Op 11 oktober loopt de inschrijving voor Zaanbrug tussen Wormer en Wormerveer af. Dan moet duidelijk worden of een aannemer het project voor het beschikbare budget van € 13.750.000 wil uitvoeren.
Een eerste aanbesteding (oktober 2018) mislukte. Daarop werd besloten binnen het budget te schuiven waardoor er ruimte kwam om een bouwer meer te betalen.
Harrie van der Laan van de POV in Zaanstad diende gister een motie in om te laten onderzoeken wat Plan B (renovatie) zou gaan kosten. Wethouder Slegers vroeg hem met klem de aanbesteding af te wachten, extra onderzoek zou niet alleen duur zijn maar ook overbodig. Hij beloofde snel met informatie te komen. Daarop trok Van der Laan de motie in maar beloofde in november de zaak opnieuw aan te kaarten als er geen duidelijkheid kwam. Wat ‘snel’ betekent is niet concreet gemaakt, na 11 oktober moeten de aanbestedingen doorgerekend en vergeleken worden (als ze binnen het bedrag blijven).
De nieuwe Zaanbrug had er vorig jaar al moeten liggen, maar problemen met de financiering vertraagden de zaak. In april 2018 zou aanvankelijk bekend worden gemaakt wie de brug gegund zou krijgen maar geen enkele bouwer wilde voor € 12.250.000 aan de klus beginnen.
Via een besparing van zo’n € 1,5 miljoen is het budget opgehoogd. Die besparingen zijn zo simpel dat het de vraag is waarom niemand daar eerder op is gekomen: de snelheid op de Ned Benedictweg wordt tijdelijk verlaagd naar 50km per uur en de Connexxion-bussen gaan over de tijdelijke Zaanbrug rijden.
PAS
Groot onderhoud (handhaven huidige brug) zou Wormerland € 3,5 miljoen kosten, nieuwbouw was aanvankelijk op € 6,2 miljoen begroot. De nieuwe brug wordt aanzienlijk breder: van 12 naar 16,5 meter, en wordt ook een halve meter hoger dan de oude.
Na het vinden van een bouwer is er nog de PAS-hindernis. Door de stikstof-uitspraak van de Raad van State ligt de hele bouw stil. De Provincie maakte gister bekend dat bouwwerken zonder extra stikstof-uitstoot wel door mogen. Daar ligt een kans. Het project levert alleen in de bouwfase extra stikstofuitstoot op, en verlaging van de maximum snelheid levert een lagere uitstoot op. De klus: uitrekenen wat permanente invoering van 50km op de Ned Benedictweg op gaat leveren.