Zaanstad moet de plannen voor nieuwbouw aan de Badhuisweg op het Zaaneiland (Zaandam) aanpassen. De 67 parkeerplaatsen die gepland waren voor de 120 woningen zijn niet genoeg. Het moeten er 74 worden.
Zaanstad had voor de 20 woningen voor jonge moeders en Afghaanse ouderen een parkeernorm van ‘0’ (nul) vastgesteld, maar dat mag dus niet. De woningen zijn gelijk aan de andere appartementen en moeten dus ook dezelfde parkeernorm krijgen. Bovendien zouden in de speciale appartementen in de toekomst ook andere mensen kunnen gaan wonen.
Deelautokorting
Ook wil Rochdale geen twee deelauto’s financieren voor het complex. Daardoor vervalt de ‘deelautokorting’ die deel uitmaakt van de parkeeronderbouwing.
De voorgestelde aanpassingen zijn het gevolg van een beroepszaak die tegen de plannen is aangespannen. Er waren vier beroepschriften ingediend door bewoners van Het Eiland.
Zaanstad ziet de aanpassing van het bestemmingsplan als ‘ondergeschikt’ waardoor er geen nieuwe procedure voor een omgevingsvergunning komt. Op de ingediende beroepen bij de Raad van State is nog niet beslist, het bestemmingsplan is daarom ‘nog niet onherroepelijk’ volgens Zaanstad.
Het herstelbesluit wordt onderdeel van de lopende beroepszaak. De indieners van het beroep kunnen hier dan nog op reageren bij de Raad van State. Er zijn nog andere beroepsgronden door de indieners ingebracht. Die worden ook behandeld in de lopende procedure.
Rochdale heeft eerder bekend gemaakt dat ze niet gaan bouwen voordat alle beroepen bij de Raad van State zijn afgerond.


De aanpassingen komen donderdag aan de orde tijdens de raadsvergadering. Die begint om 19.00 uur (link onder).
Door Piet Bakker op basis van vergaderstukken Zaanstad.
Dit is nieuwbouw. waarom wordt daar geen minimale eis gesteld aan inpandige parkeerruimte? De gemeente bepaalt dan het minimum aantal plekken in de parkeergarage, de projectontwikkelaar kan er uit commercieel oogpunt meer realiseren.
"De zeven nieuwe plekken zijn donker-oranje, vier komen op het eigen terrein"
Vooral dat laatste, daar heeft kort geleden een heel stuk over in het NH Dagblad gestaan, het speelde in Alkmaar.
De krant had zelfs een motoragent geïnterviewd die meermalen ter plaatse was geweest, hij verklaarde: als een parkeerplaats direct vanaf de openbare weg bereikbaar is, mag iedereen er staan.
Een deelauto is wat mij betreft in gezamenlijk bezit van de gebruikers, een huurauto is in bezit bij een (rechts)persoon en wordt tegen betaling verhuurd. Dat is een wezenlijk verschil. Dus waarom steeds gesproken over "deelauto's"? Omdat dat lekker hipperdepip klinkt?
Is het bootje dat ik weleens huur soms ook een deelbootje? Wonen mensen dan niet in huurwoningen, maar in deelwoningen? Commercie, politiek en de afbraak van taal, waardoor woorden niks meer betekenen
Verder vind ik dat Zaanstad erg creatief omgaat met parkeernormen. Artistiek, zou ik bijna zeggen. Dus zijn het nou oplichters of zijn zij "artist"? Of is dat hetzelfde?
Ach ja, het Zaaneiland waar ze zeuren over mensen die tegen sociale huurtarieven op “hun” eiland komen wonen, 3 auto’s voor de deur hebben staan en op de eigen parkeerplaats een plantenbak neerzetten. Mopperende “kinderen” van 25-30 die wel het huis uit willen, maar niet dat er op het eiland gebouwd wordt want NIMBY. Op 750 meter van de Dam zitten en het dan gek vinden dat je in en rondom het centrum parkeeroverlast hebt. Heel apart en nee dit gaat echt niet om 7 parkeerplaatsen, want die zijn zo gecreëerd. Blij dat ik er ruim 5 jaar geleden ben vertrokken.