Een orkaan kan een verwoestende werking hebben. Alles wat op zijn pad komt moet plat. Ook als het een digitale orkaan betreft.

Natuurlijk dient een krant met die naam uiterst kritisch te zijn op ontwikkelingen die het leefklimaat van de burger treffen, maar de boel moet wel heel blijven.

Door Anneke van Dok

Zaankanters zijn zuinig met complimenten en royaal met moppers. En wie terugkeert naar 1850 om appels en peren met elkaar te vergelijken, heeft veel woorden nodig om zijn punt te maken.

Ik vond het Orkaanartikel over de Schans daarom een echt Zaans bericht. Ik weet nog hoe de dijk er uit zag voordat de Zaanse Schans werd opgericht, er woonde praktisch niemand en er lagen plannen om de Kalverpolder helemaal vol te bouwen.

De bewoners van de monumenten op de Zaanse Schans wisten dat ze in een toeristische attractie gingen wonen, hoewel niemand kon vermoeden dat de globalisering zoveel niet Europese bezoekers zou trekken. Ikzelf vind de overzijde van Zaan ook veel authentieker, maar ik zie de attractie die de Schans biedt aan buitenstaanders heel goed.

Wees toch een beetje trots op je stad, of ga een paar jaar elders wonen, dan krijg je vanzelf een beetje heimwee. De Schans is niet authentiek, heeft niets met 1850 te maken, maar het toont wel de unieke nijverheid, die de Zaanstreek kenmerkte, en waar je best een beetje groos op mag zijn. Wie genoeg heeft van de klompen en de molens, draait zich om en heeft een wijds uitzicht over de groene Kalverpolder en of maakt wandeling naar de Gortershoek en de Domineestuin.


Afbeelding boven: ansichtkaart Zaanse Schans, foto genomen vanaf de eerste verdieping van De Walvis, op de achtergrond de Gortershoek.

Foto: (C) Roel Dijkstra / Foto Jaap Doeser