Amsterdam wil 40 à 70.000 woningen in het nieuwe Haven-Stad. En een cruisterminal in de Achtersluispolder of de Coenhaven. Hoe reizen die tienduizenden dagelijks naar Amsterdam en terug?
In de nieuwste Amsterdamse plannen wordt onder meer gesproken over Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) wat een snelle buslijn of een sneltram kan betekenen, en… een metro: via Noord, Tuindorp Oostzaan, Achtersluispolder en Hembrugterrein naar Zaandam-centrum.
Als er nieuwe metro-lijnen in Amsterdam worden aangelegd, heeft de aansluiting tussen station Isolatorweg (West) en het Centraal Station prioriteit. Maar daarna is Zaanstad aan de beurt:
“Uitbreiden metronetwerk: sluiten kleine metroring van Isolatorweg naar Centraal Station en aanleg metro in Noord richting Zaanstad.”
Zo’n metrolijn zou pas vanaf 2042 (fase 4 van het project) gerealiseerd kunnen worden. Op dit kaartje uit de plannen is de donkergroene lijn de nieuwe snelbus, de dubbele rode lijnen zijn de metro-plannen. Het kaartje boven is van de website van AT5.
Een snelle buslijn is de eerste optie, zo’n HOV-buslijn zou al binnen 4 jaar gerealiseerd kunnen worden.
“De huidige HOV-buslijn over de Klaprozenweg en Cornelis Douwesweg kan voorlopig de eerste groei opvangen. In overleg met Zaanstad bekijken we of we een rechtstreekse verbinding over de Ring A10 via de Noorder IJ-plas naar de Achtersluispolder kunnen realiseren.”
Op het kaartje hieronder zijn plannen uitgewerkt (klik voor grote versie). De oranje lijn door Noord naar Zaandam is de HOV-verbinding (snelbus) met stations in de Achtersluispolder en het Hembrugterrein. De cirkels bij Achtersluispolder en Coenhaven zijn de draaicirkels van de cruiseschepen bij de twee beoogde locaties voor de terminal. De Noorder-IJplas wordt een stadspark. Geel is de fietsroute. De blauwe lijnen door het water zijn de nieuwe veerverbindingen. Daar is dus ook een nieuwe gepland naar het Hembrugterrein.
Beter trekken ze de lijn langs de huidige trein tunnel en dan vanaf Sloterdijk door Bos en Lommer naar Oost. Pak je een stukje grachtengordel zuid mee en heb je meteen een mooie Oost West lijn door de binnenstad. trek hem door naar Weesp en pak station de Pijp mee. Dan heb je direct een mooi OV kruispunt en een veel mooiere en directere verbinding voor zowel Zaankanters als Amsterdammers.
Metrolijn naar Poelenburg oost en door naar Station Kogerveld! Overstappen op trein naar Hoorn! Kan de zg. Hoornse lijn die bij de provinciale weg ook weg. En nu krijg ik alle Poelenburgers tegen.......
Er is helemaal geen goede infrastructuur bij de Achtersluispolder.
Is maar een ballonnetje, hoor, dat ik oplaat. Wie schiet het lek? Dan is het me ook goed hoor!
Bij hoogwaardig OV denk je niet alleen aan de betiteling "metro" HOV is de verzamelnaam voor alle regionaal OV dat een snelle regionale verbinding verzorgt. Je kunt daarbij denken aan (inderdaad) een metro, maar ook RandstadRail in Zuid Holland en de Zuidtangent zijn HOV. De zuidtangent is overigens ontworpen om in de toekomst tot "vertramming" te kunnen overgaan. Gelijk hieraan zou je bij de in dit artikel voorgestelde tracé van de metrolijn zo kunnen inrichten dat je er nu bussen over laat rijden en in een later stadium rails aanlegt, aansluitend op de NZ lijn. Een andere optie is om het geheel als bus te laten maar op een bijzondere manier: de zgn. O-Bahn (zie https://en.wikipedia.org/wiki/O-Bahn_Busway ) . In Adelaide (Australië) hebben ze daar al enige tientallen jaren een soort HSL buslijn waar de bussen via een betonnen bak constructie met 100 km/u op rijden. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit een zeer bijzondere manier van transport is! Ook bij capaciteitsvraag naar snel OV waarbij minder passagiers verwacht worden dan voor exploitatie van een railverbinding noodzakelijk is, zou dit ook een mogelijke oplossing zijn.
Nou AmsterD66 kan weer aan de slag.