De nieuwbouwplannen voor de Houthavenkade in Zaandam zijn een stapje dichterbij gekomen door het tekenen van de anterieure overeenkomst tussen Zaanstad, Bot Bouw en Porten Development.
In het nieuwbouwproject moeten 710 woningen komen, 30 procent daarvan wordt sociale huur. Ook worden er woningen voor starters en eenpersoonshuishoudens gebouwd en komt er een voorrangsregeling voor Zaanse woningzoekenden voor een deel van de woningen.
De ontwikkelaars hopen (“als alles mee zit”) in 2021 met het werk te beginnen: eerst de sloop van de huidige bebouwing en de sanering van de verontreinigde grond, daarna kan de bouw beginnen. De uiteindelijke totale oplevering kan wel 2026 worden.
De aanvankelijke planning van 588 woningen is ‘ingebreid’ en ‘verdicht’ tot ruim 700, daarvan zijn er 40 koop- en 670 huurwoningen. Naast de 30 procent sociale huur is 20 procent middeldure huur. Zaanstad:
“Een flink deel van de sociale huurwoningen is specifiek voor jongeren en starters en heeft een maximale huurprijs van € 432,51 per maand. Voor de middeldure en vrije sectorhuurwoningen komt een voorrangsregeling voor Zaanse inwoners.”
Rochdale laat 210 woningen bouwen, investeerder Bouwinvest ontwikkelt vrije sector woningen. In de buurt komen aanlegplekken voor bootjes, een centraal ‘ontmoetingsplein’, een extra brug naar de Russische Buurt langs basisscho0l De Dijk en een horecavoorziening. Wethouder Songül Mutluer:
“Dit buurtje biedt straks voor elk wat wils, met speciale aandacht voor de Zaanse starter. Het wordt een plek voor ontmoeting en is de verbindende schakel tussen de Havenbuurt, Het Eiland en de Russische Buurt, met een mooie nieuwe entree naar het centrum van Zaandam.”
De wijk wordt grotendeels autoluw met minder dan 1 parkeerplek per woning. Er komt geen parkeergarage, bewoners kunnen parkeren onder de gebouwen of gebruik maken van een van de circa 23 deelauto’s. In de wijk zal verder betaald parkeren worden ingevoerd.
Van Bentvelzen en Jacobs is sinds vorig jaar niet meer in bedrijf. Van Oudenaren en Suzuki (Jonker) verhuizen naar de overkant van de Provincialeweg en met ENGIE worden gesprekken gevoerd over verplaatsing naar Hoogtij aldus de gemeente.
Naar verwachting ligt het ontwerpbestemmingplan voor de nieuwe Houthavenkade in maart 2020 ter inzage.
De Houthavenkade is één van de 16 snelle woningbouwprojecten van Zaanstad.
Ik meen weer Zaanse gevels te zien. Wat origineel. Misschien is het een optie om bij binnen rijden van Zaandam entreegeld te innen. Zaandam lijkt immers wel een toeristische trekpleister te worden. Bah.
Op de plek van Bentvelzen en Jacobs lagen veel werven waarop zeegaande schepen werden gebouwd. Opgravingen zou den wel eens een rijkere schat aan ontdekkingen kunnen opleveren dan die aan de Hogendijk eind vorige eeuw. Ik hoop dat onze stadsarcheoloog Piet Kleij de kans en tijd krijgt voor proefboringen na de sloop van de huidige loodsen. En dat er in de nieuwe wijk referenties komen naar de bijzondere geschiedenis van dit deel van Zaandam.
Schiet mij maar lek, wie wil daar gaan wonen met al die opgelegde regels omtrent auto luw en betaald parkeren! Kijk ook eens hoe op elkaar wordt gebouwd, mijn zegen heeft de gemeente Zaanstad maar dit plan is niets voor mij.
Ik heb geen auto, en heb ook geen behoefte om er ooit een aan te schaffen...
Prachtig plan, ik hoop dat dit er ook komt
Verder ben ik het ook met de vorige schrijver(Jacob Reitsma) eens dat er goed moet worden gekeken naar het verleden, het water heet niet voor niets oude haven en ik ben benieuwd of hier nog archeologische schatten te vinden zijn
Maar aangezien het station en de winkels van de binnenstad zo dicht bij zijn, zullen er waarschijnlijk genoeg zijn die er wel warm voor lopen. Vooral onder jongeren komt autobezit steeds minder voor.