Naast de vele demonstraties van afgelopen dagen lag Albert Heijn ook in de Tweede kamer onder vuur. Constantijn Ninck Blok, verantwoordelijk voor onder andere de prijsstelling en aanbieding van producten bij Albert Heijn, moest op het matje komen.
Ninck Blok werd, net als de CEO’s van Jumbo en Lidl en voedselbedrijven Unilever, Nestlé en HAK, bevraagd over de hoge voedselprijzen in de Nederlandse supermarkten in vergelijking met andere Europese landen.
Albert Heijn beroept zich in de verklaring van hun standpunten op de bescheiden beginselen van Albert Heijn, ooit begonnen als klein kruidenierswinkeltje in Oostzaan.
‘Albert Heijn voelt nog steeds als dát familiebedrijf.’
Dat is dan wel een flinke familie met ruim 100.000 werknemers die ruim een derde van de Nederlandse supermarktbranche beheert.
Graaiflatie
En het is er, net als in andere Nederlandse supermarkten, flink duur. Wie naar Duitsland gaat, kan volgens onderzoek van het programma Kassa makkelijk 25 procent op de prijs van een supermarktbezoek besparen.
Dit komt onder andere door de hogere prijs die fabrikanten rekenen aan kleinere landen. Daarnaast spelen ook graaiflatie en prijspolitiek mee. Bij graaiflatie maken supermarkten gebruik van de inflatie om prijzen overmatig te verhogen. Bij prijspolitiek bieden fabrikanten supermarktketens eerst een lagere prijs voor schapruimte en promotiemateriaal. Daardoor concurreren ze de kleine producenten uit de markt en verhogen vervolgens de prijzen.
Om het over de rol van supermarkten in deze problematiek te hebben, was Albert Heijn vandaag uitgenodigd voor een rondetafelgesprek in Den Haag.
Concurrentieniveaus
Pieter Omtzigt (NSC) ziet dat de verhoogde inflatie in Nederland vooral in de gewone boodschappen zit. Hij denkt dat de prijsverschillen niet altijd gaan om simpele belasting- en inkoopverschillen, maar ziet dat boodschappen structureel duurder zijn. Ninck Blok benadrukt dat dit vooral ligt aan de verhoogde inkoopprijzen.
‘We doen er alles aan om de producten zo goedkoop mogelijk in te kopen.’
Ook Jesse Klaver (GL-PvdA) confronteert Ninck Blok met prijsverschillen. Hij heeft zonnebrand meegenomen uit Nederland (€ 26,50), België (€ 21,00) en Duitsland (€ 8,95). Ninck Blok zegt dat je te maken hebt met verschillende ‘concurrentieniveaus’ in de landen en dat daardoor de prijzen kunnen verschillen.
‘De markt [bepaalt] de verkoopprijs, en de marge wordt bepaald vanuit de inkoopprijs.’
Concurrrentie
De markt bepaalt dus de verkoopprijs. In ‘de markt’ streven bedrijven altijd naar de hoogst mogelijke winst. Dus hoe Albert Heijn er dan ‘alles aan doet om de producten zo goedkoop mogelijk te maken’, blijft gissen. De supermarkten wijzen op de concurrentie die leidend zou zijn in de prijs. Jimmy Dijk (SP) zegt daar het volgende over:
‘[Iedereen wijst] naar elkaar, en daar hebben we niet zoveel aan, want dan gaan we hier aan het eind van de middag vandaan en dan trekt iedereen zijn handen ervan af.’

En daar blijft het eigenlijk bij. Kamerleden zitten nog met vele vragen, maar de tijd die beschikbaar was, was op. Al met al is het een niet heel inhoudelijke bespreking geworden. De vragen waren er wel vanuit de kant van de parlementariërs. De antwoorden van de supermarktketens waren niet anders dan de vooraf ingezonden verklaringen.
Door Marijn Kerkhoven. Bronnen: Kassa en Albert Heijn.

Simpel,negeer AH en AL DEGENE, die voedselprijzen blijven verhogen met z'n all naar Duitsland en meteen tanken erbij.
1 maand geen boodschappen doen in NL gaan ze zelf wel verlagen dan moeten ze wel.
BOYCOT..
Dat je als grootgrutter vergeet aan de kleintjes te denken.
Denk aan je buurt en omgeving Albert!
Niets meer van het familiebedrijf van over.
Heeft iedereen de verschillen in prijzen, tot zich genomen, die in het landelijk nieuws waren?
"Koopt heden geen Amerikaanse producten meer, evenals producten van Albert, deze zijn niet meer welkom in de Zaanstreek".
En als je dan kijkt wat je in een bepaald AH-filiaal in Zaandam in de ochtenduren aantreft aan voorraad aan verse producten dan zijn de hoge prijzen die worden gehanteerd zeker bedroevend. Je mag voor dat prijsnivo namelijk meer verwachten. Het kan ook zijn dat het de firma te goed gaat en de klanten bijzaak zijn geworden.
Een klacht indienen bij het hoofdkwartier aan de Provinciale weg...een zinloze bezigheid.
nog even en we gaan met Bakker bussen naar Duitsland. een ruim vol klapkratjes en bananendozen met boodschappen.
Zelf rijd ik met aanhanger en 2 andere huishoudens naar Duitsland voor grote voorraad.
Waar is de tijd van “aardappels met korting” gebleven…
Als Albert Heijn er echt alles aan zou doen om hun prijzen zo laag mogelijk te houden dan zouden ze niet een als maar groeiende winst behalen.
Kapitalisme is een kanker die ons allemaal de afgrond in meeneemt, puur en alleen zodat een klein groepje mensen als maar meer geld kan "verdienen" (wat ze uiteindelijk dus niet eens kunnen gebruiken)
AH gaat het (geld) graaien namens de supermarkten verdedigen? Het moet toch niet gekker worden , de graaiflatie duurt nu lang genoeg.
Ik begrijp hier uit dat de Tweede Kamer meer Europese samenwerking voorstaat.
Gewoon geen a merken kopen
alle zelfstandige ondernemers in Nederland zijn de grootste zakkenvullers
Er lijkt actueel een flinke Hetze tegen Albert Heijn te lopen en het is verwonderlijk dat dit bedrijf geen duidelijkere antwoorden op vragen wil/kan geven, dan feiten, dat ze vroeger één familie was met een eigen sociale structuur.
Andere oncurrerende supermarkten geven daarentegen "Gwoon" hun gezamenlijke eigen merk als antwoord en voegen weinig extra interessante variatie aan hun aanbod toe.
Voor de dagelijkse boodschappen kies ik primair voor de "Gwoone" winkels, voor een tractatie betaal ik dan bij Appie af en toe graag wat meer.
De goedkopere landen om ons heen zijn voor mij geen realistische optie,
maar het blijft dus uiteindelijk een rare scheve verhouding waarvoor de ondervragers geen antwoorden kregen.