In de plannen van de provincie over de nieuwe verbinding tussen de A8 en de A9 komt de naam Assendelft 49 keer voor. Vooral in positieve zin: Assendelft gaat minder hinder van de N203 krijgen (die overigens vooral langs Krommenie gaat) terwijl er ook minder sluipverkeer door het dorp zal komen: “verbeteren van de leefbaarheid in Krommenie en Assendelft” dus.

Maar in de plannen (zie kaartje in vorig bericht van De Orkaan) moet die weg toch ergens door het dorp heen, een “ongelijkvloerse aansluiting” volgens de provincie, die voorstelt de weg eronder te leggen (een tunnel van ±100 meter). ROSA riep Assendelvers al op zich te verzetten tegen die plannen, vooral vanwege die nieuwe doorsnijding.

In de plannen worden twee alternatieven voor de doorsnijding genoemd. In beide gevallen wordt het een autoweg, dus twee maal twee rijbanen. De maximum snelheid wordt 100 km.

Uitgangspunt is “dat een nieuwe weg tussen de A8 en de A9 het lintdorp Assendelft kruist tussen de Communicatieweg en de Noorderveenweg. De weg zal daar in een onderdoorgang liggen, zodat de weg vanuit het lintdorp niet tot nauwelijks zichtbaar is en tot zo min mogelijk geluidsoverlast leidt.”

De opties zijn:

  • Een aansluiting via de Noorderveenweg bij de kruising tussen de N246 en de A8 (dus de huidige aftakking naar Saendelft;
  • Een nieuwe aansluiting ten zuiden van Saendelft die ook aansluit op de Communicatieweg en Noorderweg (de weg die nu ten noorden van Saendelft loopt).

De opties zijn op dit kaartje aangegeven (door ons in rood ingetekend, niet door de provincie). Bij de variant van een nieuwe weg die recht vanuit de A8 komt (en die de voorkeur lijkt te hebben, die is namelijk wel ingetekend door de provincie) liggen de panden in de buurt van 675 (oneven) en 650 (even).

 

doorsnijding