25 Jaar geleden dagdroomden mijn man en ik over een geluidsregistratiesysteem dat overvliegend luchtverkeer boven ons huis in Assendelft permanent zou kunnen detecteren en registreren, zonder daar zelf mee in de weer te hoeven zijn. Want zo zouden we kunnen openbaren, hoe erg die overlast eigenlijk was.
Het bleef helaas bij dromen, maar dankzij de technische vooruitgang is er nu ineens toch zicht op zo’n permanente meting van vliegtuigherrie. De eerste stap daartoe werd gezet door de actievelingen van SchipholWatch.
Door Winnie de Wit
SchipholWatch heeft samen met Roelof Meijer een App voor de smartphone gelanceerd, waarmee je zelf het aantal decibellen kunt meten dat een vliegtuig veroorzaakt, en vervolgens met één druk op de knop door kunt geven aan de database die aan dat programma hangt.
Met deze Explane-App metend, noteerden wij samen met andere gebruikers uit ons postcodegebied 1566 maar liefst een gemiddelde van 70dB. Terwijl wij volgens de papieren norm minder dan 58dB ‘last’ zouden hebben. Afgelopen weekend meldde SchipholWatch.nl dat zij, dankzij het koppelen van die Explane-App aan de meest simpele computer, over enkele weken een apparaat kunnen leveren, dat voor ca. € 150 alle overkomende vliegtuiggeluiden meet, en deze doorgeeft aan de database.
De Saense Onderwonenden Schiphol – werkgroep-SOS – is hier ontzettend blij mee. Zelf zullen wij zeker zo’n apparaat aanschaffen, en het is de intentie van Kontakt Milieubeheer Zaanstreek – KMZ – waar de SOS-werkgroep toe behoort, om er ook een of twee aan te schaffen. Zo kunnen we in de Zaanstreek eindelijk zelf metingen verrichten, onafhankelijk van die Schiphol-slager die alsmaar zijn eigen vlees keurt.
Overtreding
We mogen hopen dat het klopt wat er dankzij jarenlang onderzoek van de juristen van MOB, Mobilisation for the Environment, op 15 september werd geopenbaard. Behaalden zij eerst bij de Raad van State een overwinning omdat geoordeeld werd dat de PAS-regeling onrechtmatig was, nu toonden zij ook aan, dat het Ministerie van I en W inzake Schiphol willens en wetens in overtreding is aangaande de Wet op de Natuurbescherming: slechts 400.000 van de 500.000 vluchten blijken wettelijk toegestaan.
Op de hoogte blijven of in actie komen aangaande vliegtuigoverlast? Er zijn meerdere opties, te weten:
- Voor wie de overlast van het vliegverkeer beu is, of op de hoogte wil worden gehouden van de acties van de SOS-werkgroep: meld dit dan aan soszaanstreek@gmail.com.
- De handhavingsactie van MOB – m.b.t. tot het overtreden van de Wet op de Natuurbescherming door Schiphol – kun je kracht bij zetten. Kost ca. tien minuten tijd.
- Mobilisation for the Environment kun je ook financieel ondersteunen in hun juridische strijd tegen ‘gesjoemel’ door de overheid.
- Wil je zelf gaan meten? Installeer dan de ExplaneApp op je smartphone. Zo draag je bij tot het inzichtelijk maken van de werkelijke overlast. Wil je deze vrijwilligersorganisatie financieel ondersteunen, dan vind je daar uitleg over op de website.
- Wil je misschien ook zo’n permanente meter aanschaffen? Meld je dan via info@schipholwatch.nl
- Wil je vliegtuigoverlast melden, maar niet de veel te ingewikkelde website van BAS gebruiken? Mail dan gewoon naar info@mailbas.nl
- Je kunt daarnaast ook nog melding maken via milieuklachten.
- Verder is er een website die voor jou klachten bij BAS in kan dienen over vliegtuigen die te laag overkomen.
- Ook kun je nog de oproep van Natuur & Milieu steunen voor eerlijke belasting op vliegtickets.
Eindelijk na de opening van de Zwanenburglaan kan ik met open ramen slapen. Maar
dat zal wel snel veranderen. Het valt me de laatste weken op dat de landende vliegtuigen naar de Polderbaan vaak recht over Krommenie dalen. Ze horen toch
tussen Uitgeest en Krommenie te dalen! Ondanks alles toch weer extra lawaai over
Krommenie. Schiphol wordt bedankt.
Ongeveer 600 meter.
Ze zitten dan al een stuk hoger, meestal net boven de 1000 meter bij opstijgen, bij landen, maar dan maken ze stukken minder geluid, zitten ze soms ietsje lager.
Weet iemand hoe laag (op welke hoogte) vliegtuigen overvliegen in Saendelft West? Zou 1,5 of 2 kilometer hoogte vanaf de aarde kunnen?
Het probleem in Nederland is dat het totaal overbevolkt is. Men wil dit liever niet horen, omdat het "schuurt" met het verder bebouwen van natuurgebieden, weilanden, immigratie, en andere "problemen". Er zijn erg veel mensen die wel 'ergens' last van hebben. En veelal terecht. Er zit meestal maar 1 oplossing bij. Verhuizen. Maar als je in de 'buitengebieden' kan gaan wonen, is er weer overlast van boeren, nachtelijk landbouw verkeer, mest, snelwegen of spoorwegen. Zo gek kan men het niet verzinnen. In de Zaanstreek heeft men inderdaad Schiphol, Hoogovens, industrie, erg veel verkeer en noem het maar op. Wat gaan we eraan doen? Schiphol sluiten, Hoogovens weg, fabrieken dicht? Dan stort alles in.
Je hoeft niet in extremen te denken - alles dicht en dan stort alles in - je kunt ook zeggen: wat is voor een klein dichtbevolkt gebied als Nederland haalbaar. En voor wat Schiphol betreft blijkt al jaren dat die enorme groei van de laatste twee jaar - vanwege de hub-overstappers en de veel te goedkope vakantievluchten - voor onderwonenden 'killing' is.
Dus als je een goed bestuurder bent, dan ga je je om e beginnen eens netjes aan (natuur)vergunningen houden, nodig je de luchtvaartlobby eens niet aan tafel om mee te praten over Milieu Effect Rapportages, en luister je gewoon eens naar de noden van het volk, dat jou en je medebestuurders heeft gekozen om integer te handelen.
Vergaat Nederland wanneer er 100.000 of 200.000 vluchten minder op Schiphol landen? Ik denk het niet...
Vliegen is veel te goedkoop. Bovendien is de luchthaven in Rotterdam er ook nog, daar kan ook wel meer vliegverkeer heen. De Haarlemmermeer is niet drooggelegd om eer een luchthaven van te maken.
VLIEG-TUIG
Als het mooi weer is moet de tuindeur dicht bij een Ned.talig tv programma. Slapen met een open raam is voor mij onmogelijk. Ik word er moedeloos van.
Eerder op de dag voor de aardigheid de app geïnstalleerd en wat metingen gedaan. 70 dB komt idd regelmatig voor met uitschieters naar 77/78 dB.
Westzaan noord! Iedere morgen, kwart voor zeven dan voel ik mijn bedje beven. Heb geen wekker, slaap lekker!
In Krommenie heb ik er ook last van. Vooral de vrachtvliegtuigen. Je voelt zelfs trillingen in het huis.
Wij hebben de handdoek in de ring gegooid en wonen sinds drie maanden in Almere. Krommenie was volgens ons onleefbaar geworden, in de tuin zitten was onmogelijk, tuindeuren open en tegelijkertijd tv kijken/luisteren was ook geen doen. En elke ochtend om 5 uur wakker en niet meer slapen. We wonen nu heerlijk rustig, maar het is vreselijk om de plek waar we zo geworteld waren te moeten verlaten.
Op moment dat ik dit schrijf razen de vliegtuigen over hier in Assendelft Noord. Er is geen sprake meer van achtergrond geluid, dat wordt volledig overstemd. Ofwel de meting met de telefoon geeft ruim voldoende indicatie over toename vlietgtuiglawaai. Schiphol heeft gewoon geen elk belang om dit te erkennen en nog minder om het tegen te gaan.
Mooi idee zo'n app, alleen zal het nooit serieus genomen worden vanwege het omgevingsgeluid, dat zal weggefilterd moeten worden en dat lijkt me wat lastig met een telefoon app.
Als er echt iets serieus op de markt komt en betaalbaar dan doe ik mee.
Heb al eens contact opgenomen met Geluidsnet, heet tegenwoordig anders meen ik,die mij de moeilijkheid uitlegden in verband met rondom geluid.
Je zit ook al met een heel hoge omgevingsruis waar al een heleboel geluid in verdrinkt.
Ik zou iets betaalbaars en iets wat een serieuze bijdrage kan leveren op mijn dakkapel willen zetten. Ik wil niet negatief doen maar die app is naar mijn mening speelgoed. Ja, inderdaad zonder dat ik hem ken maar omdat het volgens mij geen bewijs gaat vormen.
Leest u de artikelen hierover op schipholwatch.nl, dan bent u weer bij. Bij te veel omgevingsgeluid zegt de App: ik hoor helemaal geen vliegtuig! 'No plane captured', en dat doet hij soms ook terwijl en duidelijk wel een vliegtuig en geen omgevingsgeluid te horen is, maar daar wordt aan gewerkt. Ook is de Technische Universiteit en het RIVM er nu mee bezig, dus van amateurisme is geen sprake!
Zelf meegedaan aan het calibreren van deze App, in aanwezigheid van iemand van het NSG - de Nederlandse Stichting Geluidshinder. Dus wat meer vertrouwen mag u wel hebben hoor!
Dank voor uw reactie, de tijd zal het leren, hoop dat u gelijk krijgt, maar het punt zal blijven wordt de meting serieus genomen ander doe je mee voor spek en bonen mee en daar ga je niet voor lijkt me.
Ik woon zelf ook in Assendelft en ik kan je vertellen dat het soms lijkt alsof ze het erom doen met die herrie van die vliegtuigen.
Effe flink gas bij geven boven het dorp, je hoort geen muziek meer, en wanneer zo'n ding voorbij raast moet je je gesprek stop zetten want je hoort elkaar niet meer.
HALLELUJA als we z.s.m. Met elektrische vliegtuigen vliegen. Wat een rot herrie...
Probleem is, dat er nog veel werk te verrichten is richting de mensen die ons vertegenwoordigen. Dus de Zaanse raad, B&W van Zaanstad, de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (als handhavers).
En hoe meer mensen in Zaanstad van zich laten horen, hoe beter de klachten door de SOS-werkgroep voor het voetlicht gebracht kunnen worden.
Ook door zelf te gaan meten met de ExplaneApp en die gegevens aan de database door te geven (is een druk op de App, dus geen werk), zorgt ervoor dat de enorme overlast in de wijde omgeving van Schiphol nu eens echt aan het licht komt. In plaats van de voor de luchtvaartindustrie zo gunstige berekeningen...