Hoewel de stroom aan toeristen die via treinstation Zaandijk-Zaanse Schans enorm toeneemt, ontbreekt het er aan de juiste voorzieningen. Ook zou de route naar de molens – en weer terug – veel duidelijker moeten worden aangegeven, aldus ombudsjournalist Arne Doornebal.
‘Excuse me?’ Terwijl een deel van het groepje toeristen dat aan de KFC kant van het treinstation uitstapt op hun telefoons wanhopig op zoek is naar verbinding – voor Google Maps – komen twee anderen naar mij toe. ‘Do you know…’ Ik weet eigenlijk al genoeg. ‘Dus u zoekt the windmills? Dat is aan de andere kant van het station, dan alsmaar rechtdoor.’ Bijna dagelijks zie ik rondom het station buitenlandse bezoekers die de weg niet weten. Er staat bij het afkomen van de trap van het perron wel een bordje, maar dat wordt kennelijk geregeld gemist door de groepen bezoekers, die enthousiast en luid kwebbelend de trein uitkomen.
Als we de toeristen, die geld uit komen geven in onze gemeente, een beetje tegemoet willen komen dan moeten we ze beter van dienst zijn. Maak dat bord een stuk groter, gebruik desnoods het hele muuroppervlak, en maak met pijlen en symbolen duidelijk welke kant je op moet om de molens te bezoeken. En natuurlijk in het Engels, Duits, Frans, Japans, Chinees, Arabisch, Spaans en in nog een aantal wereldtalen – om er zeker van te weten dat iedereen het snapt.
Ook buiten het station kan de bezoeker nog kiezen, rechtdoor de Stationsstraat in (de beste optie, leg daar voor mijn part een rode loper neer of schilder de straat in die kleur) of toch eerst over de stoep richting de wat minder pittoreske Guisweg – daar zie ik ze nog geregeld naartoe lopen, vermoedelijk aangespoord door Maps.
En dan terug. Het is optimistisch om te denken dat iedereen heeft onthouden dat ze met een tunneltje onder de Provincialeweg zijn doorgekomen. Geregeld zie ik toeristen die vanaf de Guisweg komen en in de verte het station zien liggen, levensgevaarlijke toeren uithalen om eerst de Provincialeweg en dan de Guisweg over te steken, ter hoogte van het spoor. Het is een wonder dat dat zo weinig fout gaat. Waarom hier niet ook grote borden op en nabij die kruising plaatsen, die onze gasten de goede kant op wijzen: naar de tunnelingang bij de Stationsstraat.

Faciliteiten volstrekt ontoereikend
En dan het station zelf: wat een gemiste kans. Gelukkig komen verreweg de meeste mensen met een retourtje op zak naar Zaandijk – maar niet iedereen. Ik heb weleens bijna de trein gemist omdat er een hele groep toeristen voor me stond te prutsen bij de enige (!) kaartjesautomaat die er is – waar ze één voor één een kaartje uit probeerden te halen met contant geld.

Er is welgeteld één toilet aanwezig, onder management van het personeel van het enige minuscule winkeltje waar een kopje koffie te krijgen is – waarvan dan de sleutel heen en weer gebracht moet worden. Niet toereikend als er honderden mensen op het perron staan.

Alles wijst erop dat het toerisme alleen maar toe gaat nemen in de komende jaren. Klagen daarover heeft geen zin en bovendien, gaan wij Hollanders niet ook graag lekker eropuit in andere landen? Als we de parkeerproblemen nabij de molens echt aan willen pakken is investeren in een knap treinstation, waar mensen goede faciliteiten krijgen en de juiste kant op begeleid worden, een absolute noodzaak. Wat meer winkels en sanitair erbij is niet alleen een goede service, maar tegelijkertijd een aantrekkelijk businessmodel voor een gewiekste middenstander. Of voor de uit de kluiten gewassen Zaanse kruidenier.
Door Arne Doornebal.
@arne dornebal zullen ww eens koffie doen vertel ik je wat meer. hoe een en ander werkt.danweltot stand kwam?
Met alles eens. Heb dat ook doorgegeven aan de gemeente maar krijg dan steevast te horen dat zij het goed vinden zo. Ik had de NS al eens gevraagd of er een extra automaat kon komen voor treinkaartjes. Die zouden dat toen 'onderzoeken'.
Je kan overigens voorkomen dat mensen een drukke weg oversteken door de trein (en het station) zelf in een tunnel aan te leggen :-P Dan kan er meteen een mooi, goed functionerend station worden gemaakt met winkels én goede toiletten.
En wat te denken van het terugbrengen van vier keer per uur een trein in beide richtingen, en niet alleen in de spits, maar over de hele dag en ook in het weekend. De treinen zitten nu overvol.
Wat te denken van het parkeren. heb weleens gelezen 2 miljoen bezoekers per jaar. Kleine aantal bezoekers met auto ,Denk men in het gemeente huis. Maar gemeente geniet ervan hoor. parkeerbeheer /handhaving heeft genoeg werk te doen en gemeente heeft weer extra inkomsten .
Voor faciliteiten op het station moet je niet bij de gemeente zijn. Dan moet je bij de NS wezen. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het voor- en achterplein van het station.
Er is ook veel tijd en moeite gestopt in het vernieuwen van de stationstunnel even geleden. De muren zijn bekleed met grijze tegels waarin de vormen van molens zijn geslepen, en deze lijnen zijn gekleurd.
Helaas zijn het erg kleine lijnen waardoor dit amper tot niet te zien is in de "donkere" tunnel.
Het verbreden van deze lijnen maakt de tunnel heel snel een stuk mooier. Ook kan dit simpel dienen als aanduiding van de route met een kleine pijl erbij.
Er kan ook vanuit het "aanleverende" pretpark Amsterdam iets geregeld worden. Bijvoorbeeld bij de hotels/VVV een goede informatie folder omtrent bereikbaarheid. Dit ook op de Zaanse Schans site vermelden. De bezoekers uitleggen dat ze een RETOUR kaartje moeten kopen om in Amsterdam terug te komen. En inderdaad een duidelijk bord in de tunnel. Ook de busverbinding lijn 391 beter faciliteren. Evt. doortrekken van Zaanse Schans naar station Zaandijk. De halte ligt er al.
Zo waar! Zaanstad heeft toch een afdeling Toerisme? Zo moeilijk lijken me een aantal oplossingen niet. Naast dat bewoners overlast ondervinden, schiet Zaanstad tekort in een duidelijke, goed geoutilleerde ontvangst.
Geweldig verhaal en helemaal correct. Het is alleen gezien van uit de toeristen. Als bewoner en vaste gebruiker van de Schans, omdat mijn kinderen en kleinkinderen aan de andere kant wonen, mag de gemeente ook wel eens nadenken hoe de eigen bewoners beter gefaciliteerd kunnen worden. Dat geldt voor de Schans, maar ook voor de fly-over bij het stadhuis. Het is levensgevaarlijk en, denk ik, vrij simpel op te lossen met borden en een hek tussen fietspad en looppad. Maar dan moet je wél iets willen doen als gemeente en volgens mij zit daar het grootste probleem
Antwoord van de gemeente, nadat ik voor de tweede keer van mijn fiets werd afgelopen door een achteruit zwaaiende toerist:
"Bedankt voor uw melding. Wij hebben er alles aan gedaan om aan te duiden welk een voetpad dient te zijn en welk een fietspad. Helaas hebben wij geen controle op het gedrag van de toeristen".
Deze verbinding is aan Westerwatering verkocht als fiets-ontsluiting, nadat de bewoners jarenlang overlast hebben gehad door de bouw van deze fly-over.
mag wel meer automaten konen en meer parkeer plaatsen ook bij de schans. gemeente weet al haren dat het daar drukker wordt maar doen er niets aan .ja jaren lullrn op he gemeentehuis
Mee eens, woon sinds een jaar in rooswijk en stap vaak op de trein, een beter gefaciliteerd station zou mooi zijn!