500 handtekeningen wilde Democratisch Zaanstad (DZ) om een referendum af te dwingen waarbij inwoners van Zaanstad zich over een verbinding A8-A9 moeten kunnen uitspreken.
Dat zou de eerste horde worden, daarna moeten er 5000 handtekeningen voor een echt referendum worden verzameld.
Die eerste 500 lijkt niet te worden gehaald. Na drie weken hebben nog maar 92 mensen de petitie ondertekend. De laatste 10 dagen kwamen er slechts twee handtekeningen bij.
Bijna de helft van de ondertekenaars (44) wil anoniem blijven (waarom eigenlijk?) maar als de petitie daadwerkelijk wordt ingediend, moet de gemeente wel degelijk de persoonsgegevens controleren op juistheid. Bij die 92 zit nu ook iemand uit Castricum, die telt dus niet mee.
Van alle varianten zijn er nog maar twee over. De Heemskerk-variant waarbij de weg wordt doorgetrokken, door Assendelft gaat (of er onderdoor) en vervolgens afbuigt, en de nul-plus-variant waarbij de weg in Krommenie geschikt wordt gemaakt om meer verkeer te kunnen verwerken (breder, deels verdiept).
Maar waarom eigenlijk een referendum? Het is een zaak waar de gemeente Zaanstad nauwelijks invloed op uit kan oefenen, het geld – als het er al komt – moet vooral van Provincie en Rijk komen. En die beslissen er ook over. Zaanstad kan hooguit een beetje dwars gaan liggen.
Bovendien weten we precies wat de voor- en nadelen voor de verschillende partijen zijn. Door de beslissing zogenaamd bij de bevolking te leggen, ontlopen politieke partijen hun verantwoordelijkheid. De vraag is duidelijk: is uw partij voor nul-plus door Krommenie of voor de Heemskerk-variant door Assendelft.
Heemskerk-variant (5)
De voor- en nadelen zijn duidelijk. In Krommenie willen de bewoners die nu langs de N203 wonen de Heemskerk-variant door Assendelft. Het betekent minder verkeer en minder fijnstof in hun leefomgeving. Deze variant heeft ook nog eens als nadeel dat ze jaren aan de rand van een bouwput moeten wonen.
Op de onderstaande impressie is de verdiepte snelweg bijna niet te zien, maar hij is er wel, en is niet verdiept over het hele traject door Krommenie.
Nul-plus-variant (2)
In Assendelft – vooral in Busch en Dam en het deel van het dorp waar de nieuwe weg moet komen -, zijn ze natuurlijk voor de Nul-plus-variant door Krommenie. Daarnaast zijn natuurbeschermers en de liefhebbers van cultureel erfgoed tegen doorsnijding van Assendelft, het groengebied ten westen van het dorp en de aantasting van de Stelling van Amsterdam. Ook in Koog aan de Zaan zullen ze niet blij zijn met meer verkeer over de A8.
Van de 47 mensen die met hun naam en woonplaats genoemd worden komen er 22 uit Krommenie en 14 uit Assendelft. In de rest van Zaanstad speelt de zaak kennelijk niet.
Voor de politieke partijen geen referendum om zich achter te verschuilen maar huiswerk voor het verkiezingsprogramma van 2018: voor of tegen aansluiting A8-A9 en indien voor: welke variant?
Hier het hele A8-A9-dossier van De Orkaan.
Misschien is het verstandig om eens te stoppen met het asfalteren van Nederland.
Hoe meer asfalt hoe langer de files. Wij zullen ons op andere manieren moeten gaan verplaatsen, dunkt mij.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar zeker op de plaatsen waar meer is asfalt in gebruik genomen is zijn de files flink verminderd of opgelost.
Makkelijk voorbeeld en dichtbij huis, a8 Coentunnel en a7 met de spitsstrook?
En natuurlijk de A5, dat is een flink stuk asfalt en het verlaagt de filedruk op de aansluiting vd A10 op de A4 drastisch.
Een veel grotere weg door Krommenie lijkt me voor niemand een goede oplossing. Doorgaand verkeer moet zoveel mogelijk buiten steden en dorpen gehouden worden.
Het gemak waarmee de golfbaanvariant is weggemoffeld als optie staat in schril contrast met gemak waarmee andere sportverenigingen in het verleden zijn en worden gedwongen te verhuizen ten bate van woningbouw. Nu ligt er een sportterrein in weg voor een veel groter algemeen belang en is het opeens te lastig?
Ach, sommige boeren in de polder tussen Assendelft en Heemskerk hebben eveneens geen moer met het milieu op.
Het afgelopen weekend maaide een boer, in een weiland langs de Communicatieweg, de nesten van weidevogels, zonder scrupules, volkomen aan pent. Misschien is het dan beter daar nog een golfbaan te hebben!
Naar schijnt is de grond van de golfbaan reeds lang gelden aangekocht door de provincie met het oog op de aansluiting, echter er schijnen in het bestuur van de golfvereniging enkele overheidsmedewerkers te zitten die de golfbaan op de huidige lokatie willen handhaven, gevalletje kapitaalvernietiging en conflict of interest?
Idd gewoon recht doortrekken naar de A9, thv de golfbaan op palen, net als de A5 door Amsterdam trekt. Dan heeft zowel verkeer uit Alkmaar als de IJmond er wat aan!
Kunnende golfers hun balletje er onderdoor slaan, das meteen een nieuwe uitdagende handicap.
Een golfbaan met gebruik van bestrijdingsmiddelen en overmatig watergebruik is ook niet milieuvriendelijk!
Eigenlijk is er geen oplossing die aan allen tegemoet komt. Op alle varianten is iets aan te merken maar waarom bundelt men nu niet elkaars krachten om met zo min mogelijk verstoring deze weg door te trekken. Ik weet het ik ben simplistisch van aard maar als je nu zorgt dat die hele weg vanaf het politiebureau Zaandijk tot onder het maaiveld zakt en dat zo ver mogelijk dat blijft doen in de richting van de A9. Ja de Golfclub raakt onthand maar ik denk dat een nieuw golfterrein met misschien wel enkele holes meer goedkoper is dan omleggen. Maar elkaar in de rechtbank bestrijden zorgt alleen maar voor meer overlast op termijn want die kosten komen wel bij het project.
Flinke afgang lijkt me. Het is ook een beetje gek om een referendum te houden over een onderwerp waar ook buiten de gemeente beslist moet worden. Dit maakt het bestuur onbetrouwbaar als de uitslag van een referendum niet opgevolgd kan worden.