Ik wacht met spanning de ontwikkelingen op het Hembrugterrein af. Een cultuurwerf met veel moderne kunst staat me eerlijk gezegd wel aan. Zoveel moderne kunst is er boven het IJ niet te vinden.
Een mooi museum, zoals het MORE in Gorssel, is ons door de ondergang van Dick Scheringa ontglipt. Voor de schilderijen die hij in een oude school tentoonstelde en die hij in een groot museumgebouw in West-Friesland wilde onderbrengen moet ik nu naar dat dorp in Overijssel. De Gorsselaren lopen naast hun schoenen van trots.
Ja ik weet het, ik kan ook naar Bergen gaan, en het Stedelijk Museum is niet ver. Toch hoop ik op een spectaculaire ontwikkeling van het gebied, dat vroeger voor pottenkijkers verboden was (want stel je voor, dat ze de wapengeheimen van de Artillerie- inrichting door briefden naar de Russen).
Een gebied met de omvang van de Zaanstreek verdient grootschalige initiatieven. De streek heeft immers een historische reputatie op het gebied van met name schilderkunst, jazz- en popmuziek. De ontwikkeling van een cultuurwerf is riskant, omdat je de opbrengst, noch de hoge kosten kunt voorspellen of rekenkundig verantwoorden. Een goede politicus zet echter niet alles naar zijn hand, maar durft zich te laten verrassen. Wie ruimte geeft aan creatieve geesten, geeft ruimte aan de toekomst in plaats van te blijven dralen op oude sentimenten. Dat geldt voor beeldende kunst en muziek, maar ook voor stedenbouw en architectuur.
Morgen ga ik naar een lezing van Adri Duivesteijn, oud-wethouder van Den Haag en Almere en oud- Kamerlid voor volkshuisvesting. Hij kreeg grote faam door zijn beleid om meer vrijheid te geven aan particulieren en architecten. Zonder bezwarende regeltjes en zonder retro-sentiment vooraf.
Ik gun Zaankanters een Hembrugterrein dat past bij het imago, dat hen altijd heeft gekenmerkt. Een tikje anarchistisch, altijd dwars en eigenzinnig. Wie het daar niet mee eens is, bevestigt deze regel. De ontwikkeling van Amsterdam-Noord vormt geen concurrentie, maar eerder een bevestiging van de noodzaak om een toekomstvisie te ontwikkelen.
Door Anneke van Dok
Waarom door briefen aan de Russen? konden die het bedrijfsblad in die tijd nog niet vertalen? :)
Er is gewoon nog weinig concreets betreffende kunst en cultuur daar ter plekke. Dus dan gewoon een foto van iets wat er wel is. Geen foto is ook geen optie. En zoals de foto genomen is lijkt het op kunst. Toch?
Beste redactie van de Orkaan,
wat heeft die foto van dat onderdeel van ik meen de Hembrug te maken met 'schilderkunst, jazz- en popmuziek'?
Of dient het ter illustratie van 'blijven draaien op oude sentimenten'?
Dat laatste uiteraard.