De dorpsraad Krommenie werpt zich op als spreekbuis voor de groeiende verontwaardiging in het dorp over het uitblijven van maatregelen tegen het wangedrag op het water. De gemeente kan een brief-op-poten tegemoetzien met een overzicht van wat er aan suggesties zijn gedaan om daar paal en perk aan te stellen en die geen vervolg hebben gekregen. Nora Swagerman, voorzitter van de dorpsraad:
‘Als dit probleem niet kan worden opgelost door capaciteitsproblemen bij handhaving dan moet er iets worden gedaan aan de capaciteit.’
Aanleiding voor de brief-op-poten was de toelichting van de nautisch toezichthouder bij de afdeling Havens en Vaarwegen, op het vaarbeleid van de gemeente en de wettelijke spelregels die voor het waterverkeer gelden. Hij zei dat er meer gerichte aandacht komt voor de situatie in Krommenie. Maar hij heeft voor het toezicht op de gehele Zaanstreek een team van zeven man tot zijn beschikking van wie zes met een snelle boot. Hij drong er op aan om incidenten te blijven melden met plaats, datum en tijd en eventueel met foto’s. Met die informatie kan de havendienst een overzicht maken van de hotspot en daarop gericht surveilleren.
Uitwassen
Het dramatische ongeluk april vorig jaar in het Agathepark, leek een keerpunt. Een boot met een gezin werd overvaren door een snelle boot met een jochie aan het stuur. Er was veel commotie en veel medeleven met het getroffen gezin. Het kreeg zelfs bezoek van de burgemeester. Maar er gebeurde niets. Alles bleef bij het oude.
Tijdens de bijeenkomst van de dorpsraad was er opnieuw geen gebrek aan ervaringen met uitwassen op het water. Van inwoners die zich onveilig voelen in hun woonomgeving. Die er de klok op gelijk zetten: de overlast begint ’s middags om half twaalf en duurt tot de volgende ochtend half drie. Ramen dicht en slapeloze nachten. Die op de steiger in de Zuiderham zien hoe daar regelmatig een bestelwagen stopt om traytjes drank uit te laden. Die bedreigd worden als ze jonge jongens aanspreken op hun wangedrag. Die van de politie het advies krijgen om daar voorzichtig mee te zijn.
Ouders die het niet in hun hoofd halen om kinderen de sleutels van hun auto te geven, laten ze wel racen in een boot. De invoering van een vignetplicht is besproken in de gemeenteraad, maar een beslissing is niet genomen. Waarom geen vaarverbod tijdens de broedtijd in gebieden met veel broedvogels? Waarom bepaalde waterwegen niet afsluiten met balken? ‘Omdat dat levensgevaarlijk is. Dat mag alleen met waarschuwingsborden en waarschuwingslichten,’ aldus de nautisch toezichthouder van de gemeente Zaanstad.
De gemeente gaat op basisscholen leerlingen informeren over veilig varen en de spelregels die daarvoor gelden. ‘Die groep van toekomstige recreanten hopen we te bereiken, zodat ze zich later gedragen. De middelbare scholieren beschouwen we als verloren. Die luisteren toch niet.’
Door Jaap de Jong, foto: Michel Schermer.
Men kan wel wijzen naar overheid of schippers , alleen de problemen om te handhaven wenst men niet in te zien.
De Politie is onder bewind van een Law en Order bewindsman tot een bedrijf geworden dat het liefst kostendekkend ging optreden. Daarom zijn flutovertredinkjes hier ook zo duur.
Dus wil je hardvaarders in de polders vangen heb je minimaal al 2 dienders nodig en dan nog zal het lastig om ze te vangen.
Blijven alleen wat zeer bureaucratische oplossingen over. Een vergunning om in de Polder te mogen varen . Alleen zal er dan ook een registratie en afleesoptie moeten komen om overtreders achteraf te bekeuren.
Ik wens de bestuurders in deze veel sterkte toe om het waterdicht te regelen.
Vorig jaar was dit onderwerp ook al op de agenda van de Dorpsraad. En een ambtenaar van gemeente Zaanstad zei dat ie er al 20 jaar mee bezig was. Nou en dit is dus het 21 ste jaar . En zal er ooit een oplossing komen ,geloof het maar niet .
Het was werkelijk bedroevend te horen van Dhr. Bakker dat het bootjes registratie systeem er door allerhande juridische, organisatorische, capaciteit problemen, financien (of gewoon onwil) na 8 jaat oeverloos praten nog steeds niet ingevoerd is.
Dat is overigens niet de schuld van Dhr. Bakker en zijn collega’s, maar van de verantwoordelijke bestuurders van gemeente Zaanstad en de Provincie.
Mijn voorstel is om een maatregel van vroeger weer actief in te voeren:
In de 70-er en 80-er jaren werd bijvoorbeeld een brommer die opgevoerd was meteen in beslag genomen. De onderdelen die niet conform waren, zoals een opgevoerd motorblok of een illegale uitlaat, werden gedemonteerd en na 14 dagen kon je je gestripte brommertje weer ophalen.
Je liet het wel uit je hoofd om dat een tweede keer te doen en bovendien had je een huis vol herrie met je ouders.
Dus tip: neem die racebootjes in beslag en haal de motor eraf.
Dan kan de eigenaar daarna met roeispanen naar huis.
In heel Zaanstad zijn maar twee beambten die handhaven op het water.
Geen geld geen tijd.
Beter is om de sloten af te dammen en uitsluitend een duiker te installeren.
onzin, hoezo maar twee ambtenaren?
En wat ook zo bedroevend is: probeer hier maar eens ergens melding van te maken. Gemeente, politie, omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (?!) , dienst nautisch en weet ik wie ik allemaal heb zien langskomen in antwoorden die ik kreeg: allen verwijzen naar elkaar en niemand pakt het in de praktijk daadwerkelijk op. En zo zitten we zomer na zomer na zomer aan te kijken tegen precies hetzelfde schandalige vaargedrag door de sloten van Krommenie.
Ook in Plan Willis, Krommenie, is de overlast van bootjes met jochies aan het 'roer' die net droog zijn achter hun oren, erg groot. Ze gieren met hoge snelheid door de sloten en als je er iets van zegt, dagen ze je uit en krijg je een grote 'bek'. Ouders vinden blijkbaar dat deze knulletjes prima een boot op hoge snelheid kunnen besturen. Het is echt onverantwoord en je kunt er op wachten dat zo'n lichte aluminium boot gaat 'vliegen' en voor gewonden en misschien doden zorgt. Dan is het te laat ......
Niet alleen in Krommenie is er overlast van hard varende bootjes ( met vaak jeugdigen achter het roer) maar dit probleem doet zich in de gehele Zaanstreek voor.
De politie en handhaving moeten ook eens andere prioriteiten stellen dan alleen automobilisten die een paar km te hard rijden of waarvan de parkeertijd iets is overschreden, op de bon te slingeren.
Helaas leveren verkeersovertredingen begaan door automobilisten veel meer geld op en de politie is ook bijna een bedrijf geworden.