Tenzij de gemeenteraad van Zaanstad er zo’n € 180 miljoen voor over heeft, lijkt het plan voor een extra ontsluiting van Westerwatering via een tunnel naar de Provincialeweg voorgoed van de baan. Het plan is niet alleen duur. Ook is het technisch lastig te realiseren en zorgt voor verkeersoverlast op de Vincent van Goghweg (Zaandam) en de Leliestraat (Koog aan de Zaan).
Sowieso zorgt een nieuwe tunnel voor meer autoverkeer omdat mensen dan vaker de fiets laten staan. En dat ‘staat haaks op het beleid uit het Zaans Mobiliteitsplan en van de Vervoerregio Amsterdam’. Kortom: ‘er is in ieder geval geen variant die voor iedereen in Zaandam positieve effecten heeft’.
Deze uitkomst is geen verrassing. Bij de eerdere presentatie van de plannen aan omwonenden werd al duidelijk dat een nieuwe ontsluiting (naast Houtveldweg en busbrug) geen haalbare kaart was. Nieuw in het definitieve rapport van ingenieursbureau Arcadis is de prijs. De kosten waren eerder geraamd op zo’n € 65 miljoen voor de autoverbinding. Nu wordt een derde ontsluiting geschat op € 133 miljoen (ex. btw) en exclusief een risicoreservering van € 45 miljoen’.
Busbrug
Deze opties zijn onderzocht omdat de raad van Zaanstad wilde kijken of er naast de permanente openstelling van de busbrug ook andere mogelijkheden waren om Westerwatering te ontsluiten. De openstelling van de busbrug is voor 2028 voorzien.
Ontsluiting via de Vincent van Goghweg werd eerder ook al als een ‘zeer dure oplossing’ in het Zaans Mobiliteits Plan (ZMP) gepresenteerd.
Bewoners van Westerwatering willen een permanent open busbrug, hun ‘buren’ in Westerkoog zien dat in veel gevallen niet zitten.
Voor het onderzoek naar de extra ontsluiting heeft Zaanstad € 220.000 uitgetrokken.
Door Piet Bakker. Bronnen: eindrapport Arcadis, eerder nieuws op De Orkaan. Foto en afbeelding: Google Streetview (Houtveldweg).
Gelukkig.
Dan kunnen ze dat extra geld voor de tunnel onder het spoor Guisweg gebruiken.
Zal er ook wel nooit van komen.
In de text staat "Sowieso zorgt een nieuwe tunnel voor meer autoverkeer omdat mensen dan vaker de fiets laten staan. En dat ‘staat haaks op het beleid uit het Zaans Mobiliteitsplan en van de Vervoerregio Amsterdam"
Zaanstad wil helemaal geen ontsluiting voor Westerwatering. Ook geen voldoende parkeerplaatsen bij nieuwbouw in deze wijk.
Zaanstad wil dat iedereen op de fiets gaat.
Dus de Gemeente maakt het de automibilist zo moeilijk mogelijk om dat te realiseren.
Vanuit deze kant van Zaandam ben ik blij dat het er niet komt zeker met de ontwikkeling van de mauritsbuurt en het Verkadeterrein plus alle projecten nog bij houthaven en Figaro.
Dat gezegd hebbende snap ik de frustratie en teleurstelling vanuit de kant van westerwatering. Zeker met de Zaanse Helden en alle andere projecten.
Wat me vooral bevreemd is dat men maar blijft bouwen, bouwen, bouwen maar totaal niet nadenkt over ontsluiting van al deze mensen. De utopische gedachte dat iedereen het OV neemt (wat zeer slecht is met EBS en geen nachttreinen van de NS) of de fiets raakt kan nog wal.
Het lijkt net op dit kabinet: zeggen dat asielzoekers niet meer voorrang krijgen om door te stromen naar een woning en dan niet realiseren dat de AZC’s die al overvol zitten dan nog voller raken en dat je daar dan weer problemen veroorzaakt.
Jammer dat gemeente Zaanstad weer zo kortzichtig handelt
Er is dan 40 jaar overnagedacht, wat al vanaf het begin onhaalbaar was. Tenzij je de halve Vincent van Goghweg sloopt. En wat die busbrug betreft, dan woord zegt het al, alleen voor bussen open houden.
Inderdaad, als de busbrug opengesteld wordt voor auto's laten mensen vaker de fiets staan en dat staat haaks op het beleid.
laten we er nog wat extra bij bouwen in westerwatering .
Als iedereen zijn eigenbelang eens opzij zet voor het algemeen belang lijkt het mij niet zo moeilijk en kostbaar om de Houtveldweg door te trekken richting een nieuwe rotonde op de N515 om vervolgens aan te sluiten op het nieuwe ontsluitingsplan met de tunnel in de Guisweg. De Busbrug alleen voor langzaam verkeer en openbaar vervoer. Iedereen ook in westerkoog blij denk ik. O ja de weidevogels kunnen best een stukje verder broeden , voor als we daar weer bezwaren over maken.