Zaandam is deze week voor even een beursvloer rijker. De Zaanse Uitdaging houdt op donderdag 10 april de jaarlijkse Zaanse beursvloer. In de Bullekerk kunnen non-profitorganisaties hun hulpvraag pitchen bij een flink aantal ondernemers. Die moeten er vervolgens voor zorgen dat de hulpvraag wordt verwezenlijkt.

Tussen 15.30 en 17.00 uur kunnen stichtingen, verenigingen en organisaties proberen met ondernemers tot een vergelijk te komen. Dat gebeurt op een heuse beursvloer, inclusief hoekmannen in rode jasjes. De hulpvragen zijn divers, vertelt Bas Husslage namens de Zaanse Uitdaging:

‘Soms heeft een organisatie laptops nodig. Daar kunnen wij bij helpen. Maar ook als het gaat om schilderwerk bij een vereniging.’

Dat de hulpvragen echt divers zijn, blijkt wel uit de lijst die Husslage uit zijn mouw schudt. Zo hielp de Zaanse beursvloer bijvoorbeeld ook een organisatie die juridisch advies zocht. Weer een andere club wilde advies over de organisatiestructuur.

‘Je kunt het zo gek niet bedenken. Het maakt eigenlijk niet uit wat de hulpvraag is. We kunnen niet altijd beloven dat we ook een match kunnen maken, maar we doen er wel ons best voor.’

Ruilhandel

Het is overigens wel de bedoeling dat de portemonnees in de binnenzak blijven. Je vraagt iets en je biedt wat; echte ruilhandel. Bij de editie van vorig jaar leverde dat 61 matches op. Als je dat in geld kunt uitdrukken, zou de opbrengst zo’n € 116.000 zijn geweest. Geld dat de meeste non-profitorganisaties niet hebben en bedrijven die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen graag ter beschikking stellen.

Sinds de oprichting doen er al veel verschillende bedrijven mee. Dat kunnen grote bedrijven zijn, maar ook ZZP’ers die het leuk vinden om iets voor een ander te doen:

‘Deze keer heeft iemand zich aangemeld die mee wil denken om de entree of ruimtes in een buurtcentrum zo te maken dat daar heel makkelijk sociale interactie plaatsvindt. Dat is super-specifiek, maar wel nodig bij veel buurthuizen.’

Kennis

Als het aan Husslage is wordt het aantal van de 61 matches van het afgelopen jaar ruimschoots verdubbeld. Hoewel er al veel bedrijven meedoen, is er altijd nog wel een plekje voor maatschappelijk betrokken ondernemers. Er zijn geen voorwaarden, restricties of andere moeilijke zaken om je steentje bij te dragen, legt Husslage uit:

‘Je moet natuurlijk graag iets beschikbaar willen stellen. Denk dan aan materialen, menskracht of kennis. Het hoeft niet een hele grote bijdrage te zijn. Het kan ook kleins zijn.’

Meedenken is volgens Husslage al heel fijn. Dat kan natuurlijk kennis binnen je eigen bedrijf zijn, maar misschien ook wel binnen het netwerk van jezelf of je medewerkers.

Aanmelden voor de Zaanse beursvloer kan via deze link.

Door Di-Lan Sun