Lokaal Zaans wil een referendum aanvragen over de nieuwe parkeervisie van Zaanstad. Volgens de partij is er ‘veel onvrede over het nieuwe beleid, waarin de parkeernormen drastisch worden verlaagd en de auto steeds verder uit het straatbeeld moet verdwijnen.’

De gevolgen voor inwoners en ondernemers zijn ingrijpend volgens de politieke partij. Raadslid Marianne de Boer en duo-raadslid Rob Karst laten in een persbericht weten:

‘We zien nu al parkeerproblemen, conflicten tussen bewoners en zelfs sociaal isolement doordat mensen nergens meer kunnen parkeren. De gemeente schetst mooie toekomstbeelden over fietsen en openbaar vervoer, maar de realiteit is dat veel inwoners geen reële alternatieven hebben’.

Volgens Lokaal Zaans is het beleid te veel gebaseerd op stedelijke modellen die niet passen bij de Zaanse situatie:

‘Zaandam is geen Amsterdam. Er rijdt niet elke twee minuten een bus, laat staan een tram of metro*. In de dorpen hebben we vaak maar één keer per uur een bus – als die al rijdt. Dit beleid houdt daar geen rekening mee.’

Speculaties

Daarnaast ontbreekt volgens Lokaal Zaans een representatieve parkeerdrukmeting: ‘In plaats van te werken met realistische cijfers, worden veronderstellingen en speculaties als basis genomen. Dat is onacceptabel’.

Het parkeerprobleem raakt volgens Lokaal Zaans kwetsbare groepen in de samenleving: ‘senioren die slecht ter been zijn en afhankelijk zijn van hun auto, komen steeds meer in de problemen. Voor hen is de fiets geen alternatief, en het openbaar vervoer is vaak geen optie. Dit beleid duwt hen richting sociaal isolement.’

Het voorgesteld parkeerbeleid is het ‘slachtoffer van een te ambitieus woningbouwbeleid’ aldus De Boer en Karst: ‘Alles moet wijken voor meer woningen, zonder oog voor de gevolgen. De gemeente moet accepteren dat Zaanstad niet alles binnen de eigen grenzen kan oplossen en samenwerken met omliggende gemeenten.’

Referendum

Lokaal Zaans wil dus een volksraadpleging, de partij zal de komende dagen het proces van het aanvragen van een referendum in gang zetten.

Wat zegt de Referendumverordening daarover?

  • Een referendum kan worden gehouden op initiatief van de raad dan wel op initiatief van kiesgerechtigden
  • Als de raad niet het besluit neemt moet een inleidend verzoek voor een referendum ’ten minste 5 dagen vóór de raadsvergadering waarvoor het besluit is geagendeerd bij de voorzitter van de raad schriftelijk worden ingediend. Het inleidend verzoek gaat vergezeld van ten minste 500 geldige ondersteuningsverklaringen van kiesgerechtigden’
  • Vervolgens beslist de raad of het inleidend verzoek tot het houden van een referendum wordt ingewilligd.
  • Dan volgt een ‘definitief verzoek’ dat wordt ingediend door ten minste 4 procent van kiesgerechtigden binnen een uiterlijke termijn van 6 weken. (dat zijn er ruim 5000)
  • De uitslag van het referendum is ‘een advies aan de raad dat zij mee kan wegen op het moment dat in de raad het besluit wordt genomen’

Vanavond – 6 februari 2025 – wordt de Parkeervisie besproken in het Zaanstad Beraad, daarna moet de gemeenteraad erover beslissen.


* De Amsterdamse bussen, metro’s en trams rijden niet om de 2 minuten.

Scootmobiel-gebruikster moer via de rijbaan vanwege geparkeerde auto’s op de stoep (ter plekke geldt overigens een stopververbod).

Door Piet Bakker op basis van persbericht Lokaal Zaans en Referendumverordening. Foto’s: De Orkaan (boven: parkeren op fietspad Houthavenkade waar ook een parkeerverbod geldt).