moskee speelbal van de politiek. De PVV is niet voor niks de grootste partij. Ze dankt dat vooral aan de anti-moslim-standpunten: niks nieuwe moskeeën, nee: alle moskeeën dicht!
Rechts vreest de PVV met grote vreze en tuimelt over elkaar heen bij het bestrijden van de plannen. DZ was altijd al tegen, de partij stond aan de start van de anti-moskee-Facebook-pagina. De POV kon niet achterblijven en verklaarde zich ook tegenstander van de moskee.
De VVD mengde zich in de discussie: Zaanstad moest maar eens uitzoeken hoe het zat met de herkomst van het geld, de verdachte fondsenwerver en salafistische invloeden.
Grondwet
Het lijkt allemaal wel dapper maar in feite gaan de raadsleden en de fracties hier helemaal niet over. Als het bestemmingsplan – waar de raad kennelijk mee ingestemd heeft – een moskee toestaat, is dat toegestaan. Punt.
Het had dus ook een Katholieke Kerk, Koninkrijkszaal van de Jehova’s Getuigen of synagoge kunnen zijn. Wie vindt dat het ene geloof wel is toegestaan en het andere niet, moet niet op Facebook z’n gal spuwen maar pleiten voor wijziging van de Grondwet.
Is er dan niks aan de hand met de moskee? Ja, twee dingen zeker: de onduidelijkheid over naam, functie en stichting, en de rol van imam Tarik Ibn Ali.
Tarik Ibn Ali
De gemeente stelt in haar Raadsinformatiebrief dat de onduidelijkheden over de naam en functie (is het Kleurrijk Saendelft, moskee Ar-Rahma of een Islamitisch Cultureel Centrum) opgehelderd is. Maar ze legt niet uit hoe.
De relatie met imam Tarik Ibn Ali, die in 2014 via een filmpje fondsen wierf voor de moskee, en nu door Groot-Brittannië uitgeleverd dreigt te worden aan Spanje omdat hij jongeren zou hebben geradicaliseerd, is ernstiger. Die feiten hebben zich pas voorgedaan nadat hij zich inzette voor de Saendelft moskee, maar ook voor die tijd was hij niet onomstreden.
De initiatiefnemers hebben wel onmiddellijk het filmpje verwijderd, en volgens de gemeente zou in 2015 “de stichting zich gedistantieerd hebben van extremisme in het algemeen en van de radicale uitspraken van de imam Tarik Ibn Ali in het bijzonder”. De vraag is of dat voldoende is, en of de moskee een Bibob-onderzoek doorstaat.
Erfpacht
Vreemder is de erfpacht-deal die de gemeente met de moskee wil sluiten. De gemeente belooft het perceel te verkopen (geregeld in de ‘demissionaire’ periode na de verkiezingen van 2014, en een onaangename verrassing toen het college met deze beslissing werd geconfronteerd). Maar de moskee kan het niet betalen. Wat zegt de gemeente? Dan geven we jullie de grond in erfpacht.
Een gouden deal; je bent gewoon eigenaar maar je betaalt alleen maar een soort van huur aan de gemeente.
Maar waarom doet de gemeente dat? Is dat een service die iedereen krijgt die grond van de gemeente koopt? Hoe vaak is dat in het verleden voorgekomen? Als de moskee in zo’n enorme behoefte voorziet en er al drie jaar lang fondsen worden geworven kunnen ze dat zelf toch wel betalen?
De gemeente is ons verplicht een bibob onderzoek te laten uitvoeren. Daarnaast dient men zich af te vragen of er in het geval van een aanvraag voor een moskee wel naar democratische middelen gekeken moet worden. Immers is er niets maar dan ook niets wat een kleine kans geeft tot democratie binnen de islam religie. Maar al te vaak worden er meldingen gemaakt van radicalisering, en nu denken we nog, als lamme schapen, ver van ons bed, maar ik wil weleens zien hoe men reageert als het dichterbij komt. En dan is het te laat. Maar ook hier weer een kleine minderheid bepaald, door geld, inkosten van een stukje grond, waar de gemeente gevoelig voor is. Je zou haast denken dat hier ook geen democratie heerst. Er zijn meer dan voldoende moskeeën in Nederland zeker gekeken naar de hoeveelheid moslims die hier wonen. En nu denk u als lezer hier schijft een angstig iemand, misschien heeft u gelijk, maar beter bang en op tijd roepen dat we wakker moeten worden als straks moeten zien dat het inderdaad een verkeerde beslissing is. Kleine enquête tot slot, hoeveel gebedshuizen van andere geloofsovertuigingen staan er in de islamitische landen van herkomst?
Erfpacht komt voor mede door de crisis is het aantal gestegen zelfs met een woonfunctie.
Onduidelijkheid over de naam? Heeft men daar nog geen bevredigend op geven?
En als men Bibob-onderzoek doorstaat!? Dan vraagt LUTTIK ook nog toestemming dat ze opvang geven omdat er ontkerkerking plaats vind.
Dat betekent men dat weer van naam zal moeten veranderen!
Verder zou het probleem dat niet bestaan als men deze anders gelovige al had op gevangen in bestaande.deels al ontkerkte-gebouwen.
Erfpacht! Nou dat is niet te wensen voor die moskeegangers! Het is bepaald geen service. ZNSTD is middels allerlei kunstgrepen bezig erfpachtgrond te verwerven en uit te geven. Het is een middeleeuwse feodale manier van geld verwerven en bepaald geen service.
Terecht de vraag stellen of er wel zoveel moslims in Saendelft wonen die dit allemaal kunnen ophoesten is terecht. Dus blijft de vraag nog steeds wie dit gebouw en aankoop grond financiert.
Tegenwoordig moeten religieuze instellingen zichzelf bedruipen hetgeen resulteert in afstoting van gebouwen. Er moet dus door die gelovigen verder worden gereisd op hun heilige dagen.
Het gebouw zoals getoond gaan die paar moslimgelovigen in Saendelft niet zelf financieren dus komen er giften van elders en dus ook gelovigen van elders.
De maatschappelijke vraag is gewoon of er voldoende moslims in Saendelft wonen die een gebouw als getoond rechtvaardigen. Niks meer niks minder. En indien het gebouw er dan komt zou het de eigenaren sieren als ze andere religieuze instellingen die door ontkerkelijking gebouwen moesten afstoten een plaats bieden onder hun dak!