Amsterdam heeft haast. En Zaanstad dus ook. Voor 1 november moet er een plan liggen voor de nieuwe cruiseterminal die in de Coen-/Vlot-haven (Amsterdam) of de Achtersluispolder (Zaandam) moet komen.
Op 12 december – misschien en week later – besluit B&W over de definitieve plek. Daarna moet de raad zich nog uitspreken.
Probleemloos is een keuze voor de Achtersluispolder niet. Zaanstad wil ook woningbouw op het bedrijventerrein. En het is nog maar de vraag of het beide kan. Cruiseboten zijn extreem vervuilend waardoor ze niet te dicht in de buurt van een woonwijk kunnen komen. Ook moeten er douane-faciliteiten komen.
Een nieuwe terminal is volgens Amsterdam nodig omdat er anders geen bruggen over het IJ gebouwd kunnen worden. Bovendien kan de nieuwe terminal meer en grotere schepen aan.
Ook wordt onderzocht of een ‘Cruise City’ haalbaar is: voorzieningen als hotels, congrescentra en recreatie in de buurt van de terminal. In de brief aan de raad is aangegeven dat zoiets eigenlijk geen goed idee is: een cruiseboot is namelijk al een hotel, casino, restaurant, zwembad, tennisbaan en nachtclub.
Daarbij komt ook de ontsluiting van de nieuwe wijk en terminal via het openbaar vervoer. Een metro – een wensdroom van Zaanstad – is niet zomaar aangelegd. Toenmalige Amsterdamse wethouder Kajsa Ollongren (D66) – beoogd minister van Binnenlandse Zaken – zei in november 2016 dat de nieuwe terminal “binnen vijf jaar” klaar zou moeten zijn. De bouw van de Noord-Zuidlijn nam meer dan 20 jaar in beslag.
Over de verplaatsing is op woensdag 1 november een inloopavond in de Passenger Terminal Amsterdam. Dan moeten zowel de Amsterdamse als Zaanse plannen klaar zijn.
Klik op de afbeelding hieronder om het gebied in supergrote versie te zien.
Lees hier ons Cruisterminal-dossier
https://www.youtube.com/watch?v=tWZAvnkOo3s
Het valt allemaal reuze mee......
En we blijven maar doorgaan met zwartkijken. Er is een positieve tendens richting schoon in alle opzichten. Laten we dat vasthouden en doorpakken. Joop Tralala wil mij kennelijk iets aandoen. Ik ben het daar niet mee eens. Joop Tralala gebruikt ook stroom om zijn geneuzel op De Orkaan te plaatsen. Als hij dan zo stoer is, moet hij daar ook mee stoppen. Ik wens ons allen een schonere toekomst. Met deze transitie zijn we allen hard bezig.
Beste JK, ik heb helemaal niets tegen jouw geneuzel. Hoop alleen dat mijn inzendingen stof genoeg geeft om mensen wakker te schudden. Misschien dat de tendens tot schoon dan wat sneller doorgevoerd kan worden.
Wel of geen cruise terminal zal toch ook afhangen van hoe men met de benzineoverslag wenst om te gaan. Wat wel gaat gebeuren is het omwerken naar meer woonbestemming van het industrieterrein. Zolang er maar een rand industrie blijft staan om een eventuele klap op te kunnen vangen. En voor schonere scheepsmotoren zal men toch ruimer moeten denken dan dit stukje kanaal. Minimaal alle landen rond de Noordzee en het liefst vanuit Brussel, weigeren van schepen is meer wereldomvattend dan schonere autootjes.
Ik zeg: welkom cruiseschepen! Wat een zuur geneuzel in de eerdere reacties.
Flink doorademen JK.
Dus het is zuur geneuzel als ik van mening ben dat het vijfhoekpark en de rand Noorder-IJplas groen blijven?
Prima, dan ben ik graag een zure neuzelaar.
Leuk is trouwens dat ze op dat kaatje van de regio het industriegebiedje bij de Den Uylbrug groen hebben gemaakt met een paar gebouwen erin. hahaha, dan valt het minder op dat ze iedere boom omzagen...
Paul
Ook ik ben voor een groen Vijfhoekpark en denk dat ook met bouwplannen in de Achtersluispolder dat niet in gevaar komt. Maar als je vindt dat alles groen moet blijven vertel dan waar Zaanstad nog 15000 woningen mag bouwen. En bomen op het Hembrug terrein zijn ook allen maar zo groot geworden door verwaarlozing en inactiviteit op het terrein. Als ze 25 jaar terug al begonnen waren hadden de bomen nog boompjes geweest en was het minder dicht geworden. Maar ook hier als er niet gebouwd mag worden waar dan?
Dit plan is een rampenplan. Verwoesten ze gelijk het Vijfhoekpark, gaan ze met ploeg en sloopkogel door sportpark Poelenburg, en walsen ze de groenstrook langs de Noorder-IJplas plat. Ze verdrijven al het groen uit de omgeving.
Ik zou zeggen: Als Amsterdam een haven voor mega-cruiseschepen wil aanleggen, doen ze dat toch lekker in Amsterdam. Zij verdienen er geld aan, mogen zo ook de overlast hebben.
Een schrikbeeld.
Een cruiseschip stoot dezelfde hoeveelheid luchtverontreinigende stoffen uit als de uitstoot van 5 miljoen auto’s op dezelfde afstand, onderzocht milieuorganisatie NABU Bundesverband in Duitsland.
“Een groot cruiseschip stoot net zoveel CO2 uit als 84.000 auto's, net zoveel stikstofoxide als ruim 400.000 auto's, zoveel fijnstof als ruim 1 miljoen auto's en zoveel zwaveldioxide als 376 miljoen auto's. Schepen varen niet op diesel maar op dikke, stroperige stookolie. De goedkoopste, maar ook de meest vervuilende brandstof. Het is een enrome drijvende energiecentrale die niet of nauwelijks gereguleerd is”