Hoewel de stroom aan toeristen die via treinstation Zaandijk-Zaanse Schans enorm toeneemt, ontbreekt het er aan de juiste voorzieningen. Ook zou de route naar de molens – en weer terug – veel duidelijker moeten worden aangegeven, aldus ombudsjournalist Arne Doornebal.

‘Excuse me?’ Terwijl een deel van het groepje toeristen dat aan de KFC kant van het treinstation uitstapt op hun telefoons wanhopig op zoek is naar verbinding – voor Google Maps – komen twee anderen naar mij toe. ‘Do you know…’ Ik weet eigenlijk al genoeg. ‘Dus u zoekt the windmills? Dat is aan de andere kant van het station, dan alsmaar rechtdoor.’ Bijna dagelijks zie ik rondom het station buitenlandse bezoekers die de weg niet weten. Er staat bij het afkomen van de trap van het perron wel een bordje, maar dat wordt kennelijk geregeld gemist door de groepen bezoekers, die enthousiast en luid kwebbelend de trein uitkomen.

Als we de toeristen, die geld uit komen geven in onze gemeente, een beetje tegemoet willen komen dan moeten we ze beter van dienst zijn. Maak dat bord een stuk groter, gebruik desnoods het hele muuroppervlak, en maak met pijlen en symbolen duidelijk welke kant je op moet om de molens te bezoeken. En natuurlijk in het Engels, Duits, Frans, Japans, Chinees, Arabisch, Spaans en in nog een aantal wereldtalen – om er zeker van te weten dat iedereen het snapt.

Ook buiten het station kan de bezoeker nog kiezen, rechtdoor de Stationsstraat in (de beste optie, leg daar voor mijn part een rode loper neer of schilder de straat in die kleur) of toch eerst over de stoep richting de wat minder pittoreske Guisweg – daar zie ik ze nog geregeld naartoe lopen, vermoedelijk aangespoord door Maps.

En dan terug. Het is optimistisch om te denken dat iedereen heeft onthouden dat ze met een tunneltje onder de Provincialeweg zijn doorgekomen. Geregeld zie ik toeristen die vanaf de Guisweg komen en in de verte het station zien liggen, levensgevaarlijke toeren uithalen om eerst de Provincialeweg en dan de Guisweg over te steken, ter hoogte van het spoor. Het is een wonder dat dat zo weinig fout gaat. Waarom hier niet ook grote borden op en nabij die kruising plaatsen, die onze gasten de goede kant op wijzen: naar de tunnelingang bij de Stationsstraat.

Faciliteiten volstrekt ontoereikend

En dan het station zelf: wat een gemiste kans. Gelukkig komen verreweg de meeste mensen met een retourtje op zak naar Zaandijk – maar niet iedereen. Ik heb weleens bijna de trein gemist omdat er een hele groep toeristen voor me stond te prutsen bij de enige (!) kaartjesautomaat die er is – waar ze één voor één een kaartje uit probeerden te halen met contant geld.

Er is welgeteld één toilet aanwezig, onder management van het personeel van het enige minuscule winkeltje waar een kopje koffie te krijgen is – waarvan dan de sleutel heen en weer gebracht moet worden. Niet toereikend als er honderden mensen op het perron staan.

Alles wijst erop dat het toerisme alleen maar toe gaat nemen in de komende jaren. Klagen daarover heeft geen zin en bovendien, gaan wij Hollanders niet ook graag lekker eropuit in andere landen? Als we de parkeerproblemen nabij de molens echt aan willen pakken is investeren in een knap treinstation, waar mensen goede faciliteiten krijgen en de juiste kant op begeleid worden, een absolute noodzaak. Wat meer winkels en sanitair erbij is niet alleen een goede service, maar tegelijkertijd een aantrekkelijk businessmodel voor een gewiekste middenstander. Of voor de uit de kluiten gewassen Zaanse kruidenier.

Door Arne Doornebal.