De grote Connexxion dieselbus verdwijnt langzaam uit het straatbeeld. Op vier Zaanse lijnen rijden kleinere elektrische ZE-bussen (met de ZE van Zero Emission).
Chauffeurs zijn niet helemaal tevreden: de ‘kabouterbussen’ zoals zij ze noemen, zijn slecht te verwarmen en ook de vering kan beter volgens hen.
Op de lijn 65 en 67 rijden nu elektrische bussen, terwijl ook een groot deel van de ritten op 63 en 64 – met name in avond en weekend – door de ZE-bus wordt verzorgd. Als de tijdelijke Zaanbrug er ligt wordt ook de route naar Wormer elektrisch, de grote dieselbus mag niet over de noodbrug.
In de Zaanstreek rijdt Connexxion met zes ZE-bussen van VDL die ieder 18 passagiers mee kunnen nemen. In andere regio’s – bv. Amstelland – wordt al met grote elektrische gelede bussen gereden. In de toekomst wordt alles ZE/elektrisch maar de woordvoerder van Connexxion stelt dat het van de aanbesteding aanhangt wie het vervoer gaat verzorgen en welke bussen daarvoor aangeschaft gaan worden. De aanbesteding is uitgesteld tot eind volgend jaar. In 2023 gaat de nieuwe concessieperiode in.
Vering
Volgens Connexxion staat één bus inderdaad nu in de garage omdat daar de verwarming niet goed werkt. Dat wordt verholpen. Chauffeurs op lijn 67 klagen omdat die route vanwege de slechte wegen met veel kuilen niet geschikt voor de kleine bus zou zijn, zij zeggen rugklachten te krijgen van de ‘hobbelbus’.
Volgens Connexxion is daarom de snelheid op dat traject aangepast. Door langzamer te rijden kan die route toch ‘comfortabel’ gereden worden. De vering is niet aan te passen of te verbeteren volgens fabrikant VDL.
De elektrische ZE werd in september 2019 gepresenteerd op de Zaanse Schans.
Goedenmiddag! Tuurlijk als je zelf niet met deze bus gaat is 't prima. Gestoord is het. In covid tijden zo krap op elkaar zitten onverantwoordelijk. Niet te doen.meer besmettingen door deze kleine busjes daar denken ze niet aan. Sinds vorige week rug klachten dankzij de nieuwe prachtige bus. Een oude mevrouw zag ik met pijn in haar ogen uit stappen in zaandam. Mensen tellen niet mee, maar milieu wel.
Mischien dat gemeente Zaanstad die route eens wat beter kan laten bestraten want het is nu idd een ramp, en niet alleen voor deze busjes.
Chaufeurs moeten even wennen.
Want dat was ook in hoogeveen zo.
Al reden we daar met de euro 6 uitvoering
130.000 km per jaar met de 18 pers bus.
En dan deels over kindderkoppen.
Ik kan over deze bus alleen maar lof hebben.
Goed voor alle partijen milieu , bedrijf en chauffeur.