Ruim 1100 mensen vulden de enquête over de aanpak van de verkeersoverlast van de N203 door Krommenie in: welke maatregelen zouden daar genomen moeten worden?
Zo’n 20 procent vond het doortrekken van de A9 een goed idee, maar dat is op korte termijn ‘niet kansrijk’ volgens de provincie. Omwonenden kunnen wel hun oordeel uitspreken over de zes ‘kansrijke’ en de drie ‘optionele’ maatregelen.
Experts van de Provincie hebben zich over de inzendingen gebogen en ze onderverdeeld in kansrijk, optioneel en ‘niet haalbaar’.
Van 80 naar 50
Kansrijk zijn:
- Het aanpassen van de maximumsnelheid van 80 km/u naar 50 km/u bij de kruispunten Busch en Dam, met 50 km/u-plateaus
- Met slimme verkeerslichten zorgen voor een soepelere doorstroming op de N203, maar wel met behoud van de bereikbaarheid van de woonkernen Krommenie en Assendelft.
- De aanleg van een aantal plateaus (geschikt voor 50km/u) op de N203 tussen de Saendelverlaan en het Vlietsend, zodat er niet te hard gereden kan worden.
- Geluidwerende vangrails tussen de N203 en de parallelweg, tussen Vlietsend en Trias VMBO.
- Herinrichting van het gebied van het voormalige (bus)station (meer sociale veiligheid)
- Meer bomen en groen rondom de N203 (bomenrijen, groen in de middenberm en het afschermen met een heg
Bruggen over de N203
Optioneel’ zijn meer snelheidscontroles op de N203, een voetgangersbrug (met ’fietsgoot’) over de N203 ter hoogte van de Iepenstraat of de Popelstraat of een fiets- en voetgangersbrug bij het Vlietsend (een tunnel is niet haalbaar).
Niet haalbaar zijn ook (afgezien van het doortrekken van de A9 en de Vlietsend-tunnel) een verbod op vrachtauto’s, een rotonde, geluidsschermen en 50 km op het hele stuk.
Meedoen aan het vervolg-onderzoek? Klik dan hier.
Boven op de foto gedeputeerde Jeroen Olthof en wethouder Gerard Slegers keurig over de zebra bij de N203. Hieronder beide bobo’s in de wethouder-Hekking-opstelling, door schuiven kan je kiezen welke je wilt zien. Daaronder het filmpje van de Provincie.
Filmpje van de Provincie
Als je als koper van een woning aan de provincialeweg gaat lopen zeuren over geluids en stank overlast dan snap ik niet waarom mensen daar dan een huis kopen. Ik woon nu bijna 22 jaar jaar in Krommenie en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt daar een huis te kopen. En in die 22 jaar heb ik er heel wat te koop zien staan en verkocht zien worden. Wil je van dat gezeur af zijn dan zou ik zeggen Zaanstad of provincie koop iedereen daar uit, sloop de boel. Veel goed koper dan dat gelul over tunnels, bruggen en ik weet niet meer.
Ze hadden 40 jaar geleden de boel al door moeten trekken met die A8 en A9. Nu is het te laat en zullen we moeten accepteren dat het niet anders is.
De gemeente Zaanstad heeft helemaal niet de bedoeling om de verkeerssituatie bij Krommenie te verbeteren dat zie je aan alles. Praten, praten praten en verder niets. Ik woon zelf vlak achter de Provincialeweg dus heb wel iets belang bij als de drukte gaat veranderen. Echter voor de ambtenaren gaat het maar om een paar honderd mensen die er last van hebben. Wat is het probleem dan eigenlijk. Een brug, zie je hem al voor je, een tunnel kan niet volgens mij kan dat wel als je hem als een ondergrondse kruising maakt voor fietsers maar je moet wel willen. Dan maar 50 gaan rijden, het probleem zit hem in het gebied waar al 50 mag worden gereden dus lost niets op, nog afgezien dat het aantal verkeersbewegingen door deze maatregelen niet afnemen.
Deze actie (reageren op voorgestelde maatregelen) is geen actie van de gemeente Zaanstad maar van de Provincie Noord-Holland. Die is de beheerder van de weg en beslist ook ook over de eventuele aansluiting A8-A9. De betrokkenheid van Zaanstad is - ondanks de aanwezigheid van wethouder Slegers - beperkt.
Geen enkele maatregel grijpt echt in op het grootste probleem: het vele verkeer dat gebruik maakt van deze weg. Alleen de snelheidsverlaging en de plateaus zouden een kleine invloed kunnen hebben omdat het daardoor langer duurt (en dus onaantrekkelijker wordt) om deze route te nemen.
Fiets- en voetgangersbruggen en slimme stoplichten (waarom zijn die er eigenlijk nog niet?) zorgen voor het omgekeerde: meer verkeer (maar die staan minder lang te wachten voor de verkeerslichten).
Leuk, die hele website doet t niet. Als deze maatregelen is alleen een vies stinkend doekje voor t stelpen van t bloeden. Oplossingen zijn het niet. Quote, de N203 is een van de drukste provinciale wegen. Dit is al jaren zo en van de overheid, provincie en gemeente krijg je alleen maar een dikke vinger terug. Alles is te duur terwijl ze al 40 jaar hebben kunnen sparen.
Heemskerk heeft zich inderdaad ingespannen voor doortrekking van de a8 naar a9 via de aansluiting van de heemskerkvariant maar de provincie drukt de golfvariant er doorheen om dat die goedkoper is en dat is belangrijker dan de gezondheid van de bewoners in de broekpolder in heemskerk/beverwijk!
Ja, 50 km en handhaven met minimaal 3 flitspalen, in plaats van 1. Zo moeilijk kan dat niet zijn. Zorg dat het een beetje leefbaar blijft, zonder lelijke schermen en vangrails. Waarom fietsers ontmoedigen met een fietsbrug? Moet fietsen niet juist gestimuleerd worden? Als Sleepy Zaanstad zich tijdens de besluitvorming net zo ingespannen had als Velsen en Heemskerk dan was nu al met de aanleg A8/A9 begonnen.
Met twee kunstheupen kom ik zelf amper een voetbrug op. Moet ik dan mijn fiets ook nog door een fietsgoot sleuren?
In het verkeersbeleid van de gemeente Zaandam kan de fietser toch niet altijd aan het kortste eind trekken als het om automobilistenbelangen gaat?
In de toelichting staat dat de reguliere oversteekplekken gehandhaafd blijven.
O, ja. Hebben ze in Seandelft ook twee keer gedaan. Nieuw fietspad aanleggen (waarvoor je twee keer de drukke weg (Kreekrijk) heen en weer moet oversteken). Daarna "nieuw" besluit nemen om bestaande fietspad te verwijderen.
Niet voor niets dat de scholen ook al eerder het vertrouwen in gemeente hebben opgezegd vanwege verkeersbeleid.
Welke toelichting? Wat is het nut een voet/fietsbrug te bouwen en de reguliere oversteekplaats te handhaven?
Veel, veel bewoners van Assendelft-N en Krommenie voelen zich in de steek gelaten door Zaanstad, wat gedomineerd wordt door Zaandam.
Even de punten:
"Het aanpassen van de maximumsnelheid van 80 km/u naar 50 km/u bij...." --- Zonder effectieve handhaving gaat het niet werken. Alleen barrieres die tot ongelukken leiden zullen effectief zijn, omdat anders het eerder een sport is om zo hard mogelijk erover te gaan.
"Met slimme verkeerslichten zorgen voor een soepelere doorstroming..." --- Er is teveel verkeer, zelfs nu, dus gaat niks oplossen, het is niet zo dat het nu echt voorkomt dat er mensen voor niks wachten.
"De aanleg van een aantal plateaus (geschikt voor 50km/u).... Saendelverlaan en het Vlietsend, zodat er niet te hard gereden kan worden." --- Vandaag weer noodstop gemaakt bij rotonde op Saendelverlaan omdat is als fietser aangereden zou worden. Als een rotonde niet werkt, met idioot veel borden, wat helpt een heuveltje dan, zonder dat er ooit iemand controleerd?
"Geluidwerende vangrails tussen de N203 en de parallelweg..." --- Zo lelijk mogelijk maken van Noord Zaanstad is het antwoord van bestuurlijk Zaandam.
"Herinrichting van het gebied van het voormalige (bus)station..." --- Lost niks op voor Krommenie, lost niks op van luchtvervuiling, doet weinig.
Doortrekken van de A9 is op korte termijn niet haalbaar? Er wordt al decenia over gesproken / gedebateerd door de politiek. Het is een uitdrukking indeze van VERGEET het maar dat die aansluiting er komt. Krommenie blijft met het probleem zitten van te veel verkeer door een dorp met alle gevolgen van dien.
Een voetgangersbrug met fietsgoot is vooral handig om de doorstroming van autoverkeer te verbeteren.
Voor fietsers vooral ontmoedigend. Je zal maar een kind in een zitje op je fiets bijhebben, dan is zo'n brug een no-go area. Dan zwijgen we maar over bakfietsen, tandems en duofietsen.
Dat wordt omfietsen ... of een auto aanschaffen.
Helemaal mee eens. Het lijkt soms wel of de plannenmakers nog nooit van dit soort tweewielers gehoord hebben. Voeg aan jouw rijtje gerust maar de E-bike toe (70% van de fietsverkopen https://www.bovag.nl/nieuws/verkoop-elektrische-fietsen-blijft-groeien#:~:text=Inmiddels%20wordt%20bijna%2070%20procent,stabiliseerde%20de%20fietsverkoop%20in%202019.). Die ga je ook niet makkelijk door zo'n fietsgoot omhoog of omlaag "lopen". In een "moderne" stalling op de bovenste verdieping van het rek plaatsen is ook een avontuur op zich, trouwens. Volstrekt achterhaald, dus dat "fietsgootje"...