Eerlijk is eerlijk, wij waren niet zo blij met de hekken en fietsverboden op de Dam in Zaandam.
Maar ondertussen werken het verbod en de borden wel wat voor het wandelend en terrasbezoekend publiek weer prettig is.
Afgelopen week spraken we al met Glenn de Koning (van het nieuwe café Teasers) en Sidney Swart (café Swart en De Juffer) die niet blij waren met alle publiciteit: “wij willen alleen maar een veilige situatie bij de terrassen”. We keken tijdens het gesprek op de Dam / hoek Damstraat (“hier hebben we er al heel wat op elkaar zien knallen”) en constateerden dat een deel van de fietsers wel degelijk met de fiets aan de hand liep. De afsluiting op alle dagen vanaf 12.00 was misschien wat aan de ruime kant. De drukte begint pas aan het eind van de middag en dan vooral in het weekend.
Bas Sommeijer en Eelco Aartsen zijn ook ervaringsdeskundigen. Bas is kritisch op het omstreden verkeersbesluit: “ik weet dat de gemeente niet de regels volgt met vergunningen. Dat proces moeten ze echt verbeteren”, maar:
“we hebben gisteren van 4 tot 7 uur op het Zaantheater/Blacksmith terras gezeten. En daar hadden we uitzicht op de nieuwe hekken die de Dam ‘afsluiten’ voor fietsers en brommers.
Wat is het lekker rustig. Heel weinig bezorgbrommers en de fietsers die toch over de Dam fietsen stappen af of rijden zeker een stuk rustiger. We zagen maar 1 bezorgfietser met wat frustratie het hek omgooien.”
Bas voegde bovenstaande foto toe ter illustratie. Bij een fietstochtje naar de Westzijde “hebben we ons voor de verandering aan de regels gehouden en zijn netjes afgestapt. En het was druk, de terrassen zaten vol en het was gezellig.”
Omrijden of afstappen blijft lastig “maar ik vind het er wel gezelliger op geworden zonder de brommers en de snelfietsers.”
Wij fietsten zaterdagochtend voor 10.00 uur (fietsverbod geldt pas vanaf 12.00 uur) over de Wilhelminastraat en troffen onderstaande situatie aan. Vrijdagavond vergeten terug te zetten?
Wat ik niet begrijp is waarom de borden niet aan het begin van de Damstraat geplaatst zijn, en aan het begin van de Wilhelminakade. In plaats van ergens halverwege en achteraf
Ook blijf ik benadrukken dat deze afsluiting niks met het Corona virus te maken heeft, ze waren al geplaatst ver voor er enige sprake was een virus en het hele terras debat is dus onzinnig en niet ter zake doende
Dit bord betekend dat het alleen toegankelijk is voor voetgangers
https://www.verkeersborden.com/image/verkeersbordenproducts/g073.jpg
Dat er een bord onder geplaatst was(in het verleden) waarbij op sommige momenten uitzonderingen gemaakt worden voor bromfietsers en scooters is niet relevant, het was dus evengoed niet toegestaan voor fietsers om er te fietsen...
Ik ga me niet mengen in een discussie hoe een en ander wettelijk geregeld is, maar er stond in december 2019 al een bord dat fietsers niet meer welkom waren in een voetgangers gebied
Misschien is het een idee om deze borden te plaatsen, fietser te gast
https://imgw.rgcdn.nl/d1035610069f4cbf836d154f5e784b56/opener/Foto-s-ANP-en-gemeente-Delft.jpg
Met je fiets aan de hand neem je 4 keer zo lang 2 keer zoveel ruimte in als er op...
Dam geheel afsluiten voor al het verkeer. Maakt het een stuk duidelijker. Alleen tot 11 uur mogelijkheid voor bevoorrading. Alles eromheen 30 km zone. Op de Rozengracht fietspad maken naar fietspad thv Pathé. Dit fietspad ook vrijhouden tijdens de markt (ruimte zat)
Ben er 100% mee eens .....Dam geheel vrij van ALLE verkeer.
Ben er 100% niet mee eens …..Dam geheel vrij van alle terrassen.
Blijft vreemd. De een kan een gehele straat afsluiten en andeen in hun vrijheid beperken, terwijl bij een ander die 11m teveel aanwoonruimte heeft en waar niemand last van heeft, gehandhaaft wordt.
ojeeh. waren jullie te voet.... voor fietsers met goede bedoelingen.. blijft dit een drama.lopen met de fiets .... aan de hand...ik kan dat door omstandigheden niet en waarschijnlijk vele met mij niet.
blijft dat dit een onwettige situatie is. en het riekt een beetje naar een omkoop borretje.