“Om de bereikbaarheid en leefbaarheid in het gebied tussen de A8 en A9 te verbeteren zijn het Golfbaan- en Heemskerkalternatief de beste oplossingen. Het Nul-plusalternatief is maatschappelijk onrendabel.”

Dat schrijft de Provincie Noord-Holland in een persbericht dat vandaag werd verspreid.

Inwoners van Krommenie kunnen gerust ademhalen. Er wordt geen viaduct langs hun dorp gebouwd.

Voor Assendelft maakt het weinig uit of er een Heemskerk- of Golfbaan-variant komt. In beide gevallen wordt een weg door de polder aangelegd die met een tunnel onder de Dorpsstraat doorgaat. Enkele huizen zullen worden gesloopt. Bij Saendelft komen ook op- en afritten naar de nieuwe verbindingsweg.

De provincie stelt:

“Uit de onderzoeken blijkt dat het Nul-plusalternatief onvoldoende bijdraagt aan het doelbereik en maatschappelijk onrendabel is. Het Heemskerkalternatief en het Golfbaanalternatief scoren gelijkwaardig qua doelbereik en effecten, maar de kosten van het Heemskerkalternatief zijn ca. € 200 miljoen hoger dan die van het Golfbaanalternatief. Hierdoor heeft het Golfbaanalternatief als enige een positieve kosten-batenverhouding. Er volgt nog een nader onderzoek naar de mogelijkheden om bij het Golfbaanalternatief de geluidseffecten op de wijk Broekpolder te verminderen.”

Inspraak en inloop

Van 17 juli tot en met 1 oktober kunnen inspraakreacties (zienswijzen) ingediend worden. Alle onderzoeksrapporten van de milieueffectrapportage en de bijbehorende toelichting op het besluit zijn te downloaden vanaf www.VerbindingA8-A9.nl.

In september organiseert de provincie inloopbijeenkomsten waar bewoners vragen kunnen stellen over de aanloop naar een definitief voorkeursalternatief. Voor eind dit jaar wil GS een besluit over een definitief voorkeursalternatief nemen.

De Overhoeken

De Assendelftse varianten bezorgen Zaanstad een probleem. De gemeente heeft afspraken met ontwikkelaars voor de bouw van 150 woningen in de Overhoeken, “een aantal (voormalige) agrarische percelen dat aan de noordzijde wordt begrensd door de Noorderveenweg en aan de zuidzijde door de Omzoom.”

In de Assendelft-varianten, schrijft de gemeente “is de aanleg van een op/afrit van de A8/A9 ten zuiden van Saendelft voorzien. Die op/afrit is geprojecteerd op de westelijke Overhoeken.”

Als die weg doorgaat – en dat lijkt er nu sterk op – wordt woningbouw in Overhoeken-west lastig. Maar Zaanstad heeft “contractuele verplichtingen met de ontwikkelaars”. Dat kan schade opleveren. Bij de raadsinformatiebrief zat dan ook een geheime bijlage waarin op de juridische en financiële consequenties werd ingegaan.

Verdichting

Het alternatief is de ontwikkelaar wat anders aan te bieden: “mogelijke verdichting van de oostelijke Overhoeken of het zoeken naar een alternatieve locatie.” Verdichtng betekent hoogbouw, een “alternatieve locatie” betekent dat er elders in de buurt van Saendelft toch bijgebouwd gaat worden.

Zaanstad heeft 14 miljoen uitgetrokken als bijdrage aan de A8-A9-verbinding. Die kan in de oorlogskas.

Hieronder de kadastrale kaart en daaronder nog eens het voorgesteld tracé van de A8-A9-verbinding.

Hieronder de kaart zoals die bij het bestemmingsplan wordt gehanteerd, de rode streep is de vrijwaringszone voor de nieuwe weg. Afslagen zijn er niet op te zien. De nieuwe wijk wordt vlak naast de snelweg gebouwd.