De Alexanderbrug in Koog aan de Zaan is de gevaarlijkste brug van de Zaanstreek.
In 2015 werden daar in totaal 870 incidenten gemeld (twee à drie per dag) waarbij auto’s stoplichten negeerden, fietsen onder de slagbomen doorglipten of voetgangers zelf de bomen omhoog duwden.
Ook bij de Bernhardbrug (775 incidenten) en de Beatrixbrug in Zaandam (750) gebeuren minstens twee maal per dag ernstige incidenten.
De gemeente Zaanstad lanceerde onlangs een campagne om de veiligheid te bevorderen. Daarbij werd een filmpje online gezet met bijna-ongelukken, mensen die voor rood stopten kregen een complimentje.
Op het filmpje kwam kritiek omdat zoiets ook averechtse gevolgen kan hebben. De gemeente houdt echter vast aan het concept om bruggen op afstand te bedienen. Als er een ongeluk gebeurt, zoals bij de Den Uylbrug of meer recent bij de Eiland-brug wordt er overigens wel tijdelijk een brugwachter op de brug zelf ingezet.
De grote vraag is wat de brugwachter kan doen. Volgens de reacties onder de stukken op De Orkaan is dat beperkt. De brug stoppen duurt lang – zeker 25 à 30 seconden volgens de reacties – terwijl een noodstop de brug kan beschadigen.
Hoeveel ongelukken? En Waar?
De gemeente zetten de gegevens online. Over heel 2015 werden ruim 4500 incidenten geregistreerd. Dat gebeurde op twee verschillende manieren. Voor het fatale ongeluk bij de Den Uylburg werden alleen storingen en ernstige incidenten gemeld: een auto en een vrachtauto tegen de slagboom, de slagboom omhoog gedaan door mensen op de brug en het dodelijke ongeval.
Vanaf 13 februari t/m 29 april zijn alle incidenten gemeld, dus inclusief fietsers, brommers en auto’s die onder neerkomende slagbomen doorgaan en weggebruikers die het rode licht negeren.
In die periode werden 4168 incidenten geregistreerd (ruim 50 per dag). Dat was zoveel werk voor de brugwachters dat ze daarmee op zijn gehouden, vanaf mei 2015 noteerde men weer alleen de ‘ernstige’ zaken.
De Alexanderbrug, de Bernhardbrug en de Beatrixbrug zijn dus het gevaarlijkst. Bij de Wilhelminabrug (562), de Julianabrug (561) en de Zaanbrug tussen Wormerveer en Wormer (524) zijn vaker dan één per per dag bijna-ongelukken.
De Den Uylbrug, waar het dodelijk ongeluk in februari 2015 gebeurde, staat niet in de top 6. Maar de aard van de incidenten geeft te denken, op 28 juni noteren ze:
“2 fietsers tussen de afsluitbomen en blijven staan”
Op 11 juli:
“fietster blijft voor de geschilderde streep op het val staan”
Op 21 juli melden de brugwachters:
“Persoon aan de verkeerde kant v/d slagboom wachten”
Op 28 juli:
“1 scooter en 1 fietser stoppen voor de afrijboom”, en “Persoon aan de verkeerde kant v/d slagboom wachten”
Op 29 juli, opnieuw:
“Persoon aan de verkeerde kant v/d slagboom wachten”
Op 2 augustus:
“2 fietsers aan de verkeerde kant v/d slagboom”
Op 5 augustus:
“vader en zoon met bakfiets tussen de slagbomen na ongeveer 10 keer omgeroepen te hebben gingen ze tussen de bomen we.”
Op 9 augustus:
“fietser stopte voor rode streep oostzijde. Had het zelf op tijd door.”
Bij de andere bruggen gebeurt aanzienlijk minder: van 142 incidenten bij de Beatrixbrug in Knollendam tot 13 bij de Schiethavenbrug (Zuiderhout).
De Reint Laan Juniorbrug, Spoorbrug Vrouwenverdriet en Spoorbrug Zaandam zitten onder de 5 incidenten per jaar en staan daarom niet in de grafiek.
Ik heb ook aan de verkeerde kant staan wachten :( Had het echt niet door.
Rijnt Laanbrug? ;)
Moet natuurlijk "Reint Laan Juniorbrug" zijn. De spelling is overgenomen van de incidenten-database van de brugwachters die de brug consequent Rijntlaan junior noemen. Het is overigens de brug aan het einde van de A8 over de Nauernasche Vaart.
Hoe kan een brug nu onveilig zijn wanneer het de mensen zelf zijn die zich niet aan de regels houden?? Als ik half uit de Eiffeltoren klim wil het toch ook niet zeggen dat deze onveilig is? Wat een onzin!
De brug zelf is niet gevaarlijk. Het zijn de verkeersdeelnemers die gevaarlijk gedrag vertonen. Dat moet je ook nog eens relateren, zoals iemand anders al opmerkt, aan het aantal keren dat zo'n brug per dag open gaat. En laten we ook het aantal verkeersbewegingen niet vergeten. De Alexanderbrug ligt op een druk stukje Zaan en is een belangrijke verbinding tussen de Provinciale Weg en de A8.
De Den Uylbrug gaat bijna nooit open.De meeste boten kunnen er gewoon onderdoor. De brug gaat ca 10 keer per dag open dus logisch dat hij niet in de top 6 staat. Alleen in het weekend vaker open door pleziervaartuigen (zeilboten met mast). Overigens gaat bij de Den Uylbrug ook zeer regelmatig de slagbomen wel dicht maar komt er geen boot aan. Gaan na 3 minuten de bomen doodleuk weer open. Als mij dat 2 keer gebeutd ga ik er de 3de keer ook onderdoor.
Dit zegt dus genoeg over de weggebruikers en zegt dus niets over het op afstand bedienen van de bruggen. Ik zou voor geen goud willen ruilen met de brugbedienaars.
Brugwachter werkt mi preventief
men blijkt toch gevoelig voor een cotrolerend oog!