Twee bomen moeten eraan geloven. Maar het is voor de goede duurzame zaak. Voor de elektrische Hempont.

Eigenlijk had die dit jaar al heen en weer moeten varen over het Noordzeekanaal maar de komst is uitgesteld tot 2021.

Er moet een laadplek en een ‘gelijkrichtstation’ komen aan de Zaanse kant. En daarvoor moeten twee bomen bij de parkeerplaatsen bij de wachtruimte voor het pontpersoneel gekapt worden.

Het gelijkrichtstation moet gebouwd worden “binnen de afgesloten ruimte van het terrein van het GVB” aldus de gemeente. Het GVB heeft een vergunning aangevraagd en Zaanstad wil die verlenen.

Ook als de eerste boot in 2021 geleverd wordt, is het niet zeker dat die ook bij de Hemweg komt of bij Buitenhuizen, met een beetje pech is dat pas in 2022 of 2023.

2018

2020

Toilet

O ja, er komt ook een openbaar toilet bij de pont. Dit schreef wethouder Gerard Slegers vorige week aan de raad:

“Zoals u weet hebben wij van de gemeente Heemskerk een openbaar toilet kunnen overnemen. Dit toilet staat op het Hempontterrein. Wij wachten al geruime tijd op aansluiting van dit toilet op het elektriciteitsnet. Op vrijdag 4 december jl. was dit werk in opdracht van Alliander ingepland. Helaas is het op deze dag niet gelukt het toilet aan te sluiten op het elektriciteitsnet.

Op de dichtstbijzijnde hoofdkabel bleek geen stroom te staan. De aansluiting voor het toilet moet nu komen van de andere kant van de weg. Om deze verbinding te maken moet een boring onder de weg door gemaakt worden. Hier was op deze dag geen tijd voor.

Dit werk moet opnieuw worden ingepland. We hopen dat het lukt om het toilet in januari 2021 aan te sluiten. In het algemeen blijkt dat het vanwege capaciteitsproblemen bij Alliander erg lang duurt voordat elektriciteitsaansluitingen gerealiseerd worden.

Het ecotoilet dat naast het toilet staat, blijft de komende periode beschikbaar. Dit is een tegenvaller waar we helaas geen invloed op kunnen uitoefenen.”