Minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) liet in een brief aan de Tweede Kamer weten dat hij nog steeds tegen een juridisch onderscheid tussen fatbikes en andere e-bikes is. Een verbod voor kinderen onder de 14 jaar en een helmplicht ziet hij niet als haalbare oplossing.
In september vorig jaar steunde een grote Kamermeerderheid een motie van VVD en NSC om fatbikes apart te categoriseren, wat regels zoals een helmplicht of minimumleeftijd mogelijk maakt. Madlener noemt dit een ‘heilloze weg’ en zet liever in op strengere handhaving.
Overlast
Voor fatbikes gelden momenteel dezelfde regels als voor gewone elektrische fietsen. De enige beperking is dat ze niet harder mogen dan 25 km/u. In de praktijk ligt dat anders: vooral de fatbikes uit China, uitgerust met een krachtigere accu dan die van een normale e-bike, zijn met één druk op de knop eenvoudig op te voeren tot wel 50 km/u.
Vooral die opgevoerde fatbikes zorgen voor veel problemen in de Zaanstreek. De afgelopen jaren hebben we ontelbare keren geschreven over ernstige ongelukken, diefstallen en scheldpartijen van veelal minderjarige fatbikerijders. Onze Orkaankracht Neeltje ondervond het zelf: toen ze vroeg of ze langs een groep fatbike-boys mocht fietsen, werd ze uitgemaakt voor ‘stinkhoer’.
Ook Zaanstad lijkt klaar met de fatbike. In september vorig jaar werden tussen de Clusiusstraat en Jaspersstraat in Poelenburg hekken neergezet om te voorkomen dat fatbikes uitwijken naar de stoep als reactie op nieuwe verkeersremmende maatregelen op het fietspad. Nadeel: het zijn tegelijk ook anti-rollator-, anti-rolstoel- en anti-kinderwagenhekken.
Haalbaarheid
Volgens een Kamermeerderheid, met steun van PVV, VVD en NSC, is de oplossing simpel: een helmplicht maakt fatbikes minder populair en een hogere leeftijdsgrens beperkt het aantal minderjarige bestuurders. Dit moet de overlast tegengaan. Minister Madlener blijft tegen een verbod en zet in op voorlichting, strengere handhaving en betere verkoopcontrole. Maar gezien de druk van de Kamermeerderheid zal hij waarschijnlijk toch een categoriewijziging moeten doorvoeren.
Door: Nick Boeske. Info: Kamerbrief minister Madlener en Politie Noord-Holland. Foto: De Orkaan.
Helaas moet ik deze PVV'er gelijk geven. Dat in tegenstelling tot de lawaaipappegaaien van de diverse partijen in de 2eKamer. Want hoe omschrijf je een Fatbike en wat als er een fabrikant komt die ergens 1 mm meer of minder aan zijn voertuig verandert , is het dan niet meer zo?
Dit is eigenlijk hetzelfde als met die synthetische drugs , als je er 1 verbood kwam er een beetje andere voor in de plaats ipv het eindproduct anders te omschrijven.
Dus alle voertuigen met een voortbeweging die niet 100% eigen kracht is zijn een voertuig waarvoor een helm, verzekeringsbewijs en een rijbewijs verplicht zijn.