Tenzij de gemeenteraad van Zaanstad er zo’n € 180 miljoen voor over heeft, lijkt het plan voor een extra ontsluiting van Westerwatering via een tunnel naar de Provincialeweg voorgoed van de baan. Het plan is niet alleen duur. Ook is het technisch lastig te realiseren en zorgt voor verkeersoverlast op de Vincent van Goghweg (Zaandam) en de Leliestraat (Koog aan de Zaan).

Sowieso zorgt een nieuwe tunnel voor meer autoverkeer omdat mensen dan vaker de fiets laten staan. En dat ‘staat haaks op het beleid uit het Zaans Mobiliteitsplan en van de Vervoerregio Amsterdam’. Kortom: ‘er is in ieder geval geen variant die voor iedereen in Zaandam positieve effecten heeft’.

Deze uitkomst is geen verrassing. Bij de eerdere presentatie van de plannen aan omwonenden werd al duidelijk dat een nieuwe ontsluiting (naast Houtveldweg en busbrug) geen haalbare kaart was. Nieuw in het definitieve rapport van ingenieursbureau Arcadis is de prijs. De kosten waren eerder geraamd op zo’n € 65 miljoen voor de autoverbinding. Nu wordt een derde ontsluiting geschat op € 133 miljoen (ex. btw) en exclusief een risicoreservering van € 45 miljoen’.

Busbrug

Deze opties zijn onderzocht omdat de raad van Zaanstad wilde kijken of er naast de permanente openstelling van de busbrug ook andere mogelijkheden waren om Westerwatering te ontsluiten. De openstelling van de busbrug is voor 2028 voorzien.

Ontsluiting via de Vincent van Goghweg werd eerder ook al als een ‘zeer dure oplossing’ in het Zaans Mobiliteits Plan (ZMP) gepresenteerd.

Bewoners van Westerwatering willen een permanent open busbrug, hun ‘buren’ in Westerkoog zien dat in veel gevallen niet zitten.

Voor het onderzoek naar de extra ontsluiting heeft Zaanstad € 220.000 uitgetrokken.

Door Piet Bakker. Bronnen: eindrapport Arcadis, eerder nieuws op De Orkaan. Foto en afbeelding: Google Streetview (Houtveldweg).