De bewonerscommissie van De Zaanslinger is ten einde raad. Project De Zaandriehoek, dat grenst aan de flatgebouwen aan onder andere het Merckenrif in Wormer, zorgt ervoor dat maar liefst 65 van de 111 parkeerplaatsen verdwijnen. Dit zorgt voor problemen bij de huidige bewoners. Pogingen om hierover met de gemeente in gesprek te gaan, liepen op niets uit.
Zo’n 29 jaar geleden kregen de bewoners van De Zaanslinger deze 111 parkeerplaatsen toegewezen. Twee jaar geleden ontdekten bewoners dat die specifieke parkeerplaatsen niet waren opgenomen in de plannen voor nieuwbouwproject De Zaandriehoek. Dit betekende dat 65 parkeerplaatsen dreigden te verdwijnen zonder overleg met de bewoners.
Parkeersituatie
Na het derde bezoek aan gemeentehuis Wormerland, kregen Marika Ortmans en Jan Willem Siffels van de bewonerscommissie het “Ontwerp Wijzigingsplan Zaandriehoek” te zien. Bij het inzien van dit plan werd duidelijk dat het nieuwe project 221 woningen en maar liefst 313 parkeerplaatsen krijgt.
De parkeersituatie van De Zaanslinger wordt hierdoor slechter. Op basis van een parkeeronderzoek besloot de gemeente om 65 parkeerplaatsen te schrappen en maar 30 terug te brengen in het nieuwe gebied. Marika Ortmans is het niet eens met dit besluit.
‘Het parkeeronderzoek is totaal niet representatief en is gebaseerd op de parkeersituatie van ruim vier jaar geleden. Naar onze mening zijn de resultaten onbetrouwbaar.’
Niet representatief
Naar aanleiding van dit parkeeronderzoek zetten Ortmans en Siffels alle punten op een rij en schreven een brief waarin zij onderbouwen wáárom het onderzoek niet klopt.
Het parkeeronderzoek werd uitgevoerd tijdens de coronapandemie, toen het uitgaansleven stil lag en er tijdelijk minder parkeerdruk was. De gemeente zag dit als een structureel overschot. Volgens Ortmans klopt dit niet.
Daarnaast hield het onderzoek geen rekening met de parkeervraag van evenementenlocaties in de buurt, zoals het casino, de sporthal en horecagelegenheid Batavia 1894, die extra druk op de parkeerplaatsen leggen.
‘Als er activiteiten zijn in De Stoomhal of de Batavia dan is het enorm druk bij ons. De straten en stoepen staan vol met auto’s. Bejaarden of andere mensen die slecht ter been zijn, moeten met hun rollator of rolstoel over de weg, omdat de stoep niet toegankelijk meer is.’
Ook is er in het onderzoek een foute telling gemaakt van openbare parkeerplaatsen. Sommige parkeerplaatsen bestaan niet of liggen op plekken waar parkeren verboden is, zoals aan de Veerdijk en in een onoverzichtelijke bocht van het Merckenrif. Toch werden deze onterecht meegeteld, vertelt Ortmans.
Tekst gaat verder onder de foto.

Terugdraaien
Veel bewoners van De Zaanslinger zijn ouderen die afhankelijk zijn van een parkeerplaats dicht bij huis. Met het verdwijnen van 65 parkeerplaatsen blijft er een ernstig tekort over, vooral omdat invalidenparkeerplaatsen niet zijn meegeteld.
‘De compensatie van 30 plekken in De Zaandriehoek is veel te weinig en zal voor sommige mensen dus te ver weg liggen.’
Marika Ortmans en Jan Willem Siffels zijn namens de bewonerscommissie tegen het “Ontwerp Wijzigingsplan” ingegaan. Ook een aantal bedrijven hebben bezwaar gemaakt. Dat ligt nu bij De Raad van State.
De bewoners eisen dat er opnieuw naar het parkeeronderzoek gekeken wordt en dat de bewoners van De Zaanslinger hun 65 parkeerplaatsen kunnen houden. De genomen beslissing is volgens hen onterecht en moet worden teruggedraaid.
Door Renée Koopman in gesprek met Marika Ortmans, secretaris van bewonerscommissie en brieven van bewonerscommissie De Zaanslinger. Foto: Renée Koopman.
Dit probleem beperkt zich niet tot Wormer, noch Zaanstad. Het lijkt erop dat de bestuurders van de omliggende plaatsen van Amsterdam allemaal maar klakkeloos de auto onvriendelijke maatregelen van Amsterdam kopiëren (of wellicht opgelegd krijgen). Tel daarbij de recente one woman show waarin waarin anti-auto Femke zonder enig overleg de forenzen commandeert met het OV naar Amsterdam te komen en op de P&R terreinen van de omliggende gemeenten de auto achter te laten. Mevrouw heeft zeker nog nooit een P&R terrein gezien. Maar goed, Wormer, Zaanstad, Amsterdam vul het maar in, uiteindelijk is het in afzienbare tijd allemaal Groot Amsterdam. Met dank aan Halsema. Ahum, Frans? Nee met Frans kon je lachen. De naam is Femke, bijnaam GroenLinks.
Het lijkt allemaal op een frontale aanval op het hebben van een auto.
De gemeente lijkt te vergeten dat ouderen die slecht ter been zijn zichzelf niet altijd rekenen tot de gehandicapten, maar tegelijktijd geen grote afstanden kunnen lopen.
Het OV is vol, onbetrouwbaar en lang niet altijd een alternatief voor de auto, fietsen moeten op parkeerplekken worden geplaatst die telkens minder worden en de auto is tot melaatse gemaakt. Wat wil men nu eigenlijk?
Onlangs mensen weggebracht met de auto; een ritje van 35 minuten. De heenweg met het OV had ruim twee uur gekost, inclusief een wandeling naar dat OV.
Volgens mij gaat het hier om Wormerland....
Toch absurd hoe gemeente Zaanstad liegt en bedriegt. Daarnaast komt het hier op de Orkaan keer op keer terug dat de gemeente Zaanstad geen juiste parkeertelling kan doen! Het is gewoon verachtelijk.
Lezen is moeilijk ..... het gaat helemaal niet over Zaanstad!
Als je het artikel eerst goed leest dan weet je dat dit niet gaat over de gemeente Zaanstad maar over de gemeente Wormer.
Inderdaad. Ook wel de gemeente Wormerland genoemd.
Overigens is dit zo ondertussen een landelijk probleem aan het worden.
Waarom krijgt Zaandam een veeg uit de pan over een probleem in Wormer??
Kunt U dit uitleggen?