Na een lobby van 4 jaar lijken Albert Keijer en de Zaanlandse Olieraffinaarderij (ZOR) hun zin te krijgen: de Oostzijde bij het A8-viaduct wordt afgesloten voor (brom)fietsers.

De Fietsersbond gaat in beroep tegen het besluit. Zij vinden dat de fietsers eenzijdig het probleem van de ‘ervaren onveiligheid’ op hun bordje krijgen.

In 2014 trokken de bedrijven voor het eerst aan de bel. Zaanstad:

“Vanuit hun positie in de cabine hebben de vrachtwagenchauffeurs tijdens hun speciale handelingen beperkt zicht op de ruimte om zich heen. In combinatie met het soms onvoorspelbare en/of ongeduldige gedrag van fietsers zorgt dit voor een gevoel van onveiligheid en te groot risico bij de chauffeurs, zo melden ZOR en Albert Keijzer.”

In februari 2015 liet Zaanstad een gedragsanalyse maken waaruit bleek dat de onveiligheid vooral een ‘gevoel’ van de chauffeurs was. Ongelukken tussen vrachtauto’s en fietsers hebben op het stuk nog niet plaatsgevonden. Maar het is wel een bijzonder stukje weg volgens de gemeente:

“De weg oogt als een ‘eigen’ industrieweg, niet als een openbare weg. Er zijn geen fietsstroken of suggestiestroken.”

Ongelukken

In 2006 vond een dodelijke ongeval plaats op de kruising Jonge Abraham — Scholtenstraat toen een fietser onder een vrachtwagen kwam, “maar hierbij was geen sprake van speciale manoeuvres van de vrachtwagen.”

Het ongeluk gebeurde dus op de omleidingsroute die Zaanstad voorstelt. Ook het recente ongeval waarbij een duopassagier van een scooter omkwam gebeurde niet op het af te sluiten stuk. De passagier kwam om te leven toen de scooter het fietspaaltje raakte dat de doorgang voor auto’s moet afsluiten.

De belangrijkste vraag bij deze situatie is volgens Zaanstad:

“Hoe onveilig is de situatie werkelijk? Is het ‘geluk’ dat er nog geen ongevallen hebben plaatsgevonden en is er inderdaad vaak sprake van hachelijke situaties, of blijft het risico binnen de perken?”

Uit de ‘gedragsanalyse’ bleek dat het probleem bij de chauffeurs ligt. Zij zouden niet altijd in staat zijn om alles te overzien en snel te reageren. Albert Keijzer en ZOR vonden dat de gemeente moet ingrijpen. Bewoners vonden dat ook, en waren van mening dat de chauffeurs ‘ongeoorloofd gedrag’ vertoonden. Dat zou de gemeente moeten aanpakken.

Afsluiten

Volgens de gemeente was afsluiten eigenlijk geen goed plan, vooral omdat er recreatieve fietsroutes over het traject lopen:

“De passage van de ZOR is echter onderdeel van deze route; vanuit cultureel en recreatief oogpunt is het niet wenselijk dat deze route omgelegd wordt.”

Het voorstel is dan ook:

“Met de ZOR en Albert Keijzer het gesprek aan te gaan om te bekijken in hoeverre maatregelvariant 4 mogelijk is: de draai- en steekbewegingen van de vrachtwagens meer op eigen terrein (of in ieder geval niet op de fietsroute) to laten plaatsvinden, en wat er eventueel gedaan kan worden om dit alsnog mogelijk to maken.”

Pas als dat niet werkt wordt overwogen “een voetgangersdoorsteek onder de A8 in combinatie met maatregelen die uitnodigen tot het nemen van de alternatieve route via de Boere Jonkerstraat en Slachthuisstraat” te maken. De “volledige afsluiting van de doorsteek” is ongewenst.

Vorig jaar kwam de zaak plots weer op de agenda. Albert Keijzer en ZOR hadden steun gekregen van vier andere bedrijven en de gemeente ging snel overstag, ondanks bezwaren uit de buurt en van de Fietsersbond. Die laat het er niet bij zitten en gaat nu in beroep bij de rechtbank in Haarlem tegen het afwijzen van hun eerdere bezwaar.