Dat was even schrikken aan de koude deur. Nooit bij stil gestaan dat de riolering en alle afvoerleidingen in huis een potentiële bedreiging van het woongeluk zijn.
Nee, wat u zegt, je beseft niet wat je in de achttien jaar die we hier wonen allemaal achterlaat in de leidingen en hoe explosief die opeenhoping kan worden … De hoogste tijd om de boel schoon te laten maken door Afvoercheck.
Een bijdrage van Jaap de Jong
‘Onzin,’ was de reactie van de bouwkundige van Vereniging Eigen Huis. ‘Als het in huis niet stinkt en de afvoer geen problemen oplevert, is er geen enkele reden om de riolering en de aansluitingen te laten controleren. Laat staan te reinigen.’
De man aan de deur dacht daar heel anders over. Hij sloeg een map open en begon – geholpen door foto’s – omstandig uit te leggen hoe ze de hoofdriolering met een roterende borstel schoon ploegen en het vuil onder hoge druk afvoeren. En hoe ze alle andere afvoerenpunten een zwanenhalzen controleren en zo nodig vervangen. Nee, dat wist ik niet, hoe hard zwanenhalzen slijten. ‘Als Afvoercheck is geweest, is uw huis weer zoals het was toen u erin kwam wonen.’
Tien euro per maand
Ondertussen liet hij onopvallend een formulier zien met veel kruisjes dat duidelijk moest maken hoeveel werk ze wel niet hadden in Plan Willis. Dat was in ons voordeel, want dan hoeven we geen voorrijkosten en personeelskosten te betalen. ‘Het zou te gek zijn om vijftig euro in rekening brengen om van de overkant naar hier te komen.’ De prijs was laag: tien euro per maand voor een onderhoudscontract van twee jaar. ‘De meeste mensen geven er de voorkeur om het in één keer te betalen.’
Het klonk allemaal heel serieus en ook heel logisch, zeker als je geen verstand hebt van rioleringen en afvoerleidingen.
‘Dure onzin’
Colporteurs stimuleren de neiging om een slag om de arm te houden. Om even te overleggen met de partner. De man tikte op het formulier met kruisjes: ik heb nog een gaatje voor u op… Uiteindelijk begreep hij het wel, de behoefte aan overleg. Waarschijnlijk wist hij wat er zou gebeuren na een check van Afvoercheck op internet. ‘Niet doen’, ‘dure onzin’ en een rijtje gemeenten die waarschuwen voor Afvoercheck. ‘Afvoeren of riolen die jaarlijks problemen geven zijn foutief geconstrueerd of hebben een ander gebrek. Opnieuw aanleggen is de enige oplossing.’ Volgens de website van Afvoercheck is voorkomen beter dan genezen. Het zijn ware woorden die ook gelden voor verkoopgesprekken aan de deur.
Ik heb goede ervaringen met Afvoercheck.
Helaas wel enigszins duur abonnement per kwartaal, maar dit leverde weer grote voordelen op toen ik een echte rioolbreuk had. De onderzoekskosten werden gedekt door Afvoercheck.
Verder steeds netjes de riolering ontstopt en alle sifons schoongemaakt. Keurig personeel.
In feite spaar je met het abonnement de kosten van je factuur.
Helaas heb ik het abonnement opgezegd omdat ik dacht dat ik het niet meer nodig had. Maar nu heb ik juist weer een kapotte aansluiting en moet ik toch extra kosten maken.
Diverse verstoppingen tijdens ons tweejarig contract met Afvoercheck. Volgens Afvoercheck moest ons riool opnieuw aangelegd worden en natuurlijk konden we dat het beste door hun laten doen. Diverse offertes aangevraagd en de keuze viel niet op Afvoercheck, maar op een ander rioleringsbedrijf. Riool hoefde niet opnieuw aangelegd te worden, een kleine correctie in het afschot. Een jaar later verstopping, die Afvoercheck weigerde te verhelpen: "had u de werkzaamheden maar door ons moeten laten uitvoeren, nu ligt het riool helemaal fout." Het rioleringsbedrijf gebeld en die hebben de leidingen doorgespoten. Dat bleek niet goed te zijn gedaan door Afvoercheck. Opzet? Zo voelt het in ieder geval wel. Alles functioneert nu prima. Contract opgezegd. Voor ons nooit meer Afvoercheck.
Ik heb hele goede ervaringen met afvoercheck. Het ludieke wil dat ik een ernstige verstopping had zeg 3 jaar geleden en toen belde er iemand aan: Dingdong, de Afvoercheck.. Hij kon gelijk aan de bak. Zijn conclusie, u leidingwerk is slecht, en dat klopt, metalen leidingen (1974), die verroest zijn aan de binnenzijde en bovendien klein van diameter. Daarnaast een verzakte riolering. Hun advies, alles vervangen, kosten ca 800 euro. Kosten 2 jaar uitgesteld. Abonnement genomen, en kostenloos zijn ze in twee jaar nog twee keer geweest om de boel door de spuiten, en dat was geen makkie!. Na 2 jaar kon ik alsnog voor de prijs van destijds alles laten vervangen. Dus ALLE aan- en afvoer onder het huis, en de complete riolering tot aan de gemeentegrens. De deal was dat ik zelf de riolering opengroef en dichtmaakte. Nee niets dan lof over de Afvoercheck. Vakkundig, ambulant, goedkoop!
Ik heb net een mail ontvangen van Afvoercheck.
Staat in dat ze mijn opzegging in goede orde ontvangen hebben en dat ze mij niet meer contacten.
Ben benieuwd !!!
Ongeveer 2,5 jaar terug stonden ze aan mijn deur. Op dat moment had ik ze echt nodig omdat de aannemer vergeten was de rioolbuizen en drainen door te spoelen. Ik was blij dat ze kwamen want het zat echt dicht. Die jongen zei letterlijk: Doen we over 2 jaar nog een check en is het klaar. Dat was dus afgelopen 28 April 2020 tussen 11:00 en 15:00 uur. Het was niet meer nodig, dus heb ik die afspraak afgezegd. Binnen 2 dagen lag er een abonnement factuur van 255,'euro.
Dus opeens zit ik vast aan een abonnement... heb ze meteen gemaild dat ik mijn abonnement die ik niet had ging opzeggen. Zij durven wel zeg, te schofterig. Ik weet niet wat mij nog te wachten staat, hopelijk kunnen is het nu klaar. Zieke lui bah
Mijn bejaarde ouders hebben zich dit ook aan laten praten. Deze afzetter heeft zelfs een de kruipruimte een zogenaamd lek verholpen, ik vermoed zelf even een kraantje losgedraaid en daarna weer aangedraaid, daarmee het zogenaamde nut bewijzend. Toen hebben ze zich een tweejarig abonnement laten aansmeren met zoveel kleine lettertjes dat er eigenlijk niets meer onder valt dan dat je ze kunt bellen als er weer iets mis zou zijn. De reparatie zelf valt daar dan weer buiten. Kortom, je kunt net zo goed gewoon een loodgieter bellen als je eens een probleem hebt.
Ik heb het meteen opgezegd, maar helaas komen er niet onderuit. Nog een paar termijnen en het is afgelopen en hoop ik deze club nooit meer tegen te komen. Mijn ouders heb ik geïnstrueerd geen enkele dienst meer aan de deur of telefoon af te nee=men. Omdat ze moeilijk Nee kunnen zeggen heb ik ze zelfs een vriendelijk zinnetje in laten studeren, waarbij ze zich niet ongemakkelijk voelen om de colporteur de deur te wijzen. "Dank voor de informatie, wij nemen ter plekke nemen liever geen beslissingen, maar als u een kaartje achterlaat komen we er graag op terug." Vervolgens geven ze dat aan mij en bel ik ze af met het verzoek onze deur voortaan over te slaan.
Schoorsteenvegers, ramenlappers, rioolidioten, tuinmannen, dakreparateurs. Ik dacht er nooit in te trappen. Toch gebeurd! Met een stoelenmatter uit Purmerend! Begint met een S. Kwam met ee stoelen terug en wilde 2500€ hebben. Aangifte gedaan. Niet betaald. Stoelen kan hij in z’n ...... steken. U bent gewaarschuwd. En excuses voor mijn taalgebruik.
Je moet nooit met mensen aan de deur in zee gaan, informeer ZELF naar bedrijven maak afspraken en vraag eerst offertes op.
Als iets aan de deur wordt aangeboden is het vaak dwingend en “ nu zo voordelig, alleen vandaag deze prijs”. Dus nooit meer doen
Dat mensen nog in dit soort onzinpraatjes geloven......
Meteen wegsturen en deur dicht gooien.
Hilarisch! Ik ga ook maar zo een onzindienst verzinnen. Wie weet levert het nog wat op.
Mijn economieleraar heeft wel eens geopperd om acceptgiro's van Inwaterende Sluizen te versturen, en hopen dat een gedeelte blind betaald wordt.