Lokaal Zaans wil een referendum aanvragen over de nieuwe parkeervisie van Zaanstad. Volgens de partij is er ‘veel onvrede over het nieuwe beleid, waarin de parkeernormen drastisch worden verlaagd en de auto steeds verder uit het straatbeeld moet verdwijnen.’
De gevolgen voor inwoners en ondernemers zijn ingrijpend volgens de politieke partij. Raadslid Marianne de Boer en duo-raadslid Rob Karst laten in een persbericht weten:
‘We zien nu al parkeerproblemen, conflicten tussen bewoners en zelfs sociaal isolement doordat mensen nergens meer kunnen parkeren. De gemeente schetst mooie toekomstbeelden over fietsen en openbaar vervoer, maar de realiteit is dat veel inwoners geen reële alternatieven hebben’.
Volgens Lokaal Zaans is het beleid te veel gebaseerd op stedelijke modellen die niet passen bij de Zaanse situatie:
‘Zaandam is geen Amsterdam. Er rijdt niet elke twee minuten een bus, laat staan een tram of metro*. In de dorpen hebben we vaak maar één keer per uur een bus – als die al rijdt. Dit beleid houdt daar geen rekening mee.’
Speculaties
Daarnaast ontbreekt volgens Lokaal Zaans een representatieve parkeerdrukmeting: ‘In plaats van te werken met realistische cijfers, worden veronderstellingen en speculaties als basis genomen. Dat is onacceptabel’.
Het parkeerprobleem raakt volgens Lokaal Zaans kwetsbare groepen in de samenleving: ‘senioren die slecht ter been zijn en afhankelijk zijn van hun auto, komen steeds meer in de problemen. Voor hen is de fiets geen alternatief, en het openbaar vervoer is vaak geen optie. Dit beleid duwt hen richting sociaal isolement.’
Het voorgesteld parkeerbeleid is het ‘slachtoffer van een te ambitieus woningbouwbeleid’ aldus De Boer en Karst: ‘Alles moet wijken voor meer woningen, zonder oog voor de gevolgen. De gemeente moet accepteren dat Zaanstad niet alles binnen de eigen grenzen kan oplossen en samenwerken met omliggende gemeenten.’
Referendum
Lokaal Zaans wil dus een volksraadpleging, de partij zal de komende dagen het proces van het aanvragen van een referendum in gang zetten.
Wat zegt de Referendumverordening daarover?
- Een referendum kan worden gehouden op initiatief van de raad dan wel op initiatief van kiesgerechtigden
- Als de raad niet het besluit neemt moet een inleidend verzoek voor een referendum ’ten minste 5 dagen vóór de raadsvergadering waarvoor het besluit is geagendeerd bij de voorzitter van de raad schriftelijk worden ingediend. Het inleidend verzoek gaat vergezeld van ten minste 500 geldige ondersteuningsverklaringen van kiesgerechtigden’
- Vervolgens beslist de raad of het inleidend verzoek tot het houden van een referendum wordt ingewilligd.
- Dan volgt een ‘definitief verzoek’ dat wordt ingediend door ten minste 4 procent van kiesgerechtigden binnen een uiterlijke termijn van 6 weken. (dat zijn er ruim 5000)
- De uitslag van het referendum is ‘een advies aan de raad dat zij mee kan wegen op het moment dat in de raad het besluit wordt genomen’
Vanavond – 6 februari 2025 – wordt de Parkeervisie besproken in het Zaanstad Beraad, daarna moet de gemeenteraad erover beslissen.
* De Amsterdamse bussen, metro’s en trams rijden niet om de 2 minuten.
Door Piet Bakker op basis van persbericht Lokaal Zaans en Referendumverordening. Foto’s: De Orkaan (boven: parkeren op fietspad Houthavenkade waar ook een parkeerverbod geldt).
Elke autobezitter is medeveroorzaker van een parkeerprobleem.
Het is ook niet eerlijk dat de niet-autobezitter mee moet betalen voor de infrastructuur die nodig is voor al die auto's.
Er zijn teveel auto's in dichtbebouwde wijken. Mijn buurman had voor zijn werk een auto, prive, en een auto van zijn zoon geparkeerd staan in mijn straat! Zorg voor goed OV maak ruimte voor leenauto's en beloon het niet hebben van een auto (net als het natuurrijk maken van tuinen). Financiele prikkels helpen het best.
Dat is het probleem juist.
Fijnmazig openbaar vervoer dat ook nog op incourante tijden rijdt is onbetaalbaar.
En vaak is een eigen auto het enige antwoord.
Bijvoorbeeld als je in de bouw werkt en regelmatig van werkplaats moet veranderen.
Het is zo betaalbaar als we het als maatschappij willen hebben, dus we willen het kennelijk niet genoeg. Willen we een auto bezitten of willen we vervoer waar we van op aan kunnen? Een auto gebruik je hooguit een paar uur per dag, de rest van de tijd staat hij alleen ruimte in te nemen. Het ov zou je langs diezelfde lat moeten leggen. Als je wilt dat je er van op aan kunt moet je op de koop toe nemen dat er buiten de spits ook minder van gebruik gemaakt wordt. Dat kost natuurlijk wat, maar tel al de kosten van die privéauto's maar eens bij elkaar op.
Nou ik ken storingsmonteurs die hun busje regelmatig 60 uur in de week gebruiken.
Mooi initiatief van LZ (Lokaal Zaans) om een referendum voor te stellen op dit onderwerp wat de hele stad aangaat. Overigens een stad is Zaanstad niet en zal het ook nooit worden. Zaanstad is een bestuurlijke eenheid van een aantal dorpen en een klein provincie stadje en laat dat vooral zo blijven. Het maakt Zaanstad namelijk bijzonder en ook zeer aantrekkelijk.
Vriendelijke groeten,
Jan de Vries
Mijn steun hebben jullie en ik teken meteen. Hoef hier niet over na te denken.
Als Zaanstad autoluw wil zijn, zorg dan eerst voor genoeg fietsenstalling door de gehele Zaanstreek en bewaakt! Regel dat het ov op tijd rijdt en aansluit op elkaar, en maak het betaalbaar. Creëer ondergrondse parkeergarage’s van waaruit mensen of verder met ov of op fiets verder kunnen. Creëer genoeg parkeer voorzieningen bij ouderen zodat die niet in isolement geraken omdat ze geen bezoek kunnen krijgen of verzorging auto niet kwijt kan. En zo kan ik helaas nog wel even doorgaan.
Te triest voor woorden dat ons linkse bestuur totaal geen oog heeft voor de Zaanse burger en hun behoeften.
Autootje pesten was het stokpaardje van de PvdA een partij die het OV presenteerde voor de gewone burgers. Je bent er lekker mee dat PvdA in de coalitie zit binnen Zaanstad en we moeten gewoon af van de landelijke partijen in de gemeenteraad die hun oren laten hangen naar de landelijke politiek. POV, ROSA, DZ en Lokaal Zaans zijn de partijen die onafhankelijk zijn van den Haag. Lokale partijen die voortkomen uit ontevreden burgers en zichzelf moeten bedruipen. GR2026 kan men afrekenen met de partijen die het parkeerbeleid hebben bedacht en steunen.
Misschien wel zo netjes meneer Vinke, om te melden dat u deze verkiezingsbijdrage levert namens uw partij Lokaal Zaans. Het voorstel komt van B&W - en daar in zitten POV, ROSA (lokale partijen) en VVD, PvdA, GL en CDA. Dus het parkeerbeleid in de schoenen te schuiven van de landelijke partijen raakt kant noch wal. Wij vinden dat partijen die andere partijen het recht menen te ontzeggen om een rol te spelen in de lokale politiek ('we moeten gewoon af van landelijke partijen in de gemeenteraad') vooral een bedreiging voor de democratie.
Beste Orkaan@
Misschien dat we dan met de lokale partijen mee moeten doen met de landelijke verkiezingen om mee te delen in de gelden van de verkiezingspot. Lokale partijen zijn vaak ontstaan uit onvrede van de lokale bevolking,en landelijke partijen zijn er al, en die proberen met en zonder succes in de gemeenteraad te komen. Op dit moment is FVD bezig zieltjes te winnen en te proberen naar zetels te hengelen binnen Zaanstad en in tegenstelling met de echte lokale partijen komt het promotiegeld uit de landelijke partijkas. Dus zo gek is het toch niet dat wij onze partij proberen te promoten. Omdat onze lokale partijen geen meerderheid hebben om een coalitie te vormen ben je gedoemd samen met landelijke partijen een coalitie te vormen. We zullen het zien GR 2026 en hopen nu op het referendum.
Grootstedelijke visie voor een uit de krachten gegroeid dorp zonder goed openbaar vervoer. Zaanstad is niet de grachtengordel in Amsterdam. De raad van Zaanstad is echt van het padje...
De heer Vinke heeft een punt.
Landelijke partijen financieren hun lokale afdelingen ruimschoots om hun landelijke ideologieën uit te dragen naar plaatselijk niveau.
Lokale partijen zijn niet beinvloed door landelijke partijen.
Dat betekent dat lokale partijen ongeïndoctrineerd, dus zuiverder, de belangen van de lokale bevolking zouden kunnen behartigen.
Landelijke partijen zijn verantwoordelijk voor een desastreus niet wetenschappelijk onderbouwd natuurbeleid, hetgeen tot de huidige catastrofe heeft geleid.
Het ophokken van jonge mensen in onbetaalbare schuifladen flats zonder privacy en zonder enige leefbare omgeving.
Volledig in strijd met de algemene woon wet uit de vorige eeuw, die voorschreef hoeveel vrije ruimte er moet zijn om nieuwbouw heen, voor het levensgeluk van bewoners.
Kom maar door met dat referendum! Eindelijk iemand die luistert. Voor de oudere zaankanters die slecht ter been zijn is het parkeerbeleid van Zaanstad een ramp. Toen ik nog geen scootmobiel had reed ik maar naar Beverwijk en googlede ik waar die ene winkel zat die ik wél kon bereiken en daar heel dichtbij kon (en kan) parkeren. Iemand van de gemeenteraad zou eens een middagje met mij moeten gaan winkelen in Zaanstad. Misschien worden ze dan wakker..
Mijn steun hebben jullie.
ik ben voor een referendum hier over maar kijk goed naar de vraagstelling en naar de regelgeving hiervan of dat ook goed gedaan word door lokaal zaanse' en noem het maar op en co enzovoort
Een ten top linkse antwoord met een evenwichtige benadering met balans het kan wel en ik hoop dat mij punt nu duidelijk is en dat het nu wel goed staat geschreven ook om dat ik het helaas kort moet gaan zitten schrijven ook om de goedkeuring enzevoort te gaan zitten krijgen er voor wat mij dan weer dagen en uuren tijd en enigie vooral gekost heeft ook weer en vreed maar dat even tenzijde dan ook goed ehm.....???
Het parkeerprobleem in Zaanstad is een duidelijk symptoom van bredere tekortkomingen in het gemeentelijke beleid en een afspiegeling van de falende keuzes van het huidige stadsbestuur. Het feit dat er momenteel onder leiding van verschillende coalities – variërend van CDA, PvdA, D66, VVD tot afgewisseld met GroenLinks en CU – geen wezenlijke verbetering in het parkeerbeleid is gerealiseerd, toont een zekere verwaarlozing van de praktische behoeften van de inwoners. De situatie lijkt zelfs te verergeren onder de recente coalitie van PvdA, GroenLinks, VVD, CDA, ROSA en POV niet.
Wat vooral opvalt in de gemeentelijke benadering is het nadruk leggen op exstreem radicaal koekkoek vergroening en esthetische verbeteringen, zoals het plaatsen van zogenaamde 'Keukenhofjes' en groenadoptiebakken,oase en met andere esthetische elementen waarbij het lijkt alsof het daadwerkelijk faciliteren van de parkeernoden van de bewoners een secundaire zorg is en co. Hoewel vergroening zeker voordelen met zich meebrengt voor de leefomgeving, wordt het hier vaak ingevoerd zonder rekening te houden met de praktische en functionele behoeften van de Zaanse bewoners. In plaats van het creëren van voldoende parkeergelegenheid, wordt gekozen voor symbolische esthetiek die geen substantieel voordeel oplevert voor de inwoners.
Het resultaat is dat sommige wijken nu worden omgevormd tot zogenaamde 'autovrije' zones, of parkeer plaatsen en ruimte of oase Keukenhof doolhof auto pest Straaten waarbij geen adequate alternatieven voor parkeerruimte worden geboden. Dit leidt tot onvrede onder bewoners, die geconfronteerd worden met het ongemak van het moeten zoeken naar een parkeerplaats op grote afstand km van hun woning, wat in de praktijk neerkomt op een inefficiënte en frustrerende situatie. In plaats van het verbeteren van de infrastructuur voor parkeren ook voor linkse burgers, creëert het stadsbestuur een soort 'Keukenhofje-doolhof',oase waarbij bewoners gedwongen worden om lange afstanden te lopen naar parkeerplaatsen, wat een onaanvaardbare belasting vormt ook lichaamerlijk en geestelijke enzevoort je krijg er de Keukenhof ziekten er van
En waarbij zowel ecologische als praktische overwegingen serieus worden genomen hand in hand. Daarnaast wordt er onvoldoende rekening gehouden met de realiteit van de behoeften van de inwoners en de praktische implicaties van dergelijke ,en,en keuzes. Dit gebrek aan pragmatisme is zorgwekkend en onderstreept het falen van de linkse elite coalities in het politieke spectrum met hun benadering voorop van het gemeentelijke beleid. Het is noodzakelijk dat er een verschuiving plaatsvindt naar een meer gebalanceerd en Realistische en haalbaar en sociaal en links nuchter beleid komt, waarin de belangen van de bewoners, waaronder voldoende parkeergelegenheid voor autos, serieus worden genomen. Er moet een einde komen aan de kunstmatig gecreëerde problemen die de inwoners van Zaanstad onterecht belasten ook voor de linkse Zaanse automobilisten waar je de auto ook voor gebruikt privé of voor de werkeden klasse en co en noem het maar op ook hoor joh
Het beleid van de gemeente lijkt verder te leiden tot sociale en politieke verdeeldheid. Terwijl de radicaal exsteem Koekkoek vergroening een esthetisch voordeel biedt bijvoorbeeld aan fvd' en pvv' bvnl' of aan normaal.. rechts van lokaal zaanse' dz' pov' ja21' ' bbb' nsc' en co etc creëert het tegelijkertijd onvrede onder automobilisten, die zich steeds meer uitgesloten voelen van de stad en binnen onze gemeente. Dit vergroot de kloof tussen verschillende maatschappelijke groepen tot ruzie polarisatie haat aan toe voor een parkeer plek, wat kan bijdragen aan de opkomst van exstreem populistische populaire radicaal Koekkoek spectrums in de politiek en zelfs dus tot alleen maar extreemrechtse bewegingen van nep nieuws tot complottheorieën aan toe helaas
Mvg Fabian bolding uit Zaandijk. van linkscollectief: wij gaan met nieuwe wegen vooruit op links zonder linkse weg kijk zwaktes standpunten antwoord die de huidigen linkse elite spectrum er op hebben maar die een ja juist linkse antwoord heeft erop. en nog een hele fijne dag toegewenst.
Mijn steun hebben jullie. Ik teken wel als 1 van de eerste 500 inwoners.
Ze zijn totaal van het padje bij b&w zaanstad en in hun kielzog een groot deel van de zaanse raad wat betreft wonen werken en vervoer en dus ook wat betref parkeren.
Een referendum? Klinkt goed, maar hoe gaat dat referendum er dan uitzien? Wat wil je de mensen dan vragen? Lijkt me niet onbelangrijk.
Is er voldoende nuance in de vraag of vragen, want een simpel J/N volstaat niet. Zijn de vragen helder, éénduidig en -vooral- niet multi-interpretabel?
Voordat je met het houden van een referendum kunt instemmen moet je toch enig idee hebben? Je wilt niet dat na afloop elke partij zijn eigen interpretatie geeft aan de uitslag.
Totnogtoe zijn de uitslagen van de meeste referenda doodgewoon genegeerd, wat niet wil zeggen dat je ze niet moet houden.
Ik weet wel wat vragen:
Vindt u dat u voor uw deur moet kunnen parkeren?
en vraag 2
Vindt u dat uw buren ook voor de deur mogen parkeren?
Ben benieuwd.
Vriendelijke Groeten