Een van de reacties die de SOS-werkgroep (Saense Onderwonenden Schiphol) mocht ontvangen, komt van een mevrouw die twee jaar geleden een huis kocht in ‘het witte dorp’ in Assendelft. Ze heeft spijt van die stap, want: “Hoe kun je hier leven?”

Nou, wij zijn die kikkers die langzaamaan zijn opgewarmd, en die hechten aan onze stek, waardoor we het wel moeten aanvaarden. Maar we zitten dicht tegen het kookpunt aan.

Door Winnie de Wit

Voordat deze mevrouw hier kwam wonen, woonde ze 30 jaar in Westerwatering, hemelsbreed niet echt ver van hier. Maar dat ze toch voor Assendelft koos, illustreert maar weer eens, dat mensen die niet onder een landingsbaan van Schiphol wonen, geen idee hebben hoe erg dat is.

Het plaatje hieronder maakt e.e.a. wel duidelijk: zoek Zaanstad en vindt het tussen Castricum en Velsen niet meer terug! Zie ook hoe de ‘berekende’ overlastcontouren van 58Lden (lichtblauw ingetekend) een grote farce zijn wanneer je de werkelijke vliegroutes eroverheen legt.

vliegroutes

Vergelijk bovenstaande kaart met onderstaande kaar uit 2016, uit de Atlas Leefomgeving.

191108 Kaart Atlas Leefomgeving situatie 2016 rood is onvoldoende 58Lden copy
De legenda van bovenstaande kaart vermeldt dat binnen de bruingele contour de overlast ‘matig’ is (48-58 dBA). Let wel: gemiddeld door het jaar heen verspreid over de dag. Voor de gebieden binnen de rode contour geldt ‘onvoldoende’, m.a.w. er is meer dan 58 dBA aan geluid.

In uitleg over hoe absurd deze meetwijze is voor de mensen die het geluid per apart geval ervaren is het volgende citaat veelzeggend:

“Als je met je hoofd in de oven en met je voeten in de vriezer ligt, dan zal het gemiddeld genomen goed met je gaan, maar dat is niet wat je ervaart.”

De uitspraak is van Alfred Blokhuizen van SchipholWatch in de uitzending van Hart van Nederland over de door SchipholWatch ontworpen ExplaneApp om zelf metingen te verrichten. Doordat onderwonenden veel zelf gaan meten – de RIVM doet hier aan mee – kunnen er binnenkort kaarten met de daadwerkelijke geluidsoverlast worden ingetekend.

Wij onderwonenden hebben de overlast jaar na jaar alsmaar zien toenemen. Het berekenen van deze overlast door onze eigen overheid – met louter opgefleurd cijfermateriaal vanuit de vliegtuigindustrie – is al erg genoeg. Maar dan blijken er ook nog eens geen wettelijke kaders te zijn om welke overtreding dan ook af te straffen, waardoor klagen derhalve totaal geen zin heeft. Bovendien is de verouderde – en expres lastig toegankelijk gemaakte – website van BAS (het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol) onlangs gehackt, waardoor alle gegevens van alle klagers nu op straat liggen.

Drama

Van  200.000 vluchten in 1982– zonder Polderbaan – naar 500.00 nu… het is echt een drama. Dat er überhaupt gesproken wordt over alweer een uitbreiding naar nu 540.000 is dan ook onvoorstelbaar. Maar het kan nog erger: uitgelekte cijfers van het nog geheime plan suggereren dat naar 800.000 (!) vliegbewegingen in 2050 een optie is.

Het is niet te verteren dat een overheid – die er toch is voor de inwoners? – zich keer op keer inzet om het bedrijf Schiphol Group zodanig te steunen, dat in de verre omtrek van waar zij hun bedrijven exploiteren het niet meer leefbaar is. Naast Schiphol, Eindhoven, Rotterdam/Den Haag heeft deze firma ook vliegvelden in Frankrijk – Charles de Gaulle en Orly – in Australië Brisbane en in New York John F. Kennedy (zie Feiten en Cijfers 2017). Zo steunt deze overheid een sterk vervuilend bedrijf – waar het zelf aandeelhouders van is – ten koste van de gezondheid van de inwoners. Alleen de aandeelhouders varen hier wel bij.

GGD’s in de omgeving constateren de negatieve invloed van vliegverkeer op gezondheid al jaren, maar hebben weinig tot geen invloed op de besluitvorming van de bovenonsgestelden. Het RIVM doet inmiddels wel onderzoek naar ultra fijnstof op lange termijn, maar de resultaten komen waarschijnlijk te laat om uitbreiding met die 40.000 nog tegen te gaan.

Uit een bericht van RTL-Z van 5 december 2018:

“Volgens Schiphol blijft het aantal mensen dat last heeft van het vliegverkeer met 160.000 ruim binnen de perken. Maar vijf GGD’s in de omgeving van Schiphol kwamen eerder dit jaar met een veel hoger aantal van 198.000.

Die beide aantallen zijn uitgerekend met als uitgangspunt dat er een geluidsplafond geldt van 48 dB(A)-Lden. Die afkorting staat voor Level day-evening-night en is de in Europees verband afgesproken maat om de overlast van omgevingsgeluid uit te drukken.

Op dit moment geldt 48 db tijdens de dag, de WHO adviseert 45 db en 40 db voor nachtvluchten. Maar de wereldgezondheidsorganisatie WHO vindt dat Nederland daarmee te veel lawaai toestaat. De WHO adviseerde eerder een maximum geluidsplafond van 45 dB(A)-Lden.

En als je van dat maximum uitgaat, zou het aantal mensen dat nu ernstige hinder ondervindt van vlieglawaai 303.000 zijn. Volgens de WHO kunnen deze mensen serieuze gezondheidsklachten krijgen, zoals chronische stress en hart- en vaatziekten.’

Zaanse GGD-website

De SOS-werkgroep is toegezegd dat er deze maand een vervolggesprek zal gaan plaatsvinden m.b.t. de voorlichting vanuit de GGD Zaanstreek/Waterland over de gezondheidsrisico’s van de nabijheid van luchthaven Schiphol. Het eerste gesprek in mei van dit jaar werd aangevraagd omdat er nergens informatie over de luchthaven op deze website stond. De website is inmiddels aangepast.

Maar het belangrijke rapport Ernstige geluidhinder van vliegverkeer, gezondheidsmonitor volwassenen 2016, dat het hoge aantal van 34% ernstig gehinderde Assendelvers in 2016 bevat, kan ik nog steeds niet vinden op hun website, terwijl het wel op de website van GGD Kennemerland staat.

191108 Rapport GGD Kennemerland slaapverstoring en hinder Schiphol in 2016 copy

En hadden deze gegevens er in 2017 wel op gestaan, dan had dat mensen zoals bovengenoemde mevrouw kunnen behoeden voor een stap waar ze later spijt van zou krijgen…

vluchten in 2018 (vlieghinder.nl)
vluchten in 2018 (vlieghinder.nl)