Kijk goed naar de foto. Een fietser op een weg. Een fietser op de autoweg: de Provincialeweg. Een fietser die tegen het verkeer in op de Provincialeweg rijdt.
In deze serie hebben we ook: fietsers die in de ‘goede’ richting over deze autoweg rijden, voetgangers die de Provincialeweg als wandelpad gebruiken en bromfietsers die tegen de richting in door het busstation crossen.
De reden: het fietspad onder het station Zaandam is tijdelijk volledig met hekken afgesloten. Geen fietser of voetganger kan erdoor. Dus gaan ze erlangs.
Dit komen fietsers tegen als ze uit de richting Koog a/d Zaan komen (foto Tristan Draaisma), deze borden staan er al maanden en worden door vrijwel iedereen genegeerd.
Maar dan komen ze een hek tegen, gaan over de stoep richting busstation en rijden daar tegen het verkeer in naar de Provincialeweg…
En dan maar hopen dat ze geen bus tegenkomen…
Op de Provincialeweg kom je dan natuurlijk wel wandelaars tegen…
En dus fietsers…
Omrijden via Houtveldweg (onder) of Westzijde heeft weinig zin, die zijn beide afgesloten, alleen de route via Korte Rozengracht, Rustenburg en Stationsstraat is een optie…
Het werk duurt tot 17 juni 12.00 uur… er zijn geen verkeersregelaars ingezet.
De borden die er "al maanden" staan, staan daar alleen als het ook daadwerkelijk is afgezet. Tussentijds is het (snel)fietspad gedegradeerd tot een minimalistische shared space - wat niet werkt omdat de voetgangers kennelijk geen idee hebben dat ze op het fietspad lopen.
Ik hoop vurig dat we naar morgen weer gewoon rechtdoor kunnen fietsen zonder obstakels en dat de trap aan de Aholdzijde van het station terug komt zodat er ook een goede route voor de voetgangers is.
Vanuit het stadhuis wordt er wel over nagedacht maar vervolgens komt niemand even kijken of de aannemer gesnapt heeft wat de ambtenaar bedacht heeft.
Tekenend voor het gebrek aan aandacht is natuurlijk dat men aanvankelijk helemaal geen voorziening voor voetgangers wilde terugplaatsen. Het geknoei met de omrijroutes, de onjuiste informatievoorziening en het gebrek aan handhaving (en geen regelaars) zijn andere bewijzen voor de houding waarbij voetgangers en fietsers in dat stukje totaal vergeten worden.
Het is opnieuw weer een voorbeeld hoe weinig er aan gedacht is hoe dat voor de fietser/wandelaar zo comfortabel mogelijk te maken. Dit is geen oplossing, het probleem wordt domweg bij de fietser/wandelaar neergelegd. Wij sluiten de boel af, zoek het lekker zelf uit hoe je dat oplost.... ben al meerdere maken mensen tegengekomen die daar verdwaald rondliepen en geen idee hadden hoe ze op het station moesten komen. De ingang zit nota bene ook verstopt achter de heel groot reclamebord en is als dusdanig ook niet herkenbaar. Welke onintelligente persoon heeft dit bedacht? IS er überhaupt over nagedacht?
Er is niet over nagedacht, want degenen die dit plannen en opzetten werken waarschijnlijk langs elkaar heen (gelijktijdige stremming Provinciale Weg en Westzijde) en komen veelal niet uit de Zaanstreek dus kennen de situatie ter plekke niet goed. Als ik het zo bekijk zijn hier mensen aan het werk die dingen doen die de hoogleraren civiele techniek/verkeerskunde van TU Delft hun studenten trachten af te leren.
Verbaast me nkiks met al die bordenzooi, het is ook nogal lekker duidelijk aangegeven.
Mensen zijn ook te beroerd om een stukje om te lopen.
Volgens mij gaat het daarom.