Schijnparticipatie of een informatieve bijeenkomst? De inloopavond over het nieuwe ontwerp van de rondweg in Westerkoog roept verschillende reacties op. De weg levert al langer problemen op: auto’s rijden er vaak veel te hard, en de weg is onoverzichtelijk voor gebruikers. Daar komt bij dat de busbrug tussen de wijk en Westerwatering in 2027 echt 24 per dag open moet zijn.
Na een participatietraject presenteerde de gemeente Zaanstad deze week het nieuwe ontwerp van adviesbureau Arcadis.
De snelheid op de nieuwe rondweg (Wildeman, Glazenmaker) wordt teruggebracht naar 30 kilometer per uur. Zaanstad heeft eerder aangegeven dat dit samenhangt met het 24 uur per dag openstellen van de busbrug. Betekent de invoering van 30 kilometer per uur dus dat de busbrug 24 uur per dag open zal gaan?
‘Nee, wij hebben opdracht gekregen van de gemeente: zorg voor de verkeersveiligheid bij de openstelling van de busbrug, dus op het moment dat het opengesteld wordt, dat er dan een verkeersveilige situatie is.’
Busbrug
Volgens de planning wordt de nieuwe rondweg in 2027 gerealiseerd en in 2028 opgeleverd. Dat is opvallend, aangezien het 24/7 openstellen van de busbrug al per 2027 ingepland is.
Wethouder Slegers zei vorig jaar tijdens het Zaanstad beraad, dat de rondweg in 2027 klaar zou moeten zijn (en niet in 2028). Toch staat 2028 nu weer in het plan. Realisatie: 2027, oplevering: 2028. En zonder rondweg kan de busbrug niet 24/7 open.

Op de informatieavond werd dus gesteld dat de 30 km niet wordt ingevoerd om de openstelling van de busbrug te realiseren, maar er wordt wel rekening mee gehouden (dus toch een beetje wel).
Voor de Wildeman wordt een verkeerstoename verwacht door de openstelling van de busbrug. Daarom wordt daar gekozen voor aanliggende fietspaden (dus gescheiden van de rijbaan), terwijl er bij de Glazenmaker fietsstroken komen (met afgescheiden door een streep). De reden is dat de Wildeman een kortere route is en dus meer gebruikt zal gaan worden. Maar ook de route via de Glazenmaker zal mogelijk drukker worden. Arcadis kiest daar niet voor aanliggende fietspaden: ‘Wij verwachten geen grote knelpunten op de rondweg.’
Kritiek
Buurtbewoners zien toch veel problemen met de nieuwe plannen. Iemand merkt op dat je aan een maximumsnelheid niets hebt als er niet gehandhaafd wordt. ‘Mensen blijven anders toch wel te hard rijden.’
Bewoner Tom Abbestee is verkeersdeskundige. Hij voorziet veel problemen in het nieuwe plan voor de rondweg.
‘De totale breedte van de weg neemt dusdanig toe dat het lastig is om te bewerkstelligen dat mensen langzamer gaan rijden. Het gevoel is dat de weg veel breder is en dan zullen mensen ook harder gaan rijden.’
Volgens de ontwerpen van Arcadis is het zo dat mensen vanzelf langzamer zullen gaan rijden door de verhogingen die zijn aangebracht bij de zebrapaden.
Bomen kappen
De vluchtheuvels die eerst bij de zebrapaden zaten, worden met dit ontwerp verwijderd. Volgens Abbestee levert dat veel meer risico’s op, omdat mensen nu geen rustmoment hebben in het midden van de weg waar zij kunnen controleren of hen voorrang gegeven wordt. Volgens gebiedsdeskundige John Swaans is dat een afweging geweest tussen veiligheid en ruimtelijke impact. Het behouden van de vluchtstrook had ervoor gezorgd dat er meer bomen gekapt hadden moeten worden.
In de bocht van de Wildeman naar de Kampakker bijvoorbeeld, is in het ontwerp geen ruimte voor fietsers om stil te staan terwijl ze oversteken, zegt hij.

Heel gevaarlijk
Tussen de Sijbrandakker en de Jagerakker komt een nieuwe bushalte, direct naast een zebrapad. Als een voetganger wil oversteken en er staat een bus geparkeerd, is die voetganger niet zichtbaar voor tegenliggend verkeer, terwijl hij of zij al op het zebrapad staat. Abbestee:
‘De auto kan nooit zien wat er achter die bus gebeurt en dat is gewoon heel gevaarlijk.’

Het nieuwe ontwerp voor de rondweg vindt Abbestee dus niks, hij noemt het een ‘spaghettislingershow’. Ook andere bewoners voorzien problemen. Wim Tijsterman vindt het ontwerp: ‘verkeerskundig geen sterk plan.’
Bewoner Gert Molenaar is blij dat er nu in ieder geval een plan is en dat er informatie wordt gegeven. Over de participatie is hij minder positief: hij heeft niet het gevoel dat er iets is gedaan met de inbreng van de bewoners. Daar moet verbetering in komen.
WC-Eend
Ook Tom Abbestee vindt dat er niet voldoende wordt gedaan met de mening van de burgers. Er wordt niks over hun bezwaren opgeschreven, er wordt alleen maar uitgelegd.
‘Het voelt als een soort schijnparticipatie: wij van wc-eend presenteren wc-eend en verder succes ermee.’
John Swaans geeft aan dat het klopt dat er niks wordt opgeschreven. Dit is de presentatie van het plan en dient als informatieverschaffing. Dat is ook een onderdeel van participatie, zegt hij.
Een aantal bewoners merkt op dat hun eerdere bezwaren niet zijn meegenomen. De knelpunten die zij ervaren, zijn niet verholpen, zo stellen zij. Swaans benadrukt dat niet ieders persoonlijke kritiekpunten letterlijk* terug kunnen komen in het eindontwerp. De punten zijn bekeken, besproken en verwerkt, maar niet woordelijk overgenomen.
* Marijn, de schrijver van dit stuk gebruikte hier het woord ‘verbatim’. Dat klopt want het betekent ‘(bw): letterlijk, woord voor woord‘. De eindredactie verving het met pijn in het hart, want te moelluk.
Door: Marijn Kerkhoven, op basis van de inloopbijeenkomst in buurthuis de Vuister in Westerkoog en voorgaande berichtgeving op de Orkaan.
Ik kwam gisteren binnen, voor alle borden stonden mensen en daar moest je je dan tussen wurmen, er werden gesprekjes gevoerd. Een goed overzicht heb ik niet echt of moet ik zeggen echt niet gekregen.
Waarom is er niet voor gekozen om een doorlopende PowerPoint te maken. Die kan iedereen zien en volgen en dan kun je gericht vragen stellen.
Mijn huidige indruk nu is dat de Glazenmaker aan twee kanten een fietspad krijgt van 1,5 meter breed en de strook in het midden voor de auto bestemd is, daar kunnen natuurlijk NOOIT twee auto's elkaar passeren. Eigenlijk is het dan een soort fietsstraat, waar auto's te gast zijn, alleen mag het zo niet genoemd worden.
De uitgang vanaf de Cacaomolen wordt niet aangepast, zodat veel auto's via de Cacaomolen, Papiermolen naar de Blauwselmolen rijden omdat de uitgang daar veel overzichtelijker is. Opnieuw heb ik benadrukt dat een spiegel tegenover de uitgang Cacaomolen de meest simpele en goedkope oplossing voor veel meer veiligheid is.
De zebrapaden worden 8 cm verhoogd en de vluchtheuvels verdwijnen. Dan kun je, als voetganger, nergens stoppen om te kijken of er daadwerkelijk gestopt wordt.
Tja er is gehoor aan gegeven om geen bomen te kappen bij de Glazenmaker, maar of deze keuze de verkeersveiligheid ten goede komt.....ik ben bang van niet. Fietsers worden nu nóg meer als rem voor het autoverkeer gebruikt. En ik denk dat we allemaal weten dat 30 km per uur en ingehaald worden door fietsers niet de oplossing is.
Kool en geit worden opnieuw gespaard.
Kwetsbare weggebruikers zijn daar uiteindelijk de dupe van. Zouden stoplichten met drukknoppen misschien een betere oplossing zijn bij de de zebrapaden?, dan heb je geen heuveltjes nodig en wordt er door rood gereden.....een vette prent! Die bobbels zijn voor hulpverleners alleen maar heel erg vervelend.
Helaas had ik te weinig tijd om de ideeën van de Wildeman goed te bekijken.
Zaanstad heeft opnieuw laten zien dat burgers niet serieus genomen worden. Het plan zal volgens verkeersdeskundigen misschien volgens alle regels kloppen, maar DIE mensen wonen hier niet en zien niet wat wij zien. Bewoners zijn de mensen die de beste ideeën hebben over hoe hun woon en leefomgeving eruit zou moeten gaan zien.
De rondweg kan toch ook 1 richtingsverkeer worden met meer fiets ruimte?
Ze moeten de fietspaden langs de hele rondweg gescheiden en verhoogd aanleggen en die malle mollegangen in het midden weghalen.
Het is nu verwarrend, stukje rood asfalt, dan weer niks en weer rood asfalt etc.
Maak de fietspaden breder dan wordt de rijbaan automatisch smaller en ook met belijning kun je een weg optisch smaller maken.
De voetgangersoversteekplaatsen ook verhoogd aanleggen en zorg voor een betere verlichting.
Bijna alle voorzieningen in de wijk liggen binnen de rondweg dus is het raadzaam om 3 a 4voetgangersoversteekplaatsete beveiligen met verkeerslichten.
Er waren teveel ouderen en geen jongeren. Doe hiervoor een oproep de deur uit en biedt de mogelijkheid om op zaterdag een bijeenkomst te organiseren. Jongeren werken allemaal en hebben dan geen zin om nog eens ‘s avonds de deur uit te moeten gaan voor een bijeenkomst.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
Als je vanuit het noorden rechtsaf de rondweg op wilt gaan, naar De Wildeman, dan ontstaan er soms onoverzichtelijke situaties. Voetgangers op beide zebrapaden, fietsers van achteren, fietsers van voren die onzichtbaar zijn als een hoge auto vanaf De Wildeman komt, het maakt dat ik het een nare splitsing vind.
Daar komt bij dat (brom)fietsers tegenwoordig knap snel rijden en soms vanuit het niets lijken op te duiken.
Mijn voorkeur is nog steeds de oorspronkelijk geplande weg binnendoor, die men helaas heeft bebouwd. Dat zou de rondweg flink ontlasten en daarmee veiliger maken.
precies de makkelijkste optie met het minste overlast voor minimaal aantal bewoners