Zaterdagmiddag – 11 november – rond 12.00 uur is de accu van een elektrische fiets spontaan in brand gevlogen aan de Van Heemskerckstraat in Wormerveer. De eigenaar had zijn kindje achterop in het zitje gezet en wilde net gaan fietsen. Hij zag ineens rook en blauwe vlammen en haalde direct zijn kindje weer van de fiets. Zij raakten beiden niet gewond.
De accu van de fiets is in brand gevlogen waarbij er flink wat rook vrijkwam. De rook van een brandende accu bevat vaak giftige dampen. De brandweer heeft geblust en met een grote betonschaar het frame losgeknipt en de accu verwijderd. Deze is in een grote bak met water gelegd. Hier moet de accu 24 uur in blijven liggen, anders zou deze opnieuw in brand kunnen vliegen.
Bijdrage door Michel Schermer
Elektriciteit /accu's en vocht gaan ook niet heel lekker samen. En wat voor weer hebben wij vaak in Nederland?
Ja zo fiets is ansich handig voor mensen met een slecht fysiek gestel. Keerzijde is dat een E-bike niet heel goed is voor je gezondheid, tenzij je nooit bewoog, want je hoeft nog amper te trappen. En nu lees ik dat als de fiets gevallen is, je de accu dien te vervangen. Nog een rede om nooit, of in ieder geval niet snel, zo'n E-bike aan te schaffen. Ik fiets vrij veel en dat betaald zich terug in conditie en spiergroei. Mijn moeder fietste met een tweeling en boodschappen. Daar is ze niet slechter van geworden.
Ik voorspel ook verder afname van spier groei en beenspieren bij oa de jonge mannen van nu.
Een gewone fiets, niet elektrisch, goed voor gezondheid, milieu en portemonnee. En ze vliegen niet spontaan in de fik. Met giftige gassen als extra bonus
Tja en dan wil de overheid ons aan een thuisaccu hebben.
Hoe gaan ze die blussen?
ff opletten henk...er komen nieuwe accu's op de markt de droge accu's: super snel opladen en heel veel energie opslag en.het belangrijkste ze..kunnen eigenlijk bijna niet meer in de brand vliegen.
Het zijn allemaal al droge accu's hoor....wel eens de accu van de fiets of telefoon bij moeten vullen met gedestilleerd water ?
De "natte" loodaccu's van onze benzineauto's vliegen trouwens zelden in brand.
er komt steeds meer spullen bij met die gevaarlijke batterijen in en om het huis niet alleen fietsen vliegen in brand maar ook auto s telefoons boormachine kortom er kunnen veel dingen in huis spontaan in brand vliegen en dan zijn we in Nederland hard bezig om meer huizen van Hout en andere Brandbare materialen
ik zou zeggen een dat een verbod op met hout bouwen in Nederland moet komen voor de brandveiligheid
Gewoon zelf trappen.
Hoef je ook niet naar een sportschool.
Beter voor je lijf, het milieu en he portemonnee.
Maar Fred, toch heeft Kick een punt. Jij veegt zijn opmerking met het grootste gemak van tafel alsof bijna heel nederland afhankelijk is van 'accu-fietsen' . We kunnen wel stellen dat zo'n 80% die met een accu fietst in prima condtie is, met name de jeugd. Die rijden op een e-fiets die duurder is dan mijn 2e hands autootje, op zich al bizar. En dag in dag uit trekken zij bakken met energie opgewekt door kolencentrales, terwijl we aan de andere kant moord en brand lopen te schreeuwen over de CO2 uitstoot. Tsja.....
Sommige mensen kunnen wat moeilijker zelf trappen Kick. Laat staan dat zij kunnen sporten. Dan is elektrisch fietsen een uitkomst. En als die accu's nu eens goed geproduceerd werden was er geen enkel probleem. Dus een beetje een éénzijdige reactie van jou!!
En als je een spierziekte hebt net als ik ben ik blij met een elektrische fiets de mij helpt toch nog wat te kunnen fietsen zolang het kan…..
groot gelijk
Dit geld eigenlijk voor alle lithium ion batterijen, ook die in je telefoon. Nooit opladen als je er zelf niet bij bent en zelfs dan kan het fout gaan.
En zoals de Brandweer al aangeeft, deze batterijen zijn (nog) niet te blussen, ze moeten lang in een bak water gelegd worden omdat ze spontaan weer kunnen ontbranden ook al lijkt de chemische reaktie gestopt.
Linke dingen die accu's/batterijen en hier is een filmpje hoe zo een brand in zijn werk gaat
https://www.youtube.com/watch?v=z858g574Sig
Ja, linke zooi hoor die accu's. Je zou de fiets tijdens het laden al niet eens meer in de schuur zetten maar dit kan dus onder het rijden ook al gebeuren.
Er gaan met het dalen van de prijzen ( of de echt goedkope elektrische fietsen ) waarschijnlijk steeds goedkopere inferieure accu's in die dingen.
Het zijn vaak de vervangende accu's die problemen geven. Kost een merkaccu 500 euro, een vervangende merkloze accu kun je dan soms al voor 300 euro kopen. Dat gaat vaak goed totdat je er mee gaat rijden en lekker hobbelt, daar kunnen die merkloze accu's vaak minder goed tegen. Na een val moet iedere accu worden vervangen en dat wordt natuurlijk lang niet altijd gedaan met zulke prijzen. Accu moet ook vervangen worden als plotseling de actieradius 20 of 40% lager is, dan zijn er cellen kapot. Als je daar allemaal rekening mee houdt is de kans op het spontaan ontbranden niet erg groot.
Onzin,ook de duurdere accu modellen zijn een gevaar. Voorzie in de toekomst met steeds meer accu's in alles wat transport heet steeds meer branden. Er zijn met regelmaat branden in electrische auto's die aan de laadpaal staan of eenvoudigweg op de weg rijden. Lpg auto's mocht je vroeger niet in parkeergarages zetten want dat zou gevaarlijk zijn. Nog nooit een LPG auto zomaar spontaan in brand gevlogen of geëxplodeerd. De electrische auto,fiets,scooter etc. is een veel groter gevaar maar dat wordt wijselijk stilgehouden.