De omleiding voor fietsers en brommers als de Zaanse Schans wordt afgesloten, is besproken met de Fietsersbond volgens wethouder Gerard Slegers. Bovendien was het alternatief van de bond ’te duur’ en te ingewikkeld.
Sonja Puhl-Diehle, woordvoerder van de Fietsersbond: “Ik moet helaas vaststellen dat de wethouder niet de waarheid spreekt. Er is over de omrijroute NIET met ons gesproken. Als deze wel met ons was besproken, hadden we die route afgewezen als zijnde onveilig en onverantwoord.”
Slegers gaf de verklaring tijdens het vragenuurtje voor raadsleden op een vraag van GroenLinks-raadslid Romkje Mathkor:
“wij snappen niks van de afsluiting van het fietspad langs de Zaanse Schans; de omleiding is onpraktisch, onhandig en onveilig”.
Volgens Slegers was het een gedeelde verantwoordelijkheid: het besluit was genomen omdat Stichting de Zaanse Schans het onveilig vond en was in overleg met de Veiligheidsregio, gemeente Wormerland en het Hoogheemraadschap genomen, en besproken met de Fietsersbond.
Dat laatste klopt dus niet volgens de Fietsersbond die op De Orkaan wel een alternatief voorgestelde voor het oplossen van eventuele drukte: wandelende toeristen van de Schans weren. Ook werd eerder een alternatieve looproute voorgesteld, maar dat was voordat de plannen voor fietsafsluiting naar buiten kwamen.
1, 6, 13, 15 juni?
Omrijden moet via Zaandijk en Wormerveer of de Leeghwaterweg en het fietspad langs de Amerikaanse windmolen (waar geen brommers zijn toegestaan) en de Engewormer (waar op het stuk naar de Zaanse Schans geen fietsstrook is).
De Zaans Schans is voor fietsers en brommers in eerste instantie afgesloten in de laatste drie weekenden van juni. Over die data is onduidelijkheid ontstaan omdat Zaanstad via sociale media eerst schreef dat de Zaanse Schans vanaf 6 juni in het weekend dicht zou zijn voor fietsers. Dat werd na vragen van De Orkaan een dag later veranderd naar 13 juni.
Eigenlijk wilde de Zaanse Schans meteen op 1 juni fietsers en brommers al weren volgens de mededelingen op het Facebook-account van Zaanstad, omdat fietsers en voetgangers niet op 1,5 meter afstand van elkaar konden blijven.
Volgens Piet Oudega, de voorzitter van Stichting de Zaanse Schans, is er niet zoveel haast bij. Hij verwacht pas na 15 juni, als de Europese grenzen weer open gaan, een grotere drukte op de Zaanse Schans, “vooral meer Duitsers.”
UPDATE: de woordvoerder van burgemeester Hamming laat weten dat de maatregel definitief op 13 en 14 juni ingaat, in het komende weekend zullen fietsers niet beboet worden (zie reacties). De maatregel is voorlopig voor ‘onbepaalde tijd’ van kracht.
Fietsprotestmars
En wat wordt er nu precies afgesloten?
Volgens Zaanstad ‘de hele Kalverringdijk’ en die loopt van Leeghwaterweg tot Engewormer. Maar halverwege die dijk staat op het bord (boven) dat ’ter hoogte van Zaanse Schans’ (kennelijk verderop) geen fietsverkeer mogelijk is op (en dus niet vanaf) 13 en 14 juni.
Verwarring dus. Maar zeker is dus dat op 13 en 14 juni (een deel van) de Kalverringdijk voor fietsers afgesloten is. De Fietsersbond is daartegen en vindt dat het afsluiten voor voetgangers meer voor de hand ligt. De dijk was immers een openbare weg en ook nog eens een doorgaande regionale fietsroute. De bond steunt dan ook de Fietsprotestmars die morgen wordt gehouden.
Afstappen beter
Ook ondernemers zijn niet blij met de plannen, Paul Riteco (de Walvis) schrijft als reactie op de plannen:
Wij zijn een ‘Ondernemer’ en bepaald niet blij met deze afsluiting waar ons inziens ook helemaal geen reden voor is kijkend naar de drukte. Er zijn nu erg weinig toeristen, sowieso niet via bussen die dan als groep bij elkaar lopen, en de omzet die wij als horeca (Swarte Walvis, dus echt aan de Kalveringdijk) nu hebben zal niet boven de 40% komen van wat het normaal is in deze periode.
Dus die afsluiting knijpt het nog even verder af. Als je al iets zou willen doen als noodmaatregel zou dat het laten afstappen van (brom)fietsers zijn op Schans zelf. Afsluiting van het gehele traject is onzin en werkt zelfs contraproductief (meer autogebruik, opstoppingen bij entree Schans, etc).
De maatregel is genomen op basis van art 2.5 uit de noodverordening volgens de woordvoerder van burgemeester Hamming (ook voorzitter van de Veiligheidsregio):
“Vanwege de huidige Coronacrisis is het noodzakelijk dat men minimaal op 1,50 m. afstand van elkaar moet blijven lopen. Om dit goed en veilig te kunnen doen vergt dit veel meer ruimte voor voetgangers dan nu aanwezig. Op zaterdagen en zondagen zullen er zoveel toeristen aanwezig zijn, dat het aanwezige fietspad door voetgangers gebruikt zal moeten worden om de voorgeschreven afstand van elkaar te kunnen houden.
Dit geldt ook voor het zuidelijke gedeelte waar de voetganger en fietsers de weg moeten delen. Dit betekent dat er geen ruimte zal zijn voor (brom)fietsers op de Kalverringdijk om veilig te kunnen fietsen met inachtneming van regels ter voorkoming van verspreiding van het Coronavirus.”
Een einddatum wordt niet gegeven, en het verbod geldt dus voor de hele Kalverringdijk. Artikel 2.5 zegt overigens wel iets over gebieden die verboden zijn maar niets over het weren van bepaalde weggebruikers:
“Het is verboden zich te bevinden in door de voorzitter aangewezen gebieden en locaties. De voorzitter kan het verbod beperken tot bepaalde tijdvakken.”
Welke website?
Het geheel laat weer niets aan onduidelijkheid te wensen over!?
Welke website? Er is maar een website: https://www.deorkaan.nl/zaanse-schans-toch-niet-dicht-voor-fietsers/
Goed nieuws, aanwijsbesluit in z'n geheel ingetrokken. :-)
https://twitter.com/mathkor/status/1269006212118560770?fbclid=IwAR2dbe43yoyBElW40zfM0r1Yz3CFog3Zw5D0zFkOV9tDxMWMyKhYiWeYuwY
Zie de website voor de update.
Omdat reparatie of vervangen van de bruggen in het Schanszichtpad duur is en waarschijnlijk nog enige tijd zal duren stel ik een tijdelijke oplossing met pontons voor. Toch nog wandelen over water dit jaar?!!
Het broedseizoen is bijna voorbij. Repareer als de sdmtr de bruggetjes van het natuurwandelpad en de toeristen kunnen een rondje lopen. En zet er een poort voor met een slot zodat de lieve jeugd er 's avonds niet op kan.
Kunnen de fietsers gewoon fietsen. En slalommen rond toeristen die het niet helemaal snappen is een stuk simpeler nu het er geen twee miljoen meer zijn. Gewoon bellen en even voorzichtig doen. En iets groter lusje maken van twee armlengtes.
Geef toeristen duidelijke instructie ( met een MOOI bord in Zaanse stijl met plaatjes ) zodat ze zien waar een fietspad voor bedoeld is. En maak een voetpadstrook bij de huizen en de walvis met een mooi groen houten hekje in plaats van dat lullige afzetlint. Worden de foto's ook mooier van.
Wat er toch allemaal kan en overboord gezet wordt in naam van corona.
Ze krijgen hun zin niet omdat iets niet toegestaan is volgens de wet ? Gooien ze er toch gewoon een noodverorderingetje tegenaan ?
En zie dat maar weer terug te draaien als het virus verdwenen is.
Regionaal fietspad gaat voor gemeentelijk fietspad,, dus open laten. Zie dorpsstraat Assendelft. ook daar onveilig voor oversteek fietsen, maar daar gaat ook regionaal fietspad voor gemeentelijk. Gelijke monniken gelijke kappen.
Leg een paar houten draglineschotten over het slootje naast het fietspad en kunststof rijplaten in het weiland en je hebt in no time en met weinig kosten een mooie extra wandelroute.
Wandelaars kunnen in noordelijke richting over de dijk lopen en in zuidelijke richting door het weiland en fietsers kunnen gewoon op het fietspad blijven rijden.
Probleem opgelost lijkt me.
Ik zie niet in waarom de alternatieve route via de Enge Wormer brug niet veilig zou zijn voor fietsers. Er zijn zoveel wegen zonder aparte fietsstrook of fietspad in dit land.
Het is jarenlang heel onveilig geweest op de Schans met al die toeristen, fietsers en brommers op het fietspad dat nu dan afgesloten wordt.
Het fietspad langs de Kalveringdijk is 3 meter, dat langs de Amerikaanse molen 1,90. De norm voor een éénrichtingsfietspad is 2 meter, voor een tweerichtingsfietspad 2,50 en voor een tweerichtingsbromfietspad moet je al snel aan 3 meter denken.
Brommers mogen niet eens langs de Amerikaanse molen rijden, maar de gemeente heeft mij al in een tweet bericht dat dat wel mag. Dan kennen ze op het gemeentehuis de verkeersregels niet, want daar staat toch echt een G11 bord (verboden voor brommers).
Op mijn vraag hoe men de anderhalve meter norm en de verkeersveiligheid op dat fietspad denkt te borgen heb ik nog geen antwoord gekregen.
Het wordt nog veel gekker: Ik ben er net als organisator en aanmelder van de fietsprotestmars door een verantwoordelijke voor de openbare orde en veiligheid in bijzijn van een vertegenwoordiger van politie op gewezen dat het verbod wel degelijk al op 6 juni ingaat omdat (als ik het tenminste goed begrepen heb de (nood?)verordening nu al verplicht tot het bewaren van die 1,5 meter afstand. We mogen er morgen dus ook al niet fietsen. Als we dat wel doen zijn we in overtreding en kan er op gehandhaaft worden. Nu waren we ook niet van plan, omdat we juist willen laten zien hoe onzinnige die maatregel daar is en hoeveel ruimte je juist inneemt als je náást je fiets loopt...
Maar hij zij ook dat de procedures het niet toelieten om het verbod al eerder officieel aan te kondigen en dat er dus pas op 13 juni verkeersbegeleiders zullen staan. Dat we dus eigenlijk demonstreren voor een verder lege Schans...
Op de vraag waarom juist Extinction Rebellion de protestmars organiseert heb ik (o.a.) verwezen naar de 1e eis van Extinction Rebellion: Spreek de waarheid...
Zie (ook voor de andere eisen) https://extinctionrebellion.nl/wie-wij-zijn/
Zaanstad laat weten dat dit weekend het fietsverbod nog niet geldt, er kan ongestoord gefietst worden.
Ja, kreeg inderdaad net weer een telefoontje dat ze het besluit nu tot volgend weekend hebben ingetrokken.
En dat het mogelijk zelfs - afhankelijk van de drukte - per weekend gaan bekijken.
Maar aangezien dat geen definitief intrekken van het besluit is gaat onze demonstratietocht natuurlijk gewoon door.
Wel gek, dat als we daar nu morgen gaan wandelen om te laten zien hoe onhandig dat is we dan juist wél in overtreding zijn.
Maar daar zou dan weer niet tegen worden opgetreden :-)
Dus we maken er gewoon een gezellige fiets-wandel tocht van.
Breng je vlaggetjes, leuzen en mondkapjes maar mee!
Maar je mag natuurlijk altijd met de fiets aan de hand lopen.
Wanneer ben je voetganger?
Je bent voetganger als je loopt, als je loopt met je fiets aan de hand, als je skate, als je op je skelter rijdt, als je met je skate- of waveboard bent. Je moet bestuurders van links en rechts dan altijd voor laten gaan.
Ik woon al vele jaren aan de Kalverringdijk. Ik vind het van de zotte dat wij als bewoners van dit gebied moeten wijken voor toeristen. Er zijn nogal wat mensen die de fiets nodig hebben omdat ze moeilijk kunnen lopen. De minder validen worden met deze maatregel gewoon de toegang voor dit gebied ontzegd. Kom zaterdag naar de protest fietstocht maar met gepaste afstand.
Merkwaardige maatregel die vorige keer allleen maar verwarring bracht. En dat zal weer gebeuren!
waarom wordt zo'n "wet"houder niet op staande voet ontslagen?
Welles nietes.
De wethouder denkt wat Grapperhaus en Halsema doen dat wil ik ook.
En zo geschiedde.