De N514, een provinciale weg die loopt van de N246 bij Wormerveer tot aan Wormer (de Ned Benedictweg), blijkt uit onderzoek hoog te scoren op het gebied van ‘ongevalsdichtheid’ en ‘ongevalsrisico’. De N514 behoort tot de top-10 onveiligste N-wegen.
Adviesbureau Sweco heeft in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoek gedaan naar onveilige N-wegen.
De N514 scoort het hoogst op het gebied van ongevalsdichtheid, wat staat voor het aantal ongevallen per kilometer weglengte. Tussen 2017 en 2021 waren er twee dodelijke ongelukken en zes ‘slachtoffer-ongevallen’ op de weg. De weg is relatief druk met ruim 13.000 motorvoertuigbewegingen (met) per etmaal. De is is één van de vier ‘onveiligste N-wegen’ van Nederland volgens het rapport.
Het rapport toont aan dat 22,4 procent van alle verkeersdoden op N-wegen vallen, terwijl slechts 5 procent (!) van de weglengte N-weg is.
Extra veiligheidsmaatregelen
Een motie van PVV-kamerlid Barry Madlener om inzicht te krijgen in de gevaarlijkste N-wegen van Nederland kreeg vorig jaar steun van de voltallige kamer, waarna adviesbureau Sweco aan de slag ging. De resultaten van het rapport werden dinsdag 11 april gepresenteerd.
Verkeersminister Mark Harbers (VVD) meldt aan de Tweede Kamer dat het kabinet 200 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld voor extra veiligheidsinvesteringen op Rijkswegen. Daarnaast was door het vorige kabinet al 25 miljoen euro uitgetrokken voor ‘bermmaatregelen’, staat in de brief.
‘Het onderzoek bevestigt dat aandacht nodig blijft voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van N-wegen.’
Slechts 8 procent van de N-wegen in Nederland worden beheerd door het Rijk, terwijl meer dan 90 procent in handen is van de provincies. Het Rijk biedt wel ondersteuning, inclusief financiële ondersteuning, aan andere wegbeheerders.
Klopt wat Gerrit Vinke zegt en is geen enkele weg gevaarlijk het zijn inderdaad de dwazen die de weg gevaarlijk maken maar deze dwazen rijden niet alleen op de N514.
Dat er juist op de N514 relatief meer ongevallen gebeuren komt mede door de wegindeling.
Misschien moet de wegbeheerder met een paar voor weggebruikers onvriendelijke maatregelen komen door bijvoorbeeld de opstelstrook voor links en rechts afslaand verkeer te verwijderen en daardoor de verkeerslichten anders af te stellen.
Doorgaand en afslaand verkeer krijgt dan per rijrichting groen wat de doorstroming verminderd maar ook de snelheid.
Maar voordat dit soort maatregelen genomen moeten worden is het noodzakelijk dat de politie daar veelvuldig gaat controleren - ook in de avond en nacht - of dat er ttajectcontrole wordt ingevoerd.
De weg is niet gevaarlijk maar degene die daar als dwazen rijden, kleven achter je, door rood rossen, links langs het stoplicht vliegen(dus gewoon door rood) Overigens mag de gemeente/provincie de gaten en oneffenheden wel eens aanpakken Voor de rest ben ik het met Bert Versteeg eens.
De N 514 is dus de Nic Benedictweg in Wormerveer die na de Clausbrug in Wormer Noordweg wordt?
Ik wist niet dat dit en Provinciale Weg was maar ik vind het geen fijne weg om op te rijden.
Wat de Nic Benedictweg gevaarlijk maakt is dat er te hard wordt gereden maar er staan ook nauwelijks borden waarop staat wat de maximumsnelheid is.
Kom je vanaf de N546 staat er aan het begin van de N514 geen bord en omdat je op de N546 80 km/u mag rijden geldt deze snelheid ook op de N514 pas vlak voor het 2e stoplicht bij de Witte Bijlweg staat een bord 70 km/u.
70 of 80 is veel te hard op die weg zeker omdat je vlak langs voor het stoplicht wachtende auto`s rijdt.
Na de 2 kruisingen staan ook geen borden met hoe hard je mag, dit staat alleen op de hectometerbordjes.
Ben je over de brug in Wormer is in de bocht de afslag naar de Veerdijk, hier staan geen verkeerslichten en moet je goed opletten, zeker bij laagstaande zon.
Omdat de N514 maar een paar km lang is en dat in combinatie met de kruisingen zou een max. snelheid van 50 km/u veel veiliger zijn.
2 dodelijke ongelukken uit het rapport zijn beide met motorrijders in 2017.
1 was een eenzijdig ongeluk op de brug (wiel in goot, viel tegen slagboomkast). het andere ongeluk was vlak voor de brug waarbij bestuurder op de verkeerde weghelft terecht gekomen was en frontaal met een auto gebotst.
Weg is 80km per uur !!!
Er rijden heel veel mensen 40 a 50 km per uur
Er moet veel meer gehandhaafd worden, je kan er wel een bord van 50 km neerzetten maar geen hond die zich daar aan houdt als er niet gehandhaafd wordt. Ik sta regelmatig voor de verkeerslichten op de Kerkstraat om links af te slaan, alle verkeer die vanaf Westzaan komen en daar richting kruispunt rijden waar je overigens 50 km mag, heb ik al verscheidene keren een bijna ongeluk zien gebeuren. Omdat ze daar echt met 100km aan komen scheuren nooit een controle gezien. Totdat het te laat is
Of het nu de 246 of 514 is maakt voor de ongevallen niet zoveel uit. De meeste zijn terug te voeren naar een zware rechtervoet of kramp in de rechterpols. En dan mag je wel 50 aan willen vragen , als de pakkans nagenoeg nihil is helpt dat niet tegen die kwalen. Het is net als die overstekende bomen op 60 of 80 km wegen de doorsnee ontwijkt ze maar ja zij die er een 1tje voor plakken lukt dat niet.
Als je het goed leest zal het wel kloppen, het gaat niet om veel ongelukken, maar omdat het zo'n kort stukje weg is, is het hier gevaarlijk omdat men dus de relatie ongeluk per kilometer weg heeft berekend. Volgens mij gebeuren er op de weg van Westzaan naar West-Knolllendam veel meer ongelukken, maar omdat die veel en veel langer is, ligt het getal waar men hier naar kijkt lager. En zo gaat het nu altijd, de politiek oordeelt op verkeerde cijfers c.q. voorlichten. Dat is bij Schiphol, bij Ta-Ta en overal worden de kamerleden in een vooraf geformuleerde formule geduwd.
Bij de Noordbrug zijn dodelijke verkeersongevallen gebeurd. Wat zou het mooi zijn als hier de snelheid wordt verlaagd. Als was het maar een verlaging tot 60 km per uur. De wethouder kreeg twee keer een motie met dat verzoek voorgelegd. Helaas is het nog niet gelukt. De provinciale besluitvorming - op groooote afstand van de mensen.
Opmerkelijk is dat dit een vrij nieuwe weg is, hebben ze 30 jaar geleden toch een ontwerpfout gemaakt denk ik dan. Wat ik mij zo voor de geest kan halen is dat er enkele zeer ernstige ongelukken zijn gebeurd met motorrijders en een voetganger door een streekbus is aangereden.
klopt helemaal ik ,elf woon in westknollendam, ga dan ook vaak naar wormer, het verkeer van wormer en wormerveer maakt snelheid vanaf de Clsausbrug een stoplicht voor de brug kan dan ook geen kwaad komende vanaf wormer, dat breekt de snelheid.
Het verkeer vanaf Wormer maakt snelheid vanaf 2e rotonde Noordweg richting Clausbrug. Velen gaan vanaf deze rotonde plankgas en behalen de 80km en meer ver voor de Clausbrug. Dit geldt ook voor verkeer komende vanaf Wormerveer die knallen vanaf de Clausbrug de Noordweg over richting rotonde.
bizar zeg, ik rijd er elke dag twee keer maar ik zou geen enkele goede reden kunnen bedenken voor ongelukken.
nou ik wel 3 jaar geleden auto ongeluk gehad
probleem is weg van 100 km weg opeens korte
stuk bord 70 km dan 50 km dan gelijk stoplichten..het is niet goed te zien stoplicht en 50 km bord opeens mensen komen 100 km aan rijden en dan hard remmen..
deze weg is nooit honderd kilometer geweest
Ik neem aan dat het dan de n8 en n246 is geweest, dan klopt de beschrijving wel iets beter zodra je dan de stoplichten bij de kerkstraat bereikt.