Het verzet tegen alle mogelijke varianten van de A8-A9-verbinding begint toe te nemen. De Stuurgroep Verbinding A8-A9 is tegen een onderzoek naar een nieuwe tunnelvariant bij Krommenie.
Een negental organisaties, waaronder Buurtschap Bus(ch) en Dam, Stichting Oer-IJ, Vereniging Milieubeheer Zaanstreek, Milieufederatie Noord-Holland en Vereniging Open Polders Assendelft hebben zich tot de Unesco gewend omdat ze bang zijn dat de nieuwe verbinding het historisch erfgoed van de Stelling van Amsterdam aantast.
Partijen als SP (helemaal geen weg), ROSA (geen weg door de polder, geen viaduct) en GroenLinks hebben zich tegen vrijwel alle varianten uitgesproken. Dus een nul-nul-variant.
@GroenLinksNH zal tegen de drie varianten voor de A8-A9 stemmen. Een snelweg door de Stelling van Amsterdam zorgt voor onherstelbare schade.
— Servaz van Berkum (@SvanBerkum) 19 februari 2017
De leden van de stuurgroep Verbinding A8-A9 (bestuurders van de gemeenten, Vervoersregio en Rijkswaterstaat) hebben een verklaring uitgegeven waarin zich “unaniem tegen het toevoegen van de tunnelvariant voor het Nul-plusalternatief” uitspreken.
Vrijdag 24 maart tijdens het stuurgroepoverleg kenbaar gemaakt aan de voorzitter van de stuurgroep, gedeputeerde Elisabeth Post (VVD). Gedeputeerde Post gaat met de uitspraak van de stuurgroep terug naar GS en Provinciale Staten.
Stelling van Amsterdam
Het verzet tegen een weg door de Stelling van Amsterdam is op de Unesco en ICOMOS (International Council on Monuments and Sites) gericht. Zij adviseren over de varianten.
De opstellers van de brief zijn voorstanders van alternatief 2 (nul-plus) of 7 . Bij die laatste optie krijgt Assendelft ook een tunnel.
“Zowel het Heemskerk- als Golfbaan-alternatief zijn desastreus voor de kernwaarden van de forten Aan den Ham en Veldhuis.
Wij willen benadrukken dat de ontwikkeling van de snelweg verbinding A8-A9 geen nationaal belang betreft. Het is puur een regionaal verkeersprobleem.”
Helemaal geen A8 A9 verbinding!! Ik slaap al slecht door al het vliegverkeer dat er elke 2 minuten boven ons vliegt en het vreselijke sluipverkeer dat met ver boven de 30 voorbij raast, maar daar valt nu nog mee te leven. Al 50 jaar sinds men die plannen probeert door te drukken zie ik liever de mooie groene akkers en de vogels die er nu nog komen elke dag. Hoe dan ook, de omgeving van de communicatieweg, is nu nog steeds mooi, zelfs met het sluipverkeer, maar met die snelweg die ze plannen kun je straks dat hele gebied van de kaart halen. Wat komt er dan na die snelweg met niet ver daarvandaan de opkomende industrie? De nu nog mooie akkers straks volgebouwd met nog meer huizen, wegen, autos en vrachtwagens? Ja dat is het volgende dus denk tig keer na, dit mooie stukje van Assendelft verdwijnt en er blijft niks meer over voor ons nageslacht mens en dier.
Als al die mensen die tegen zijn hun auto weg doen dan kunnen ze ook niet meer over de snelweg waar ik woon
Gewoon z.s.m. doortrekken die snelweg vanaf de afslag Heemskerk. Daar zijn de voorzieningen ooit al aangelegd voor een aansluiting a8/a9.
Al die stoplichten voor en na krommenie houdt de boel op en daarbij is het ook niet eens veilig.
Vier (4) van mijn collega's zijn in het woon-werk verkeer overleden. Deze ongelukken hadden een oorzaak die op een snelweg niet voor kan komen. Daar staan geen bomen net naast de weg, zijn er geen kruispunten maar alleen in en uitvoegstroken, zijn er geen tegenliggers en geen spoorwegovergangen. Je gaat ervan uit dat s'morgens om 07:00 iedereen fris achter het stuur zit maar voor iemand die nachtdienst heeft gehad is het een ander verhaal. Ook dit feit zal natuurlijk meespelen, maar op een snelweg zijn in verhouding de gevolgen minder ernstig. En ja ik houd de milieubeweging mede verantwoordelijk voor het eindeloos uitstellen. De milieubeweging heeft een aparte manier om hun gelijk op te dringen. Een vast onderdeel is iets een negatieve benaming te geven. De plofkip is wel het meest bekend maar ik las er nu eentje die ik nog niet kon. De COPD polder, een verwijzing naar een astmatische aandoening die door vervuiling ontstaat. Er word gemakshalve maar vergeten dat de vervuiling waar COPD door kan ontstaan er nu ook al is. Zij het op andere plaatsen. Dat ik voor de aanleg ben heeft zijn redenen maar ik heb niet goed opgelet want het onderwerp ging over tegenstanders. Dus ik laat het hierbij.
Eind jaren '60 werd het verlengen van de A8 naar de A9 al als noodzakelijk gezien. We zijn nu 50 jaar verder en nog steeds niets.
Ik werk al sinds 1979 bij de hoogovens en reis al 38 jaar van Zaandam naar Beverwijk en/of Heemskerk. Vanaf dat ik begon met werken was ik gebaat bij het doortrekken van de snelweg. Niet alleen ivm een kortere reistijd maar snelwegen zijn gewoon de veiligste wegen. Als je al zo lang dagelijks via de Kanaalweg naar Beverwijk of via de Communicatieweg naar Heemskerk rijdt dan heb je in de loop der jaren tientallen verkeersongelukken gezien en helaas ook enkele met dodelijke afloop. Niemand zal kunnen berekenen hoeveel verkeersgewonden en doden het gescheeld zal hebben als de snelweg wel was doorgetrokken maar dat het invloed zou hebben gehad is een wiskundige zekerheid. Dit speelt natuurlijk niet alleen op de aansluiting A8-A9 maar ook op andere wegen. Wie van de milieuclub is zo sportief om aan een nabestaande te vertellen dat als de aanleg van veilige wegen niet met juridische procedure's gesaboteerd was hij of zij misschien nog wel geleefd zou hebben omdat er dan voor een snellere en veiligere route gekozen was?
Bij de aanleg van (snel-)wegen moeten diverse belangen tegen elkaar worden afgewogen. Verkeersdruk, inpasbaarheid, milieubelasting en veiligheid. Daarin ging ik een eind met u mee. Maar om de verantwoordelijkheid voor verkeersdoden bij de milieubeweging neer te leggen is wel erg kort door de bocht.
De capaciteit van de A8 zelf is niet direct het probleem. Echter de twee opritten, met name de bekende oprit vlak voor de brug zorgt voor een opstopping. Voor de opritten en na de opritten rijd het relatief best. Natuurlijk zou het ook goed zijn wat verkeershufters aan te pakken daar die voor willen dringen.
Ik denk dat het voor de bewoners van Koog a/d Zaan niet zo aardig is om die oprit te sluiten, want dat punt is wel echt een last.
Echter de last van de inwoners van Krommenie, Assendelft-Noord en Saendelft is best ongekend nu met al het sluitverkeer. We praten echt over duizenden auto's die zich over een 30-weg persen en ook niet schuwen om 50+ door woonerven de scheuren.
Peut heeft zeker een goed punt wat betreft de A8, de capaciteit, de brug...En hij blijft ook nog eens inhoudelijk in plaats van 'Azijn en Calimerosyndroom-termen' te gebruiken...
De n203 is ook 4-baans....
En verder klopt het wel: de huidige a8 zal het extra verkeer niet aankunnen, zeker als de brug open staat. En bewoners van zaandijk en koog a/d zaan hebben er ook niets aan omdat je daar de a8 alleen op kan richting amsterdam. Je kan er ook niet vanaf als je vanaf de a9 zou komen en dat zie ik niet zo 1-2-3 veranderen (geen geld....). Voor de bereikbaarheid van 'Zaanstad' doet de verbinding a8-a9 dus helemaal niets op deze manier.
En vergeet niet dat men ook voornemens is om het knooppunt Zaandam te wijzigen, nu is de A7 ondergeschikt aan de A8. Dit willen ze omdraaien om de ontsluiting vanuit Purmerend beter te maken. Oftewel nog minder ontsluiting voor de a8 vanuit Zaanstad noord.
Je had beter Azijn kunnen heten. Zaanstad gaat nu eenmaal niet over die brug. En als die weg aantakt aan de A9 staat echt Noord niet vast. Maar ik lees het befaamde Calimerosyndroom in je tekst. Want de A8 is tot aan de NauernaseVaart toch echt 4baans.
Er rijden nu eenmaal heel veel mensen langs Krommenie en door Assendelft, die hier niets te zoeken hebben maar van mening zijn dat dit een handige sluiproute is. Met als gevolg veel drukte en bijbehorende overlast. Vervolgens staan ze stil op de A8, want die kan de verkeersstroom nu al niet aan. Dat wordt met de verbinding met de A9 niet beter. Nergens lees ik iets over het vergroten van de capaciteit van de A8. Omdat de ruimte er niet is, of omdat men daar de ogen voor sluit? Bekend is dat Zaanstad alleen geïnteresseerd is in de bereikbaarheid van Zaandam. Vanuit zuidelijk richting houdt de A8 bij Zaandam zo'n beetje op en gaat over in een provinciaals weggetje met een brug over de Zaan, die op de meest ongepaste tijden open staat, zoals midden in de ochtendspits rond 07:45. Ach ja, de A8 leidt naar boerendorpjes en dus zal het Zaanstad worst wezen. Zo ook met de chaos die ontstaat als veel verkeer, wat nu over de A9 rijdt, de route door de polder gaat nemen naar de A8. Dan is het noorden van Zaanstad een verkeersinfarct. Maar dat is niet belangrijk, want het gemeentehuis staat in Zaandam dus waarom zou je verder kijken?
Amstredam moet uiteraard Krommenie zijn
Variant 7 is toch voor alle partijen de beste oplossing? Een weg rondom saendelft met een ondertunneling onder Assendelft door. Niet door de stelling en Amsterdam ontlast. Ik snap niet dat deze variant zo makkelijk afgevallen is
Omdat deze optie niet toevoegd. Dit is zelf door Unesco aangegeven als een te tijdelijke oplossing, het verkeer stroomt met de tijd niet voldoende door waardoor de stelling van Amsterdam alsnog en mogelijk zwaarder wordt aangetast. Daarnaast is het een hele dure onderneming om die weg op de N203 aan te sluiten.
heel Krommenie 10 km naar het Oosten verplaatsen, en er is ruimte zat
Waarom niet die snelweg 10 kilometer verplaatsen?
Het wordt tijd dat de Krommenieers dus zelf actie gaan voeren. Blokkeer die weg nou maar eens een paar keer in een week en geef dan de telefoonnummers van die organisaties als aangevers. Alleen als je zelf actie neemt ontloop je die njet partijen die heel goed de weg weten in de politiek.
Hoeveel krommenieers hebben er nou (op dit moment) eigenlijk meer last van de n203 dan dat ze hem gebruiken? Die paar mensen die aan de weg zelf wonen zeker maar verder?