Het rijdt loopt niet lekker bij busvervoerder EBS. Reizigers hebben te maken met veel rituitval, verslechterde dienstverlening en gebrekkige communicatie bij klachten. De ergernis groeit, ook bij de Zaanse gemeenteraad. De Vervoerregio heeft op verzoek van de raad de gevolgen van het intrekken van de zogeheten concessie van EBS onderzocht.

Wethouder Gerard Slegers, ook lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio, noemt het intrekken van de concessie ‘hoogst ongebruikelijk’. Toch drong de raad aan op een grondige analyse.

Wat als?

Als de concessie wordt ingetrokken, komt er een noodconcessie. Een andere vervoerder, zoals GVB, die het openbaar vervoer in Amsterdam verzorgt, of Connexxion, die rijdt in de regio Haarlem, kan het busvervoer tijdelijk overnemen. Ook EBS zelf zou kunnen blijven rijden. Deze regeling duurt maximaal twee jaar.

In die tijd moet een nieuwe concessie worden aanbesteed, maar volgens Slegers brengt dat risico’s met zich mee. De dienstregeling zal waarschijnlijk niet verbeteren en kan zelfs leiden tot minder bussen op de weg, omdat een tijdelijke vervoerder weinig reden heeft om extra te investeren. Ook blijft het personeelstekort een probleem, waardoor er nog meer ritten kunnen uitvallen.

Personeel & financiën

Bij een wisseling van vervoerder móét de nieuwe partij vaste buschauffeurs overnemen, maar ondersteunend personeel, zoals administratieve krachten of uitzendkrachten, valt buiten die verplichting. Zo’n concessiewissel is bovendien een dure operatie. De Vervoerregio betaalt alleen al 500.000 voor de aanbestedingsprocedure. Daarnaast moeten bussen, stallingen en laadinfrastructuur worden overgedragen, wat tijd en geld kost. In het slechtste geval moet de Vervoerregio extra investeren om het openbaar vervoer draaiende te houden, waardoor andere projecten in de knel komen.

Naast het intrekken van de concessie en een nieuwe aanbesteding, wordt ook gekeken naar de mogelijkheid van inbesteden. In dat geval komt het openbaar vervoer niet meer in handen van commerciële partijen, maar wordt het geregeld door een publieke organisatie. 

Klachten

Ondertussen blijft de klachtenafhandeling een probleem. Veel reizigers klagen dat meldingen over rituitval of slechte service niet goed worden opgepakt. De raad heeft de Vervoerregio daarom opgeroepen om EBS hier strenger op aan te spreken. Volgens de Vervoerregio wordt er al gewerkt aan verbeteringen, maar de raad wil dat reizigers snel merken dat de communicatie en klachtenafhandeling beter worden.

Voorlopig blijft EBS gewoon rijden in de Zaanstreek, maar de discussie over de toekomst van het openbaar vervoer is nog niet voorbij. De raad moet nu, op basis van het onderzoek, beslissen of de concessie wordt ingetrokken of dat andere maatregelen nodig zijn om de problemen bij EBS aan te pakken.

Door: Nick Boeske. Info: Raadsinformatiesysteem Zaanstad. Foto: De Orkaan.