Miljarden naar de KLM, miljoenen naar Booking, webwinkels draaien overuren, thuisbezorging kan het werk niet meer aan en supermarkten zien hun omzet met tientallen procenten stijgen…

Crisis? Welke crisis?

Door Piet Bakker

Het zou de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog zijn, maar niet voor iedereen dus. “De duvel schijt altijd op de grote hoop” zei mijn oma. Voor de groten wordt gezorgd of ze zorgen wel voor zichzelf.

Wie let er op de kleintjes?

Met de vinger naar iemand anders wijzen is makkelijk (en vaak ook terecht), maar de omzetgroei bij supermarkten en webshops komt natuurlijk ook bij onszelf vandaan. “Gemak dient de mens” zei mijn oma ook.

Het plaatje boven is een detail van een foto (zie onder) van de gemeente Wormerland waar de kersverse burgemeester Judith Michel op veilige afstand mevrouw Van Kleef-Conijn feliciteert als kersvers lid in de Orde van Oranje Nassau. God is in de details (Flaubert zei dat). Rechts onder zien we een gebaksdoos van Kaskes, en we gokken dat de fles bij de plaatselijke slijter Chateau 26 vandaan komt en het boeket bij Mark Bloedjes.

Koop lokaal. Burgemeester Hamming koopt zijn gebak ook bij Buter. De Oostzaanse bloemen van burgemeester Meerhof voor het Hannie Schaft monument werden vast ook lokaal aangeschaft.

Volle supermarkten maar lege winkelstraten? Aan- en afrijdende bezorgdiensten maar geen winkel op de hoek? Dat zou zo maar eens kunnen als de economische gevolgen van de crisis in volle hevigheid zichtbaar worden.

Kunnen we niet anti-corona-shoppen?

  1. Geen dingen in de supermarkt kopen die ergens anders ook te koop zijn: groente en fruit bij de groenteboer en Turkse super, vlees bij de slager, rijst bij de toko, bier bij de slijter, brood en banket bij de bakker, wekelijks naar de markt, vis bij de visboer, kip bij de poelier.
  2. Geen zaken online bestellen die je ook gewoon in de winkel kan kopen: boeken bij de Bruna of Stumpel, die headset gewoon bij BCC, speelgoed bij Woudt, schoenen bij Pfann, kleding in het Stadshart, de Zaanbocht of in de Noorderhoofdstraat, wijn bij de slijter, een tuintafel bij Ranzijn…
  3. Nooit meer reserveren via Booking en voorlopig niet meer vliegen.

Dat laatste is makkelijk, de eerste twee kosten wat meer moeite. Maar als elke volwassen Zaankanter dagelijks gemiddeld € 1 verschuift van supermarkt en online naar lokale zaken, pompen we samen elke dag € 150.000 in de lokale economie. (En als de crisis over is meteen naar de kapper, pedicure, fysio, nagelstudio en het café).

De burgemeesters geven het goede voorbeeld maar het kan beter, vaker en nagevolgd worden. Ik wil Jan Hamming elke zaterdag op de markt tegenkomen, de raadsleden bij Ruig, Schoen en Ali Baba, de wethouders bij de Cockelon, Gembira en Korver… iedereen de straat op: Koop tegen Corona!

 

RGF- Goedheer Fotografie