Honderden demonstranten, een bus vol dierenleed, een hamster in een rad, en aandeelhouders die sympathiek, onverschillig of soms agressief reageerden — dat was vanmiddag 9 april te vinden op de stoep voor het Zaantheater.

Daar hield Ahold Delhaize haar aandeelhoudersvergadering. En met het beleid van het bedrijf hebben nogal wat mensen een probleem. De Orkaan was erbij:

Handen ineen

Diverse actiegroepen sloegen de handen ineen om gezamenlijk een vuist te maken tegen het beleid van Ahold Delhaize. Sommige groepen hebben zelf ook aandelen en mochten in de vergadering hun stem laten horen. Elke groep kreeg een tijdslot waarin ze ‘luid’ hun grieven mochten laten horen.

Milieudefensie uitte kritiek op de overmatige uitstoot van het bedrijf en op de sterk verhoogde prijzen van biologische producten. Volgens de organisatie rekent Ahold Delhaize tot wel 40 procent meer voor biologisch dan voor niet-biologisch.

Hamsterrad

De actievoerders hadden een rad meegenomen waarin de hamster van Albert Heijn symbolisch kon rennen. Naast het rad stonden twee kokers: één voor de winst die dat oplevert voor aandeelhouders, en één voor het geld dat naar klimaatverbetering zou moeten gaan. De koker voor de aandeelhouders zat helemaal vol, terwijl de klimaatkoker leeg bleef. Milieudefensie wil dat Ahold Delhaize hier iets aan doet.

Animal Equality richtte zich op Amerikaanse dochterbedrijven Food Lion, Giant, Hannaford en Stop & Shop. Volgens de organisatie maken deze bedrijven zich schuldig aan dierenmishandeling door het gebruik van legbatterijen.

Het zijn dezelfde dochterbedrijven waartegen Responsible Food Business vanochtend posters verspreidde in Zaandam. Ombretta Alessandrini, campagnemanager van Animal Equality in Italië, was in Zaandam aanwezig om de demonstratie aan te voeren. De actievoerders hadden een bus bij zich met een scherm waarop beelden te zien waren van de legbatterijen waartegen zij protesteerden.

Tamara Meerhoff, steunfractielid voor de Partij voor de Dieren, zei het mooi te vinden om te zien dat zoveel verschillende groepen zich uitspraken tegen het beleid van Ahold Delhaize en benadrukte het belang van het tegengaan van dierenleed dat volgens haar door het bedrijf wordt gefaciliteerd.

Amerika

Leden van Migrant Justice reisden vanuit de Verenigde Staten naar het hoofdkantoor van Ahold Delhaize om met leidinggevenden van het bedrijf te spreken over de weigering van hun Amerikaanse dochteronderneming, Hannaford Supermarket, om misstanden in de zuivelvoorziening aan te pakken.

BDS (Boycott, Divestment and Sanctions) wil dat Albert Heijn stopt met het inkopen van voedsel uit Israël, en in het bijzonder uit de bezette gebieden, waar Israëlische bedrijven profiteren van opbrengsten verkregen op gekoloniseerd land.

Waarom zij niet oproepen tot boycots van andere landen waar mensenrechten worden geschonden, is volgens Mark van der Hout van Zaankanters voor Palestina een goede vraag. Zij vinden dat bedrijven in het algemeen beter moeten letten op de herkomst van hun producten. Maar omdat Nederland zulke nauwe banden heeft met Israël en vanwege de ernst van de situatie daar, zetten zij zich specifiek in voor een boycot van Israëlische producten.

Aandeelhouders

Ook bij de aandeelhouders waren verschillende categorieën te onderscheiden. Er waren activistische aandeelhouders, die speciaal waren gekomen om zich uit te spreken tegen het klimaatbeleid van Ahold Delhaize of tegen het gebruik van legbatterijen bij de Amerikaanse dochterbedrijven.

De Palestijnse betogers hadden geen aandeelhouder binnen; dat hadden ze misschien wel gewild, maar ze waren te laat met het opzetten van hun actie om nog toegang tot de vergadering te krijgen. Van der Hout:

‘Daarom houden we het vandaag vooral bij wat er op straat gebeurt.’

Hoewel de activistische aandeelhouders goed vertegenwoordigd waren — Milieudefensie leek er uiteindelijk enkele tientallen te hebben — waren er apathische aandeelhouders, die het allemaal niet zoveel kon schelen. Ze vonden het prima dat er betogers stonden, maar zouden hun stem er zeker niet aan geven.

De passieve aandeelhouders steunden de boodschap van de demonstranten, maar wilden er tijdens de vergadering geen aandacht aan besteden. Dat ze geld verdienen aan een bedrijf waarvan ze het beleid afkeuren, lijkt hen niet te deren. De stille aandeelhouders liepen het liefst stevig door. Opvallend genoeg waren zij eigenlijk de enigen die de flyers van Milieudefensie niet aannamen.

De onwetende aandeelhouders hadden zich nog niet genoeg verdiept in de situatie om er een mening over te hebben. En tot slot was er de agressieve aandeelhouder, die het een schande vond dat mensen zich uitspraken tegen het beleid van Ahold Delhaize — en het nog schandaliger vond dat wij haar om een interview vroegen.

Door: Marijn Kerkhoven. Beeldmateriaal: Pim Ulle, Bas Sommeijer, Di-Lan Sun en Xander.