De aanpak van de N203 tussen Krommenie en Wormerveer gaat voorlopig niet ten koste van het fietsverkeer. Die worden nu over een tijdelijk fietspad over de Provincialeweg gevoerd.
De weg wordt permanent éénbaans, de snelheid gaat naar 50 km, er komen rotondes terwijl er ook een fietstunnel onder de N203 komt. Deze maand zijn de werkzaamheden begonnen. Aanvankelijk werd gevreesd dat fietsers behoorlijk om zouden moeten rijen, maar vooralsnog is daar geen sprake van.
Orkaan-kracht Sandra Looren De Jong fietste vanmorgen over de nieuwe route en zette deze foto op Twitter:
De werkzaamheden zijn begonnen! Net over de provincialeweg gefietst ;-). #N203 @DeOrkaan pic.twitter.com/H7fb8uQsaq
— Sandra Looren deJong (@SandraLdJ) 26 juni 2015
Goed nieuws volgens Sonja Puhl-Diehle van de Fietsersbond Zaanstreek:
@DeOrkaan @SandraLdJ zeker goed nieuws. We blijven het wel volgen i.v.m aanleg tunneltje en rotondes.
— sonja puhl-diehle (@sonjapuhldiehle) 26 juni 2015
De Fietsersbond heeft er vertrouwen in dat fietsers over de Krommenieërbrug tijdens de vervanging van de brug kunnen blijven rijden. Anders zou er een flinke omweg dreigen. De omleiding zou oorspronkelijk via de Lindenlaan weer op het fietspad langs de Provincialeweg komen, maar omdat daar een rotonde wordt aangelegd zouden fietsers via de Zaanbocht en de Stationsstraat in Wormerveer moeten omfietsen: “Dat is kennelijk zelfs de provincie te gortig.”
Maar ook als fietsen over de Krommenieërbrug mogelijk blijft wordt dat geen soepele verbinding omdat daar ook het nieuwe tunneltje moet aangelegd. De Fietsbond gaat de zaak goed in de gaten houden.
De Fietsersbond heeft over de reconstructie van de N203 een brief aan de Provincie gestuurd, het zou immers om een omleiding van minimaal negen maanden gaan:
De fietsers-omleiding via de Vaartbrug vinden wij bezwaarlijk. De Vaartbrug is een flessenhals in de verbinding Krommenie-Wormerveer. Reeds nu wordt deze brug door deskundigen als een gevaarlijk punt voor fietsers aangemerkt door de vermenging van fiets- en gemotoriseerd verkeer als gevolg van de beperkte capaciteit van de brug voornoemd. Dat gevaar zal alleen maar toenemen door het verhoogde aanbod van fietsers en de in onze ogen onvermijdelijke groei van het gemotoriseerde verkeer door sluipverkeer. Het tweemaal gedwongen oversteken van de drukke Provincialeweg draagt evenmin bij tot veiligheid van fietsers.
De Fietsersbond wil een tijdelijke fiets- en voetgangers-verbinding over de Nauernasche Vaart, met aansluitingen op het huidige fietspad langs de Provincialeweg.