In lijstjes met de beste stations in Nederland bungelt Kogerveld meestal onderaan: een mistige dijk in niemandsland waar meer treinen langsrijden dan stoppen. Maar dat moet allemaal anders.
In de Gebiedsvisie Station Kogerveld worden grootste plannen voor het station en het gebied eromheen ontwikkeld: winkels, horeca, creatieve bedrijfjes, een school, vervoer-hubs, een vloot deelauto’s, de Heijermansstraat een groene oase, auto’s zo goed als verdwenen, iets vaker een trein (die stopt), een poptempel in de St. Jozefkerk, en een nieuwe Valdeursloot dwars door de Boerenjonkerbuurt…
De Orkaan liep met wethouder Hans Krieger (VVD) door het gebied. Hij licht de ambities toe, tekent vergezichten, en benoemt de hobbels.
Nieuwe woningen
In de buurt van het station wordt fors gebouwd. In het Oosterpark worden al honderden nieuwe woningen gebouwd, het Gouwpark is bijna klaar, Jonker Juffer in de Boerenjonkerbuurt staat in de steigers en ook in de Hofwijk (Kan Palen) zal worden gebouwd. In totaal gaat het om bijna 3.000 nieuwe woningen in de buurt.
De plannen voor het gebied zijn opgeknipt in drie delen: station, Heijermansstraat en Boerenjonkerbuurt-zuid.
Het stationsgebied krijgt “voorzieningen waar mensen elkaar kunnen ontmoeten” met winkels, horeca en culturele voorzieningen (poppodium in de kerk). Woningbouw is onmogelijk in het gebied vanwege de hoogspanningsmasten, maar volgens de plannen wordt “de stationsontwikkeling een vliegwiel voor de hele Kogerveldwijk.”
Auto ‘afgewaardeerd’
De Heijermansstraat wordt minder een autoweg, auto’s worden ‘afgewaardeerd’, er moet een nieuwe HOV-lijn (hoogwaardig openbaar vervoer) komen, en de bestaande flats zouden ooit kunnen verdwijnen: “In de toekomst kunnen corporatieflats plaats maken voor robuustere bouwblokken met een actieve plint en voldoende voordeuren aan de Heijermansstraat” (met kleinschalige horeca, zorggerelateerde voorzieningen, kantoren of wonen).
De Boerejonkerbuurt-zuid “kan op termijn transformeren tot het meest diverse buurtje van de hele Kogerveldwijk” aldus de plannen:
“Hier is plek voor zowel wonen, werken, opleiding als logistiek. Op de koppen aan het stationsplein en de Zaan zijn plekken voor reuring. In de buurt blijven voldoende mogelijkheden voor kleine en middelgrote bedrijven.”
De Valdeursloot wordt hersteld, zo mogelijk verbonden met de Zaan.
Het hele gebied moet vooral voor voetgangers en fietsers aantrekkelijk worden, de auto krijgt een bescheiden plek. Hoe dat in de praktijk zal gaan, is nog onduidelijk. De trein blijft een probleem, misschien naar drie per uur in elke richting volgens Krieger, bottleneck is de spoorbrug over de Zaan.
De Visie is hier te lezen en te downloaden (pdf).
De fout die elders veelvuldig is gemaakt bij nieuwe groot opgezette woonwijken is de ontsluiting. De snelweg naar Amsterdam is dichtbij. Je kunt de autoweg niet autoluw maken. Er is maar een ontsluiting en dat is via de rotonde. Drie treinen per uur is volstrekt onvoldoende. De Zaan en de spoorbrug zijn bottlenecks. Er zou eigenlijk een ontsluiting moeten komen via de andere kant, richting Oostzaan, maar daar is de grond te slap. Een metrolijn kan erg lang duren voor die is aangelegd ook als je meteen begint, het is alsof je in water bouwt. Er zullen caissons moeten komen en nieuwe bruglichamen, veel kostbare kunstwerken. Zo niet dan verliest Zaanstad het van de geplande Havenbuurt in West.
Maar alle lig voor de plannen om het gebied leefbaarder te maken en het station een beter verblijfsgebied te maken want het us nu inderdaad een trieste boel.
Vergeet ook sport niet, dat is nu verplaatst ten behoeve van woningbouw. Al die nieuwe jonge gezinnen moeten wel kunnen sporten.
Station Kogerveld het enige station van de Zaanstreek die niet direct naar Amsterdam centraal rijd dat is zo dom
Door de voortreffelijke presentatie van Piet Bakker , verbleekt de uitleg van de wethouder Krieger een beetje. De geluidsmontage kan nog beter.
Station Kogerveld kan nog belangrijker worden als in de toekomst daar een metro aansluiting komt vanuit Amsterdam Noord.
Zie http://onderweg.site/2016-06-11%20Metro_advies.htm
en http://onderweg.site/2016-06-19%20Metro_toelichting.htm
Ik mis wel een duurzaamheidsvisie in de plannen