Ligt het aan mij of heeft u dat nu ook: je belt iemand, of je stuurt een mailtje en je wordt niet teruggebeld of je krijgt geen antwoord. Mijn mailbox zit vol berichten waarop ik niet zit te wachten, maar het antwoord waarnaar ik smacht komt nooit.
Vorige week gebeurde het me weer. Ik belde iemand van het gemeentehuis Zaanstad met eenvoudige vraag waar je met ja en nee op kon antwoorden, en waarmee geen kosten waren gemoeid. Ik zou worden teruggebeld, maar na die belofte bleef het doodstil. Aangezien je tegenwoordig op je mobieltje kunt zien of je een telefoontje hebt gemist was daar geen sprake van. Ik stuurde mijn probleem door aan een fervente sms’er, maar die gaf ook niet thuis. Daarna sprak ik een prominente figuur uit de communicatie-generatie persoonlijk aan: zo iemand is die niet kan functioneren zonder een mobieltje onder handbereik. Ik kreeg een schokkend antwoord. Mijn bericht of telefoontje was voor de ontvanger niet interessant genoeg om op te reageren. Ze deed het zelf ook: berichten en telefoontjes deleten waar ze geen zin in had.
Nu vraag ik me af, wat de voordelen zijn van moderne communicatiemiddelen. Als ik mijn huisarts bel, krijg ik de praktijk aan de lijn en moet ik een nummertje intikken wat het doel is mijn bezoek. Sinds ik ingeschreven sta bij de Kamer van Koophandel word ik wekelijks geplaagd met mensen die beweren dat ik nog mag profiteren van een voordelig energie-aanbod. Ze doen dat heel slim door steeds vanuit een andere regio te bellen, waardoor je het nummer niet herkent. Ik vind het een domme manier om van moderne techniek gebruik te maken. Wie verzint het om mij dagelijks aanbiedingen voor een reis naar Mallorca te sturen, terwijl ik al een reis naar dat zonnige oord heb geboekt? Ik ga echt niet twee keer achter elkaar. Maar ik weet niet hoe ik de verzender dat aan zijn verstand moet peuteren.
Enfin, ik moet er maar aan wennen. Misschien moet ik mijn berichten iets pikanter maken, zodat de ontvanger recht op zijn stoel gaat zitten en mij onmiddellijk terugbelt. Zoiets als: hoi, bel me even terug, want je hebt nog geld van me tegoed. Zo’n tactiek stuit me tegen de borst want ik houd niet van fake-mail.
De foto boven komt uit het Gemeentearchief.
Bij geen reactie blijkt het vrij effectief om een briefje aan, bijvoorbeeld, de burgemeester te richten. Dan wordt de vraag 'van boven' gesteld. Of zoals mijn ouwe oom zei: jongen je moet naar beneden pissen niet naar boven.
Ja hoor Anneke, ik heb er nog eentje: een mail met “ wij hebben u meer malen proberen te bellen, bladiebladiebla”. Dit is een niet kloppend excuus. Zij hebben proberen te bellen, maar ze kunnen niet bellen! Tsja dan krijg jij of ik ook geen nummer in je display. Men kan van alles roepen. Maar uiteindelijk hebben ze niet gebeld. Zelfs geen poging gedaan. Mooi makkelijk! Het zou moeten zijn: wij hebben u gebeld, wij kregen geen gehoor, wilt u ons nogmaals benaderen.
Hey Anneke,
Ik noem dat onprofessioneel en onbeschoft, alsof alles zich dan vanzelf oplost.
Het probleem van ongevraagde email herken ik ook, je kunt deze mails als spam markeren.... succes en houd vol!