Bij de NS worden de aanbiedingen in de Spoordeel-winkel verkocht, een leuke woordspeling waar je een soort van voordeel zou verwachten (‘voordeel’ heeft ‘prijsverlaging’ als betekenis volgens Van Dale).

Wie van dit Zaans voordeeltje wil profiteren moet snel zijn: tot eind van de maand kan je voor € 42 naar de Zaanse Schans. Voor dat geld krijg je een dagretour naar station Zaandijk Zaanse Schans en ‘Entree Zaanse Schans’.

Goede deal? Of toch niet?

Een Ticket Zaanse Schans – het kaartje dat in het kader van een experiment tot begin september wordt verkocht – kost € 17,50 (alleen nog online te koop). Met dat kaartje kan je musea en molens in, maar de Zaanse Schans is verder vrij toegankelijk, en dat wordt in informatie van de NS niet vermeld.

Voordelig?

Het betekent dus dat je voor € 24,50 een treinkaartje koopt. Dat wordt pas voordelig als je ver weg woont. Verder dan Utrecht bijvoorbeeld (vanaf daar kost een retour 22,80). In Amersfoort begint het voordeel, vanaf daar zou je € 25,20 voor een treinkaartje betalen.

Maar dan betaal je nog steeds € 17,50 om overal binnen te komen, en dat iets iets dat de meeste mensen waarschijnlijk niet willen, voor € 6 kan je al een molen in (maar ook die informatie ontbreekt in de ‘aanbieding’).

Voor mensen uit Groningen en Maastricht is het wel voordelig.

Voorwaarden

De voorwaarden zijn streng bij de NS. De kaart is te koop t/m 31 augustus maar kan niet in het weekend (23, 24 en 25 augustus) gebruikt worden. Je moet tussen 9.00 en 16.00 uur reizen (of na 18.30 pas terug).

Kinderkaartjes (t/m 11 jaar) kosten € 13. Bij de Zaanse Schans zelf kosten die € 12,50 – dus je reist voor 50 cent (in plaats van voor € 2,50). De jongerenkaarten bij de Zaanse Schans zijn t/m 17. Voor de groep 12 t/m 17 betaal je dus bij de NS het volle pond (€ 42).

Voor de actie wordt fors online reclame gemaakt, o.a. via gesponsorde links op Google. Maar waarom is deze actie op de valreep van het experiment met Ticket Zaanse Schans gestart? Het experiment om geen losse kaartjes te verkopen om zo mensen te ‘verleiden’ een all-in kaart te kopen werd na een ruim maand voortijdig gestopt. We hebben de vraag uitgezet bij de kwartiermaker van het experiment.

Eén van de doelstellingen van het experiment was ook om de drukte te beheersen op de Zaanse Schans. Dat lijkt niet erg te lukken. Mensen blijven komen (en organisaties als de Zaanse marketing Zaans.nl en de collega’s van IamAmsterdam) maken nog fors reclame voor een bezoek.

Door Piet Bakker. Bronnen: tips van diverse lezers, NS Spoordeel-winkel, Zaanse Schans, NS reisplanner, Zaans.nl, IamAmsterdam.nl en eerder nieuws op De Orkaan. Foto boven: Aaf Aafjes (drukte op station Zaandijk Zaanse Schans).