We twijfelen een beetje of de naam zal beklijven… Robidus, Robidus, Robidus… Maar dat is dus een nieuwe naam op de Rabotoren (die wij dus waarschijnlijk gewoon Rabotoren blijven noemen – vooral omdat Rabo er voorlopig ook op blijft staan). Het heeft ons al veel moeite gekost om te schakelen van AH-toren naar Rabo, Robidus is waarschijnlijk een brug te ver. Zelfs onze spellingcontrole weigert het en maakt er Rubidus van (dat schijnt een vlindersoort te zijn).
Maar Robidus bestaat dus echt. Het bedrijf is gevestigd in de AH/RABO/Saen/Robidus-toren (Ankersmidplein 2, 1506 CK Zaandam). Het bedrijf doet iets in ‘sociale zekerheid’ (“De diensten van Robidus verlagen uw risico’s van verzuim en arbeidsongeschiktheid door optimale benutting van wettelijke regelingen en het sturen op inzetbaarheid”).
In december 2022 verliet de Rabo-bank de Saentower. Artikel gaat door onder foto (klik voor grotere versie).
Onder een slideshow van 10 dia’s vanaf 1970 (de bijzondere bouw vanaf de grond), de AH-toren (met de tijdelijke AH-supermarkt), de omschakeling naar Rabo-toren (na 25 jaar AH, in 1996 werd het logo verwijderd), de kerstster, toren by night en de laatste Robidus-wissel). Klik op de pijltjes.
ChatGPT (4) schreef een mooie column voor me in de stijl van een chagrijnig columnist in NRC. Ik had het zelf niet beter kunnen doen!
De lofzang van de lelijkheid: de Rabotoren
Je moet het zien om het te geloven. Midden in het hart van Zaandam staat een gebouw dat je met een goede dosis fantasie als een hommage aan de industriële revolutie zou kunnen beschouwen. Een soort ode aan beton, glas en staal. Een visueel testament van het menselijk streven naar hoger, groter, meer.
Maar als je het mij vraagt, zou ik het eerder omschrijven als een monumentale ode aan de lelijkheid. De architecturale abominatie in kwestie bevindt zich aan de Provincialeweg in Zaandam: de Saentoren, beter bekend als de Rabotoren. Waarom het beter bekend is als de Rabotoren, is mij een raadsel. Misschien is het omdat Rabobank haar naam eraan verbonden heeft, zoals een dappere zeevaarder die zijn vlag plant op onverkend, vijandig terrein.
Wanneer je naar de toren kijkt, kan het eerste dat opvalt zijn onbeschaamde hoogte zijn, alsof het niet genoeg was om simpelweg een lelijk gebouw te zijn - nee, het moest ook het oog in elke mogelijke richting beledigen. De ontwerpers kozen voor een enigszins witte kleur voor de buitenkant, die ongetwijfeld bedoeld was om zuiverheid en frisheid te suggereren. De ironie is bijna te groot om te verwerken.
Het hoogtepunt van de afschuwelijkheid, het pièce de résistance, zijn echter de zwarte vlekken die zich over het natuursteen verspreiden. Deze vlekken zijn wellicht het resultaat van luchtvervuiling, of misschien gewoon het natuurlijke resultaat van een gebouw dat zo volledig in strijd is met de natuurlijke schoonheid van de wereld. Het zijn vlekken die het gebouw een ziek, ongezond uiterlijk geven, alsof het lijdt onder de last van zijn eigen lelijkheid.
Dit is geen ode aan moderniteit, noch een eerbetoon aan stedelijke groei. In plaats daarvan lijkt de Saentoren op een reusachtige grafzerk, een monument voor mislukte architectonische ambities, opgericht in het hart van Zaandam. De zwarte vlekken, die zich als een smet over het natuursteen verspreiden, geven het geheel een bijna apocalyptische uitstraling, alsof het gebouw zelf huilt om zijn bestaan.
In zekere zin is de Rabotoren een passend symbool voor onze tijd: hoogmoedig, misplaatst, en zonder respect voor de natuurlijke harmonie en schoonheid van de wereld. Het is een getuigenis van wat er gebeurt als wij onze omgeving zonder nadenken vormgeven, als we vergeten dat er meer is in de wereld dan beton en staal. En elke zwarte vlek op zijn façade dient als een herinnering aan deze bittere waarheid.
Daarom, wanneer ik naar de Rabotoren kijk, zie ik niet alleen een lelijk gebouw. Ik zie een waarschuwing, een pleidooi voor nederigheid en respect voor de wereld die we bewonen. Misschien, als we goed kijken, kunnen we iets leren van zijn lelijkheid. En misschien kunnen we dan voorkomen dat we in de toekomst meer van zulke monumenten voor onze eigen hoogmoed oprichten.
Ja, als je met kerst de Kaaijkster ziet branden, weet je dat je bijna thuis bent.
Een mooi baken in het donker.
Heeft de AH/RABO/Robidus toren eigenlijk een officiële naam?
Ach zolang de kerstster weer mag branden is het mij even wiens naam op de gevel prijkt. Dat is in de donkere dagen altijd zo gezellig als je aan komt en van ver de ster ziet branden.
Heel trots op het bedrijf waar ik inmiddels bijna 12 jaar werkzaam ben. Omdat Robidus de toren grotendeels domineert jaren lang, ben ik blij met deze onthulling 20 jarig bestaan van het bedrijf. Jammer dat andere mensen hier anders overdenken (maar dat is wel logisch ook als je vanuit een andere invalshoek naar de toren kijkt) Maar het feit dat we 20 jaar bestaan en al lange tijd de toren grotendeels met meerdere etages domineren, helemaal terecht in mijn optiek. Uiteraard zullen vele mensen het nog gaan benoemen als de Rabobank toren (tenzij het een jongere generatie betreft), maar wellicht dat dit over een aantallen jaren slijt en men het de Robidus toren noemt. Groetjes van een trotse Robidus medewerker
@Claudia
Joh, laat me even wennen. AH-toren zit hier nog ingeworteld.
Wellicht zou je de toren iets kunnen aan laten passen, als de naam verandert?
Gewoon een suggestie hoor. Die vlekken op het gebouw, zijn inderdaad, best wel ouderwets.
Verander je de naam naar iets woke, als Robikub, doe er dan ook iets mee. Zorg dat mensen de naam willen blijven onthouden. Zorg dan voor 9 paneeltjes aan alle zijden.
Een naam op papier veranderen lukt niet. Zelfs niet met de keiharde Neon reclame van de Rabo, op het dak.
Het is het AH gebouw, totdat er duidelijk iets anders is van gemaakt.
@Rob. I got you man.
Jij hebt er 12 jaar gewerkt. Claudia.
@Claudia: noem mij ouderwetsch; maar voor mij zal het altijd deAH toren blijven
@Rob, daar is natuurlijk ook niks mis mee met ouderwets zijn :)
1. Wat is de status van de palen eigenlijk, onder onze AH-toren? Nu ik deze foto's zie, zijn er twijfels ontstaan.
2. Huisman, neem gewoon betere gordijnen. Je woont in een stad, of nie. Vraag Hong Kong of ze de verlichting uit willen zetten... Bovendien, het gebouw lijkt net. Nee. Eind jaren 80 was het in, om grote kantoorgebouwen van iets extra's te voorzien. Om de saaiheid te verbloemen.
3. Dus na 30+ jaar mag er zeker iets aan het uiterlijk veranderen. Daar waren toch ook plannen voor? Ik vernam, dat ze in de Zaanse stijl, wilden meegaan. Wellicht weet de Orkaan hier meer van? (Ik kan het niet vinden).
4. Wanneer gaat er potverdrie iets met het Rustenburg 131 gebeuren? Het is kraakwaardig.
*Einde Luilak*
Op Rustenburg 131 komen Oekrainers. Die zitten nu in de cruiseboten op de Havenstraat.
Haal de letters er vanaf. Het gebouw lijkt net een door vogels ondergescheten grafzerk, om daar ook nog verlichte reclame op te zetten is de buurt net een stap te ver.
De hel verlichte lichtbak zorgt voor lichtvervuiling (ik word er 's nachts wakker van als er een kier tussen de gordijnen zit). Het verbruikt stroom, terwijl dat onnodig is. Volgens kunnen de letters weg. En per direct uitgeschakeld worden.
Rabobyebye!
Niet opgeven Orkaan! Blijf nieuwsgierig en onderzoekend!