De Zero Emissie (ZE) Zone in centrum Zaandam is uitgesteld van 2026 tot 2030. Maar in dat jaar moet het er echt van komen. Ook voor Wormerveer en Krommenie zijn deze zones voorgesteld. In deze zones mogen dan alleen elektrische bedrijfsauto’s komen (of andere voertuigen met ‘0’ uitstoot).

In ZE-zones moet gecontroleerd worden of er niet stiekem dieseltjes of benzineauto’s rijden. Handhaving met ANPR-camera’s die kentekens herkennen kost ongeveer € 1,2 miljoen per zone. Een scanauto is goedkoper: € 600.000 per zone. In deze bedragen zijn ook extra uren voor handhaving en extra capaciteit voor de afdeling vergunningen begroot.

Volgens Zaanstad zullen de ‘kosten per jaar fors afnemen en na 5 jaar richting de 0 gaan’. Als er drie zones komen, kost het € 1,8 miljoen (scanauto) of € 3,6 miljoen (camera’s).

Begin 2026

Ondernemers die in ZE-zone in bijvoorbeeld Amsterdam of Haarlem werken moeten nu wel al ZE-vervoer gebruiken of een ontheffing hebben. Bij invoering van een ZE-zone in 2030 vervallen de ontheffingen en overgangsregelingen.

Zaanstad kreeg in de periode 2023-2025 € 1,2 miljoen subsidie voor de invoer van de drie ZE-zones. Daarvan moet de gemeente waarschijnlijk € 780.000 terugbetalen die nog niet is besteed.

Ondernemers moeten uiterlijk begin 2026 op de hoogte worden gebracht dat de zones er aan komen.

Het plan om op 1 januari 2026 het winkelgebied in het centrum van Zaandam een Zero Emissie Zone (ZEZ) te maken, waar alleen ‘schone’ vracht- en bestelauto’s zijn toegestaan, is uitgesteld tot 2030 na het aannemen van een amendement in de raad van Zaanstad in november 2024.

Door Piet Bakker. Bronnen: Raadsinformatiebrief Zaanstad en eerdere artikelen op De Orkaan. Foto: De Orkaan.