Bij een paar huizen in de Westzijde in Zaandam hangen ze nog: de raamaffiches met ‘Wij willen hier graag 30’.
Die 30 kregen ze, maar niet als het officiële maximum, maar als adviessnelheid. Geen witte borden met rode rand, maar vierkante blauwe exemplaren.
De strijd rond 30 km op de Westzijde duurt al zo’n drie jaar. In 2017 was het plan om de straat tot de Klokbaai 30km te maken. In maart 2018 was een meerderheid van de (toenmalige) raad echter voor 30 km in de Westzijde tot minstens de Papenpadsloot. Maar B&W wilde daar niet aan: het zou verwarrend, inconsequent en ingewikkeld zijn, de straat was te druk, ondernemers wilden het niet, Connexxion en de politie hadden problemen, de ingehuurde deskundige was tegen en bovendien reden de meeste automobilisten niet zo hard. De nieuwe raad steunde B&W bij de plannen om toch geen 30km op een langer stuk in te voeren.
De buurtbewoners waren vrijwel unaniem voor de 30km en lieten dat weten door massaal raamaffiches op te hangen. Tevergeefs. Zaanstad wilde niet verder gaan dan een adviessnelheid. Blauwe borden dus. Maxime Morin zette ze voor ons op de foto.
Lees hier ons dossier over 30km op de Westzijde.
Helpt toch niet, hier in Oostzaan mag er op het Zuideinde maar 30 gereden worden. Snelheden van 73, 85 en 55 zijn normaal. Als je 30 rijd lachen ze je uit met hun E-bike, racefiets enz. Ook moet je uitkijken dat ze je bumper er niet afrijden omdat je vlgs. de achterligger harder moet.
De 'adviseur' van de gemeente die heeft een rapport geschreven precies zoals de wethouder wilde. Er werd totaal niet geluisterd naar de bewoners, maar wel naar de enkele ondernemers met grote monden. Alsof 30 km minder klanten naar de winkels zou trekken??? We hebben het hier over verkeersveiligheid, veel fietsers en scholieren, trillingsgevoelige bebouwing, geluidsoverlast en fijnstof. Maar dat alles is niet belangrijk.het belang van de ondernemer en de doorstroming van het autoverkeer is belangrijker...