Het rijdt loopt niet lekker bij busvervoerder EBS. Reizigers hebben te maken met veel rituitval, verslechterde dienstverlening en gebrekkige communicatie bij klachten. De ergernis groeit, ook bij de Zaanse gemeenteraad. De Vervoerregio heeft op verzoek van de raad de gevolgen van het intrekken van de zogeheten concessie van EBS onderzocht.
Wethouder Gerard Slegers, ook lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio, noemt het intrekken van de concessie ‘hoogst ongebruikelijk’. Toch drong de raad aan op een grondige analyse.
Wat als?
Als de concessie wordt ingetrokken, komt er een noodconcessie. Een andere vervoerder, zoals GVB, die het openbaar vervoer in Amsterdam verzorgt, of Connexxion, die rijdt in de regio Haarlem, kan het busvervoer tijdelijk overnemen. Ook EBS zelf zou kunnen blijven rijden. Deze regeling duurt maximaal twee jaar.
In die tijd moet een nieuwe concessie worden aanbesteed, maar volgens Slegers brengt dat risico’s met zich mee. De dienstregeling zal waarschijnlijk niet verbeteren en kan zelfs leiden tot minder bussen op de weg, omdat een tijdelijke vervoerder weinig reden heeft om extra te investeren. Ook blijft het personeelstekort een probleem, waardoor er nog meer ritten kunnen uitvallen.
Personeel & financiën
Bij een wisseling van vervoerder móét de nieuwe partij vaste buschauffeurs overnemen, maar ondersteunend personeel, zoals administratieve krachten of uitzendkrachten, valt buiten die verplichting. Zo’n concessiewissel is bovendien een dure operatie. De Vervoerregio betaalt alleen al € 500.000 voor de aanbestedingsprocedure. Daarnaast moeten bussen, stallingen en laadinfrastructuur worden overgedragen, wat tijd en geld kost. In het slechtste geval moet de Vervoerregio extra investeren om het openbaar vervoer draaiende te houden, waardoor andere projecten in de knel komen.
Naast het intrekken van de concessie en een nieuwe aanbesteding, wordt ook gekeken naar de mogelijkheid van inbesteden. In dat geval komt het openbaar vervoer niet meer in handen van commerciële partijen, maar wordt het geregeld door een publieke organisatie.
Klachten
Ondertussen blijft de klachtenafhandeling een probleem. Veel reizigers klagen dat meldingen over rituitval of slechte service niet goed worden opgepakt. De raad heeft de Vervoerregio daarom opgeroepen om EBS hier strenger op aan te spreken. Volgens de Vervoerregio wordt er al gewerkt aan verbeteringen, maar de raad wil dat reizigers snel merken dat de communicatie en klachtenafhandeling beter worden.
Voorlopig blijft EBS gewoon rijden in de Zaanstreek, maar de discussie over de toekomst van het openbaar vervoer is nog niet voorbij. De raad moet nu, op basis van het onderzoek, beslissen of de concessie wordt ingetrokken of dat andere maatregelen nodig zijn om de problemen bij EBS aan te pakken.
Door: Nick Boeske. Info: Raadsinformatiesysteem Zaanstad. Foto: De Orkaan.
We moesten alles privatiseren , dan zou de kwaliteit omhoog gaan en er marktwerking ontstaan die positief zou werken op de prijs !?
Wie verlangt er niet terug naar het oude gemeente vervoer , dat de overheid het zonder winst oogmerk prima regelde ? en dit geld voor geprivatiseerde sectoren .
Het gaat wel beter met EBS maar helaas door de elektrische bussen zijn er minder zitplaatsen en rijden er geen gelede bussen meer. Ook rijdt er nog maar 1 bus naar CS waardoor je meerdere keren per week moet staan als #veevervoer in een overvolle bus en in mijn geval vaak met Bus is Vol op de bus zelf. Ook hebben ze in de elektrische bus een uitcheck automaat op kniehoogte waardoor je er in een overvolle bus langer over doet om uit te checken. Dit is echt super irritant.
buurtbussen vallen ook onder EBS met gemotiveerde vrijwilligers, en rijden volgens mij altijd en op tijd.
Het gaat stukken beter ook mijn inziens. Het lijkt of er wat processen achterlopen of zo? Kijk naar de actuele info van de afgelopen maand.
Het gaat absoluut beter met Het busvervoer door EBS!
Wederom valt de naam Gerard Slegers..
Blijkbaar is er dus niemand die deze wethouder eens tot de orde roept. Fout op fout en (valse)beloftes zijn inmiddels zo’n beetje zijn handelsmerk geworden.
Vreemd dat dit bericht nu komt. Het gaat nu al bijna een maand echt heel erg goed. Je wordt er niet meer uitgegooid in de Vlinder, bussen gaan als ze aangekondigd zijn. Lijkt mij juist het tegenovergestelde van wat ze nu zouden moeten doen.
Wil toch even kwijt dat het de laatste weken een stuk beter gaat, ga vaak van rooswijk naar zaandam (64) de enige verbinding naar zaandam, er is geen uitval geweest en komt redelijk op tijd! Ook dat mag gezegd na ook gemopper van mijn kant!
Het gaat inderdaad beter Marjanne. Ook de chauffeurs beginnen er weer meer zin in te krijgen, omdat ze i.p.v. in de kantine zitten inmiddels weer kunnen doen waarvoor de chauffeur geworden zijn: namelijk rijden en mensen van dienst zijn. Maar de Orkaan is liever negatief over EBS. Blijft toch wel een dingetje, die selectieve/subjectieve berichtgeving hier. De concessie Za-Wa moeten ze EBS (zonder de mogelijke verlenging) uit laten dienen en daarna zou de Vervoerregio moeten laten zien dat ze over iets van lerend vermogen beschikken en in de toekomst niet meer gaan aan-, maar inbesteden.
mooi ges6en de spijker op zijn kop.