We zagen een bord en kregen een mail. Dat bord staat hierboven (daarop wordt de nieuwe verbinding een ‘zegen’ genoemd).
De mail van de Groene Combinatie* staat deels hieronder – die hebben een heel andere mening.
De Groene Combinatie haakt aan bij het negatieve oordeel dat de Unesco eerder over het plan velde. Geen enkele doorsnijding van de Stelling van Amsterdam kon hun goedkeuring wegdragen. Dat zou betekenen dat de Stalling dan geen Werelderfgoed zou zijn. En dat wil de Rijksoverheid niet. De Provincie Noord-Holland suggereert dat de verbinding toch mogelijk is. Uit de brief van de Groene Combinatie:
“het Landschapsplan van de provincie is misleidend en veel meer een weg-inpassingsplan, want er gaat een onuitwisbare streep door het landschap.
Unesco en Icomos spraken zich in 2017 uit tégen de aanleg van het Golfbaan- of het Heemskerk-alternatief, vanwege de aantasting van de Stelling van Amsterdam. Ook liet Icomos weten dat een verdiepte weg aan dat standpunt niets veranderd. Tòch besloot de provincie: een landschapsplan te ontwikkelen, het hele trace verdiept aan te leggen met eventuele extra invoegstroken. ‘Zinloos’ zo vindt de Groene Combinatie.
De Groene Combinatie schrijft ook over de torenhoge kosten van de aanleg, en:
“De aanleg van de weg zelf, verdiept of niet, verbetert op geen enkele wijze het mobiliteitsvraagstuk van de regio Kennemerland/Zaanstad. Bestaande knelpunten worden niet worden aangepakt en men borduurt voort op bestaande automobiliteit. (…) er vindt een toename van de negatieve milieueffecten plaats in het plangebied van N203 tot en met het Noordzeekanaal.”
De Groene Combinati maakte een alternatieve Gebiedsvisie Groene Long 2022 voor het plangebied van de A8-A9 en heeft deze ook gestuurd aan het ICOMOS – de organisatie die voor UNESCO de beoordeling van de plannen doet. De combinatie vraagt ICOMOS “een negatief advies uit te brengen over de snelweg.”
De alternatieve Gebiedsvisie is hier te vinden.
* De Groene Combinatie bestaat uit: Buurtcomité Busch & Dam, Stichting OerIJ, Landschap Noord-Holland, Vogelbeschermingswacht Zaanstreek, Platform Houd Broekpolder Leefbaar, Samenwerkende Vogelwerkgroepen Noord-Holland, Open Polders Assendelft, Natuurmonumenten, Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland, LTO Kennemerland-Zaanstreek, Kontakt Milieubeheer Zaanstreek en onafhankelijk adviseur Stelling van Amsterdam Kees de Wildt.
Zo'n verbindingsweg zou voor mij heel handig zijn, maar desondanks zou ik het erg jammer vinden om dat prachtige gebied met een snelweg te doorsnijden. Dus liever niet, nee
Als toevoeging aan hen die zich zorgen maken over de consequenties voor Zaanstad-Midden die ik overigens goed begrijp wil ik zeggen dat aanpassen van de snelheid, het gebruik van geluidsarm asfalt en het overkluizen van de A8 de leefbaarheid zeer ten goede zal komen.
Een win win situatie dus.
Vriendelijke groeten,
Jan de Vries
Voormalig Raadslid D66
Zaanstad
Het idee van de A8-A9 verbinding bestaat al sinds midden jaren 50 van de vorige eeuw. De doorsnijdingen van de stelling van Amsterdam door de A8, A9 en A10 zijn van veel latere datum.
Het Trias vmbo is mogelijk gemaakt door een SP- en een GL wethouder vanwege de toezegging dat de route gevaarlijke stoffen aangepast zou worden, hetgeen ook gegeurd is en de A9 aan de A9 verbonden zou worden.
Ik was als D66 woordvoerder va 2010 niet zozeer geïnteresseerd in de mobiliteit maar vooral in de leefbaarheid en maakte en maak me nog steeds zorgen over de gezondheid van de vele schoolkinderen die elke dag gedurende 5 dagen per week vieze smerige lucht en stof moeten inademen.
Hoop binnenkort weer samen met een aantal verontruste inwoners van Zaanstad-Noord om tafel te gaan met de gedeputeerde Jeroen Olthof om de voortgang van deze o zo belangrijke verbinding te vernemen 🙏
Weer iets nieuws. ‘De Groene Combinatie’. Toe maar! Weer een nieuw clubje. Met zeer waarschijnlijk exact dezelfde leden. Verbazingwekkend dat ‘De Groene Combinatie’ zich kan vinden in de opvattingen van al die clubs. Dat maakt een indruk hoor.
De Groene Combinatie bestaat al sedert - in elk geval - november 2019. Hier kun je de meest recente uiting lezen: https://www.landschapnoordholland.nl/nieuws/groene-combinatie-onderneemt-actie-richting-icomos-over-plannen-a8-a9. Zo'n snelweg door het groen kan onmogelijk goed zijn voor de natuur. En ............ ter geruststelling. In de nieuwste plannen om 7,5 miljard te investeren in vervoer en infrastructuur komt de A8-A9 niet voor.
Dit hangt er al jaren afentoe wordt het vervangen voor een ander bord en dan keert het vervolgens weer terug en voor de locatie waar het hangt zou het ook een zegen zijn mocht de verbindingsweg er komen
ik denk dat de dagelijkse verkeersdruk over de n256 en langs Krommenie een veel slechtere zaak is dan wat een nieuwe weg teweeg zou brengen. als t verkeer normaal door kan rijden is dat minder slecht voor alles.